Produkty bogate w żelazo - dieta dla anemika, witamina B12, żelazo i kwas foliowy

W walce z niedokrwistością niezwykle istotną rolę odgrywa dieta zawierająca produkty bogate w żelazo. Anemia objawia się niedoborem żelaza we krwi, co prowadzi do zaniżonego poziomu hemoglobiny i zbyt małej ilości [erytrocytów](czerwonych krwinek). Dlatego też dieta osoby chorej powinna zawierać produkty bogate w żelazo, witaminę B12 i kwas foliowy. Najważniejszym ich źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego i warzywa. Odpowiedni dobór składników odżywczych skutecznie pomaga zwalczać objawy dolegliwości.

spis treści

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

1. Produkty bogate w żelazo - dieta dla anemika

Anemia zmusza osoby na nią cierpiące do zmiany sposobu odżywiania. Ich codzienny jadłospis musi zawierać produkty bogate w określone składniki odżywcze.

Przed wprowadzeniem zmian w życie należy skonsultować się z lekarzem, który zdecyduje, czy w leczeniu niedokrwistości danego pacjenta wystarczy zmiana diety, czy też trzeba zastosować terapię farmakologiczną.

Naturalne sposoby na walkę z anemią
Naturalne sposoby na walkę z anemią [7 zdjęć]

Zmęczenie, brak energii, wypadanie włosów, blada skóra – to najczęstsze objawy anemii. Niedokrwistość...

zobacz galerię

Jaka dieta przy anemii powinna być stosowana? Otóż, aby skutecznie walczyć z anemią lub by uniknąć jej wystąpienia, wystarczy trzymać się kilku prostych zasad. Należy:

  • spożywać produkty pełnowartościowe, bogate w składniki mineralne i substancje odżywcze,
  • unikać słodyczy i wyrobów cukierniczych,
  • jeść produkty bogate w żelazo,
  • jeść dużo warzyw i owoców,
  • zminimalizować picie kawy i herbaty.

2. Produkty bogate w żelazo - witamina B12

Witamina B12, zwana także kobalaminą, uczestniczy w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie. Wpływa na pracę mięśni, bierze udział w przemianach metabolicznych, pomaga tworzyć osłonki mielinowe otaczające komórki nerwowe, pomaga w utrzymaniu równowagi psychicznej, a przede wszystkim wspomaga wytwarzanie czerwonych krwinek, zapobiegając niedokrwistości. Stąd tak wielka jej rola w diecie anemika. Do produktów bogatych w witaminę B12 zaliczamy:

  • wątrobę wołową i wieprzową,
  • nerki i serca zwierząt,
  • chude mięso,
  • jaja,
  • sery,
  • skorupiaki,
  • ryby.

Dotychczas nie stwierdzono żadnego przypadku przedawkowania witaminy B12, jest bezpieczna dla organizmu, nawet gdy przyjmuje się ją w dużych dawkach.

Znacznie bardziej niż przedawkowania należy obawiać się skutków niedoboru witaminy B12. Jej brak w organizmie może wywołać chorobę Alzheimera bądź stwardnienie rozsiane. Niedobór prowadzi do niedokrwistości (czyli anemii) oraz do zaburzeń pracy mózgu. Witamina B12 w leczeniu anemii może być podawana także w postaci zastrzyków.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

3. Produkty bogate w żelazo - żelazo i kwas foliowy

Kolejne dwa ważne składniki w diecie anemika, żelazo i kwas foliowy. Żelazo zawarte jest w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Lepiej przyswajalne przez organizm jest żelazo pochodzenia zwierzęcego.

Do produktów spożywczych o największej zawartości żelaza zaliczamy podroby i warzywa strączkowe; nieco mniej znajduje się go w drobiu i kaszach. Warzywa bogate w ten pierwiastek to także brokuły, buraki, brukselka oraz korzeń pietruszki. Warto dodać, że dla prawidłowego wchłaniania do krwi, niezbędne jest dostarczanie organizmowi produktów bogatych w witaminę C.

Obecność w diecie kwasu foliowego, zwanego inaczej witaminą B9, zapobiega niedokrwistości u kobiet miesiączkujących bądź odchudzających się. Kwas foliowy sprzyja procesom krwiotwórczym. Jego najważniejszym źródłem są warzywa zielone. Alkohol, kawa czy tabletki antykoncepcyjne zmniejszają zawartość witaminy B9 w organizmie. Niedobór kwasu foliowego prowadzi do anemii megaloblastycznej, objawiającej się przemęczeniem i problemami z koncentracją. Zbyt duża ilość kwasu foliowego w diecie może wywołać bezsenność oraz rozdrażnienie.

Produkty bogate w żelazo, kwas foliowy i witaminę B12 stanowią nieodłączny element skutecznego leczenia anemii, dlatego tak ważne jest wprowadzenie ich do codziennej diety anemika.

Następny artykuł: Dieta przy anemii

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy