Co jeść przed snem?

spis treści
rozwiń

Spokojny sen – to pytanie zadaje sobie wiele osób. Spokojny sen sprawia, że jesteśmy wypoczęci i pełni energii do podjęcia nowych działań. Niestety coraz więcej ludzi narzeka na problemy ze snem. Najczęstsze przyczyny bezsenności to stres, szkodliwe nawyki, choroby oraz jedzenie przed snem. Warto wiedzieć, że dieta na sen pomaga w zasypianiu. Zatem należy ograniczyć dania smażone, obfite i ciężkostrawne, a na zdrowy sen wypić szklankę mleka.

1. Spokojny sen

Niektórzy ludzie bagatelizują kłopoty ze snem. Nasze ciało potrzebuje właściwej ilości snu, podczas którego regeneruje się. W trakcie snu hormon wzrostu pobudza białka do budowy nowych komórek oraz naprawia ich różne uszkodzenia, jakie powstały w ciągu dnia. Hormon wzrostu wydziela się tylko podczas snu, właśnie dlatego nocny wypoczynek jest tak istotny dla naszego zdrowia.

Co jeść przed snem?
Co jeść przed snem?

Regularny sen jest częścią zdrowego trybu życia. To z niego czerpiemy energię na cały dzień.

zobacz galerię

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Nieprzespana noc powoduje, że odczuwamy wiele dolegliwości, zakłócających nasze codzienne funkcjonowanie. Należą do nich: ból głowy, trudność z koncentracją, złe samopoczucie i rozdrażnienie. Przewlekła bezsenność prowadzi do poważnych chorób, jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zawał serca. Pierwsze objawy bezsenności można leczyć uregulowaniem diety, późniejsze zwalcza się leczeniem farmakologicznym. Sen jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dobry i zdrowy sendziała jak kosmetyk, pozwala nabrać dystansu do wielu spraw, odpocząć, zregenerować siły i być lekarstwem na codzienne bolączki.

2. Jedzenie przed snem

Oto zasady – jak jeść przed snem:

  • Ostatni posiłek – należy go spożyć na 2-3 godziny przed snem. To czas, jaki nasz organizm potrzebuje na przetworzenie tego pokarmu. Poza tym wcześniejsza kolacja wydłuża przerwę między tym posiłkiem a śniadaniem, dzięki czemu łatwiej jest utrzymać szczupłą sylwetkę.
  • Dania lekkostrawne – kolacja nie może składać się z dań smażonych, marynowanych, pieczonych z dodatkiem tłuszczu czy spieczonych na ruszcie, ponieważ układ pokarmowy będzie potrzebował wielu godzin na strawienie ich. Na kolację można spożywać dania gotowane na wodzie lub parze, pieczone w folii. Ostatni posiłek powinien być ciepły, gdyż to korzystnie wpłynie na spokojny sen. Poza tym dania mogą być bogate w węglowodany, które uspokoją mózg.
  • Produkty zakazane na noc – przed snem nie warto jeść produktów, które zawierają nasycone kwasy tłuszczowe. Niewskazane są również: ser żółty, czerwone mięso, podroby i kiełbasy, a także tłuste produkty mleczne. Trzeba unikać tyraminy, która pobudza wydzielanie adrenaliny. Składnik ten znajduje się w czekoladzie, marynowanych, wędzonych i solonych rybach, sosie sojowym i niektórych gatunkach win. Na noc nie warto pić kofeiny, która przyśpiesza akcję serca. Kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale również w czekoladzie, mocnej czarnej herbacie, napojach typu cola.

Po zjedzeniu lekkostrawnej kolacji, można wypić kubek ziołowej herbaty. Zioła na sen to przede wszystkim:

  • mięta – ułatwia trawienie,
  • rumianek – uspokaja,
  • melisa – wycisza,
  • lawenda – uspokaja i wycisza,
  • szyszki chmielu – łagodzą napięcia, nerwice,
  • owoc głogu – wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego,
  • ziele owsa – wzmacnia system nerwowy.

Kiedyś uważano, że mleko to dobry sposób na sen. Obecnie nie poleca się picia tłustego mleka, ponieważ może to spowodować trudności ze snem.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!