Co jeść, aby uzupełnić dietę w rutynę?

To bardzo silny antyoksydant, który w połączeniu z witaminą C skutecznie zwiększa odporność i łagodzi objawy infekcji.

Rutyna to flawonoid pochodzenia roślinnego. Wykazuje działanie antyoksydacyjnie. Wzmacnia organizm, uszczelnia naczynia krwionośne, zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy i chorób serca.

Preparatów z rutyną jest całe mnóstwo. Wzbogaca się nią wiele suplementów diety, których stosowanie poleca się między innymi pacjentom z żylakami i retinopatią cukrzycową. Zdecydowanie lepiej jednak sięgać po naturalne źródła rutyny.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

1. Gryka

Zainteresowanie kaszą gryczaną rośnie. To bardzo dobra wiadomość, bo obfituje ona w wiele prozdrowotnych substancji. Na uwagę zasługuje zwłaszcza imponująca ilość białka zawierającego aminokwasy egzogenne, lizynę i metioninę.

W gryce wiele jest witamin i składników odżywczych. To dobre źródło żelaza, cynku, miedzi i manganu, jak również witamin z grupy B, niacyny i witaminy E. W gryce obecna jest także rutyna.

Kaszę gryczaną warto włączyć do diety w okresie jesienno-zimowym. Nie tylko wzmocni organizm, ale też przyjemnie rozgrzeje.

Kasza gryczana - produkt odkwaszający organizm
Kasza gryczana - produkt odkwaszający organizm [6 zdjęć]

Kasza gryczana posiada mnóstwo wartości odżywczych. Bogata w błonnik, sole mineralne (wapń, fosfor, magnez)...

zobacz galerię

2. Amarantus

Rutynę znaleźć można również w amarantusie. To jedna z najstarszych roślin uprawnych na świecie, ceniona zwłaszcza w Ameryce Środkowej.

Składniki zawarte w amarantusie łagodzą stany zapalne, wzmacniają układ odpornościowy oraz układ kostny, a ponadto regulują ciśnienie krwi. Rutyna w nim obecna pozwala na zmniejszenie ryzyka pojawienia się żylaków.

3. Figi

Stanowią bogate źródło flawonoidów i polifenoli. Imponują zawartością wapnia i błonnika, obfitują w magnez, potas, wapń oraz witaminę K. Składniki w nich zawarte, m.in. rutyna, wzmacniają serce i naczynia krwionośne.

4. Herbata rooibos

Herbacie tej przypisuje się lecznicze właściwości. A to za sprawą flawonoidów, które bronią organizm przed działaniem wolnych rodników.

Substancje w niej zawarte wzmacniają odporność, wykazują działanie rozkurczowe i uspokajające. Herbata rooibos wskazana jest u kobiet karmiących, ponieważ pobudza laktację.

Źródłem rutyny są również owoce cytrusowe
Źródłem rutyny są również owoce cytrusowe (123RF)

Bogatym źródłem rutyny są też owoce, zwłaszcza cytrusy. Znaleźć można ją również w jagodach i winogronach.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!