Chleb - chleb biały, pszenny, żytni, mieszany, wieloziarnisty, czystoziarnisty

Większość z nas kocha smak chleba, jednak na co dzień staramy się ograniczać jego ilość w diecie ze względu na zawartość węglowodanów. Czy strach przed pieczywem jest uzasadniony? Produkty zbożowe to podstawa piramidy żywienia, dlatego nie powinniśmy z nich całkowicie rezygnować. Sprawdź, czy twój ulubiony chleb jest zdrowy.

Zobacz film: "Najzdrowsze pieczywo"

1. Biały chleb

To najbardziej popularny rodzaj pieczywa, który jednak cieszy się najgorszą reputacją. Dlaczego? Winna jest oczywiście biała mąka pszenna, która w trakcie produkcji traci wiele cennych składników i właściwości. Biały chleb pszenny ma mało błonnika, który daje uczucie sytości i zapobiega atakom głodu. Właśnie dlatego po zjedzeniu kanapki przygotowanej na takim pieczywie szybko możemy ponownie czuć się głodni. Jest on jednak polecany osobom z wrzodami i problemami z żołądkiem, ponieważ jest lekkostrawny.

Białe pieczywo nie jest polecane osobom na diecie, ponieważ zawiera węglowodany proste
Białe pieczywo nie jest polecane osobom na diecie, ponieważ zawiera węglowodany proste (Zdjęcie chleba / Shutterstock)

Jednym z rodzajów pieczywa pszennego jest chleb orkiszowy. Piecze się go z mąki orkiszowej, która jest bogata w białko, błonnik i kwasy tłuszczowe. Pieczywo takie poleca się osobom cierpiącym na schorzenia układu krążenia (np. miażdżycę) czy choroby wątroby.

2. Chleb pszenny razowy

Do pieczenia chleba pszennego razowego również używa się mąki pszennej, jednak o lepszej jakości. Mąka pszenna razowa nie jest oczyszczona ze wszystkich cennych dla zdrowia substancji. Jedząc taki chleb, dostarczamy sobie witamin z grupy B, żelaza, fosforu, miedzi, cynku i magnezu. Chleb pszenny razowy ma też więcej błonnika od tego zwykłego, białego. Substancja ta jest ważna nie tylko dla osób na diecie, ponieważ dba o zdrowie układu pokarmowego. Dzięki niej możemy utrzymać poziom cholesterolu i cukru w normie. Odpowiednia ilość błonnika w diecie reguluje procesy trawienne i zapobiega zaparciom.

Przed zakupem chleba razowego sprawdźmy jednak jego skład. Mąka pełnoziarnista (razowa) powinna być pierwszym składnikiem na liście. Niektórzy producenci zabarwiają tylko zwykłe białe pieczywo, aby konsumenci myśleli, że mają do czynienia z chlebem razowym. Używają do tego karmelu, słodu lub cykorii. Prawdziwe pieczywo razowe nie jest puszyste i miękkie, dlatego w sklepie uważajmy na „podróbki”.

3. Chleb żytni

Mąka żytnia, używana do produkcji tego rodzaju pieczywa, jest bogata w błonnik, ma niski indeks glikemiczny i zawiera dużo witamin. Chleb żytni posiada nawet 20 proc. kalorii mniej i 4 razy więcej błonnika pokarmowego w porównaniu do białego chleba pszennego. Nic dziwnego, że uchodzi za jeden z najzdrowszych rodzajów pieczywa.

8 produktów węglowodanowych gorszych niż białe pieczywo
8 produktów węglowodanowych gorszych niż białe pieczywo [10 zdjęć]

Biały chleb stał się wrogiem publicznym numer jeden – w końcu wszystkie jego ważne składniki odżywcze...

zobacz galerię

Do jego wypieku używa się zakwasu, który nadaje mu charakterystyczny smak, zapach i konsystencję. Warto wiedzieć, że ma on wiele prozdrowotnych właściwości. Fermentacja sprawia, że chleb zawiera więcej kwasu foliowego oraz innych witamin z grupy B. Pieczywo takie wpływa pozytywnie na układ trawienny oraz odporność organizmu, ponieważ zakwas przyczynia się do powiększenia dobrej mikroflory bakteryjnej.

Pumpernikiel czy chleb litewski to właśnie rodzaje pieczywa z mąki żytniej. Chleb ten mogą jeść cukrzycy, osoby o podwyższonym poziomie cholesterolu oraz odchudzające się. Niewskazany jest jedynie cierpiącym na wrzody żołądka.

4. Chleb mieszany

Większość piekarni i sklepów spożywczych ma w ofercie chleby mieszane, czyli chleby, które powstały z połączenia mąki pszennej i żytniej. W zależności od proporcji, może być ono bardziej lub mniej wartościowe. Najlepiej oczywiście szukać bochenków zawierających więcej mąki żytniej. Czasami dodaje się do pieczywa również inne rodzaje mąki, np. owsianą, kukurydzianą czy jęczmienną. Chleb baltonowski to jeden z najbardziej popularnych chlebów pszenno-żytnich.

5. Chleb wieloziarnisty

W sklepie często wybierasz chleb z dużą ilością ziaren, bo wydaje ci się zdrowszy? Rzeczywiście orzechy, pestki i nasiona to dodatki zawierające wiele wartościowych składników, ale należy zwracać uwagę również na rodzaj mąki, z której upieczono bochenek. Tu po raz kolejny sprawdza się zasada, że im ciemniejszy chleb, tym lepiej (o ile nie zawiera barwników nadających złotobrązowy kolor).

Do chleba często dodaje się pestki słonecznika, dyni, siemię lniane, mak, sezam, płatki owsiane, kminek, czarnuszkę, amarantus. Warto sięgać po zdrowe pieczywo z takimi dodatkami, ponieważ małe ziarenka zawierają naprawdę dużo minerałów i witamin.

Zobacz także:

6. Chleb czystoziarnisty

Chleb składający się z samych ziaren i pestek to hit ostatnich miesięcy. Spotyka się go też pod nazwą „chleb zmieniający życie”. Miłośnicy zdrowego stylu życia pokochali bochenki pełne wartościowych składników, w których nie ma w ogóle mąki. Coraz częściej można spotkać chleb czystoziarnisty w piekarniach i dobrych sklepach. Warto również spróbować samodzielnie upiec takie pieczywo.

Źródło: yahoo.com

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy