Co jeść na śniadanie? - początek dnia, przykładowe śniadania, drugie śniadanie

Śniadanie to bardzo ważny posiłek, gdyż pozwala dobrze i w pełni zdrowia rozpocząć dzień. Na śniadanie najlepiej spożywać produkty bogato białkowe, gdyż dłużej dają uczucie sytości oraz przyspieszają metabolizm. Ważne są również warzywa, które dostarczają witaminy oraz flawonoidy neutralizujące wolne rodniki.

Śniadanie do podstawa! Po nocnej przerwie, która dla organizmu oznacza czas wypoczynku i regeneracji, śniadanie dostarcza nowej porcji energii i składników odżywczych. Po przebudzeniu poziom glukozy w organizmie jest bardzo niski i jak najszybciej należy go podwyższyć, zjadając pełnowartościowe i pożywne śniadanie. Rano organizm wydziela większą ilość soków trawiennych. Jeśli więc nie zjemy śniadania, to przyczynimy się do zniszczeń we własnym żołądku. Skutkiem tego mogą być stany zapalne, uszkodzenie błony śluzowej żołądka i wrzody. Wiele odchudzających się osób wierzy, że jeśli nie zje śniadania, schudnie. Tymczasem nie ma nic bardziej mylnego. Deficyt energetyczny organizm nadrobi bowiem albo w trakcie obiadu, albo kolacji. Często też, żeby „zabić głód”, sięgamy po niezdrowe przekąski. A efekty – zamiast chudnąć – tyjemy! Jedzenie pożywnych śniadań pozytywnie wpływa na pracę mózgu, koncentrację i pamięć. Spożywając pierwszy posiłek do około godziny po przebudzeniu, przyspieszamy przemianę materii i napędzamy swój metabolizm, co sprzyja utrzymaniu idealnej masy ciała.

1. Co jeść na śniadanie? - początek dnia

Zapewne każdy z nas zadawał sobie pytanie jak dobrze rozpocząć dzień, aby być zadowolonym, zdrowym i pełnym optymizmu. By zapewnić dobre samopoczucie w ciągu dnia, należy przede wszystkim spożywać odpowiednio skomponowane posiłki pod względem kaloryczności, substancji odżywczych oraz witamin i soli mineralnych.

Zobacz film: "Prosty przepis na śniadanie - owsianka"

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, gdyż dodaje energii na cały dzień. Jednakże nie każdy wie co, ile należy zjeść na śniadanie. Ponadto ważna jest również pora śniadania.

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia (123rf)

Śniadanie należy spożywać w ciągu 30 minut od przebudzenia. Organizm podczas snu zwalnia metabolizm, dlatego by przywrócić ją do normalnego/ prawidłowego poziomu. Pod względem kaloryczności śniadanie znajduje się na 2 miejscu po obiedzie, więc powinno dostarczać około 500 – 700 kcal. Najlepiej na śniadanie spożywać produkty bogate w białko, gdyż dłużej czujemy się syci oraz następuje przyspieszenie o 25 proc. podstawowej przemiany materii. Ważne są również warzywa oraz owoce, będącego źródłem błonnika, regulującego pracę jelit oraz zwiększającego uczucie sytości. Ponadto warzywa i owoce są bogate w witaminy i sole mineralne zapewniające prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

2. Co jeść na śniadanie? - przykładowe śniadania

Propozycje zdrowych śniadań:

  • Musli z owocami (truskawki, jagody, maliny) oraz jogurtem naturalnym, sok pomarańczowy

Takie śniadanie jest szczególnie zalecane osobom cierpiącym na zaparcia, gdyż zawiera mnóstwo błonnika regulującego pracę jelit.

Czego nie jeść na śniadanie?
Czego nie jeść na śniadanie? [10 zdjęć]

Śniadanie często nazywane jest najważniejszym posiłkiem dnia, ale ciągle je pomijamy w związku z brakiem...

zobacz galerię
  • Zielony twarożek (szczypiorek, natka pietruszki, rzeżucha), bułka grahamka, herbata

Śniadanie zalecane dla kobiet planujących ciążę oraz w ciąży, gdyż zielone warzywa są bogate w kwas foliowy oraz witaminę E, które zapobiegają wadom cewy nerwowej.

  • Jajko na miękko z sałatką warzywną (pomidor, ogórek, sałata, szczypiorek, natka pietruszki), kawa zbożowa z mlekiem 2 proc., taka śniadanie jest bogate w pełnowartościowe białko i dlatego jest polecane sportowcom i osobom pragnącym zwiększyć masę mięśniową.

  • Jajecznica z pomidorami lub pieczarkami, bułka grahamka, herbata,

  • Kasza manna na mleku 2 proc. z owocami jagodowymi (jagody, poziomki, maliny) dodaje energii na cały dzień, ponadto zawiera duże ilości substancji o działaniu antyoksydacyjnym i zwalczającym wolne rodniki

  • Owsianka na mleku z owocami (truskawki, jagody) - jest szczególnie zalecane osobom chorym na cukrzycę oraz cierpiącym na zaparcia

3. Co jeść na śniadanie? - zdrowe drugie śniadania

Drugie śniadania są równie ważne jak 1. Powinny być spożyte po około 2, 5 – 3 godzin po pierwszym śniadaniu, bowiem zapobiegnie to podjadaniu. Oto przykłady zdrowych 2 śniadań:

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

  • jogurt naturalny z wkrojonymi owocami np. bananem, który zawiera inulinę (prebiotyk, wspomagający wzrost bakterii stanowiących naturalną florę bakteryjną
  • ciasteczka owsiane z kefirem
  • sałatka owocowa z owoców cytrusowych i arbuza świetnie gasi pragnienie, dlatego polecana jest na upały
  • surówka z jabłka i marchwi z dodatkiem zarodków pszenicznych poprawia urodę, gdyż flawonoidy zawarte w jabłkach zmiatają wolne rodniki, beta karoten z marchewki poprawia koloryt skóry. Zarodki pszeniczne to źródło błonnika i NNKT.

Regularne spożywanie śniadań w ciągu dnia zapobiega tyciu.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!