Zalecenia dietetyczne w nadczynności tarczycy

spis treści
rozwiń

Dieta w nadczynności tarczycy to dieta wysokoenergetyczna oraz bogatobiałkowa. Do objawów nadczynności tarczycy należą: chudnięcie, nerwowość, nadpobudliwość, uczucie gorąca, problemy z ze snem. Odpowiednie żywienie w nadczynności tarczycy ma na celu zahamowanie procesu chudnięcia oraz przeciwdziała niedożywieniu.

1. Dieta a tarczyca

Nadczynność tarczycy to zaburzenie hormonalne, które wymaga przyjmowania odpowiednio dobranych przez lekarza leków oraz zbilansowanej diety. Do objawów nadczynności tarczycy zaliczamy:

  • chudnięcie,
  • apatię,
  • nadpobudliwość nerwową.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dieta przy chorobach tarczycy"

W nadczynności tarczycy następuje zwiększenie zapotrzebowania na tlen, zwiększa się produkcja ciepła oraz przyspiesza spalanie białek, tłuszczów i węglowodanów. Często obserwuje się insulinooporność, czyli wzrasta zapotrzebowanie na insulinę, dlatego należy ograniczyć spożywanie węglowodanów prostych (cukier, słodycze), by zapobiec rozwojowi cukrzycy.

2. Zalecenia żywieniowe w nadczynności tarczycy

Dieta w nadczynności tarczycy musi zawierać zwiększoną ilość kalorii (o 300-500 kcal), by zapobiec chudnięciu oraz osłabieniu organizmu. Ponadto w nadczynności tarczycy dieta powinna zawierać wszystkie składniki odżywcze, jak białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne. Jednakże niektóre składniki wymagają większej podaży, należą do nich:

  • Białko – dieta w niedoczynności tarczycy powinna zawierać około 90-100 g pełnowartościowego białka (pochodzenia zwierzęcego). Białko jest niezbędne do budowy tkanek, w tym mięśni, oraz zapewnia prawidłową odporność organizmu. Najlepsze pod względem jakości białko znajduje się w serach białych, mięsie drobiowym (indyk, kurczak), wołowinie, rybach oraz jajach. Pełnowartościowe białko znajduje się także w soi, soczewicy oraz białej fasoli.
  • Witaminy antyoksydacyjne, czyli witaminy A, C, E, bowiem w nadczynności tarczycy powstaje więcej wolnych rodników, które uszkadzają komórki, przyspieszają proces starzenia oraz zwiększają zachorowanie na nowotwory. Najwięcej witamin antyoksydacyjnych znajduje się w świeżych owocach i warzywach (marchewka, pomidory, czerwona papryka, czarna porzeczka, natka pietruszki, chrzan, morele, czerwone winogrona) oraz olejach roślinnych (oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, olej lniany), orzechach i migdałach.
  • Wapń, gdyż w nadczynności tarczycy następuje zaburzenie gospodarki wapniowej, w efekcie wzrasta ryzyko wystąpienia osteoporozy, dlatego też należy wprowadzić do diety produkty bogate w wapń, czyli ser żółty, ser biały, sezam, fasola biała, orzechy, soja.

Dieta powinna zawierać potrawy lekkostrawne, czyli gotowane lub duszone. Należy unikać smażenia, grillowania. Ponadto nie są wskazane warzywa wzdymające, takie jak kapusta, groch, bób. Dieta w nadczynności tarczycy powinna zawierać tłuszcze nienasycone omega-3, gdyż zwiększają odporność organizmu, działają ochronnie na komórki nerwowe. Największe ilości kwasów omega-3 znajdują się w rybach morskich oraz oliwie z oliwek i oleju lnianym.

W nadczynności tarczycy należy unikać także produktów zawierających kofeinę, takich jak kawa, mocna czarna herbata czy napoje energetyzujące oraz pepsi i cola, gdyż dodatkowo działają pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy. W efekcie mogą występować bóle głowy, drżenia rąk oraz kłopoty z zasypianiem i zaburzenia rytmu serca.

3. Jadłospis w diecie wysokoenergetycznej

Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak powinna wyglądać dieta wysokoenergetyczna, podajemy przykładowy jadłospis w nadczynności tarczycy.

Śniadanie: jajecznica (z 3 jaj) na maśle z duszonymi pomidorami, 2 kromki pieczywa graham, herbata.

2 śniadanie: jogurt naturalny z 3 łyżkami malin lub 3 truskawkami, herbata zielona.

Obiad: zupa pomidorowa z makaronem, duszona pierś z indyka, kasza jęczmienna, ćwikła z chrzanem, woda z cytryną.

Podwieczorek: galaretka brzoskwiniowa z owocami i bitą śmietaną, 3 biszkopty, herbata owocowa.

Kolacja: kanapki z polędwicą sopocką i serem żółtym, sałatą, czerwoną i pomarańczową papryką, kiełki rzeżuchy, herbata czarna z cukrem.

Prawidłowo zbilansowana dieta odgrywa istotną rolę w optymalnym funkcjonowaniu organizmu i przeciwdziałaniu chorobom dietozależnym.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!