Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Farby do włosów powiązane ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka piersi

Avatar placeholder
30.11.2018 09:30
Farbowanie włosów wpływa na zachorowanie na raka piersi - twierdzą naukowcy.
Farbowanie włosów wpływa na zachorowanie na raka piersi - twierdzą naukowcy. (123RF)

Chodzi tu głównie o znajdujące się w nich chemikalia. Najwyższa pora przestać farbować włosy? "Tego nie twierdzimy" - mówią naukowcy.

Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Rutgers University wykazały, że kobiety, które używają produktów do farbowania lub chemicznego prostowania włosów, narażone są na zwiększone ryzyko zachorowania na raka piersi. Odkrycia sugerują również, że oddziaływanie produktów jest inne w przypadku białych i ciemnoskórych kobiet. Wyniki badań opublikowano w internetowym wydaniu czasopisma "Carcinogenesis".

1. Czym jest rak piersi?

Rak piersi jest to rak, który ma swój początek w komórkach piersi. Jest to drugi, najczęściej diagnozowany nowotwór u kobiet na całym świecie. Tylko w 2012 roku, odnotowano prawie 1,7 mln nowych przypadków tego nowotworu.

2. Występowanie raka piersi

W Stanach Zjednoczonych, rak piersi, tuż po raku skóry, jest drugim najczęściej występującym rakiem u kobiet. Mimo iż liczba zgonów spowodowanych tą chorobą powoli spada, to i tak pozostaje ona drugą, najczęstszą przyczyną śmierci z powodu raka w przypadku wszystkich kobiet, przy czym, jak pokazują badania, ciemnoskóre kobiety mają większe ryzyko zgonu niż kobiety o białym kolorze skóry.

Zobacz film: "Profilaktyka raka piersi jest najważniejsza, czyli dlaczego warto badać się regularnie"

3. Mężczyźni a rak piersi

Mimo iż wskaźniki zachorowania na raka piersi wśród mężczyzn są o wiele niższe niż w przypadku kobiet, panowie również chorują na tę chorobę. Każdego roku w Stanach Zjednoczonych, u około 220 tys. kobiet i 2 tys. mężczyzn zostaje zdiagnozowany rak piersi, przy czym, około 40 tys. kobiet i 400 mężczyzn umiera na tę chorobę.

4. Czynniki wpływające na ryzyko zachorowania na raka piersi

Ryzyko zachorowania na raka piersi jest powiązane z wieloma różnymi czynnikami. Chociaż na część z nich nie mamy wpływu, inne możemy skutecznie kontrolować. Wśród czynników, na które nie mamy wpływu należy wymienić m.in. starzenie się, uwarunkowania genetyczne i wiek pojawienia się pierwszej miesiączki.

Przeczytaj także:

Wśród czynników, które możemy regulować, warto wymienić aktywność fizyczną, spożywanie alkoholu, korzystanie z niektórych form hormonalnej terapii zastępczej i pigułki antykoncepcyjne.

5. Produkty do włosów a ryzyko zachorowania na raka piersi

W swoim raporcie z badań, naukowcy wyjaśnili, że istnieją sprzeczne dowody na to, czy stosowanie niektórych produktów do farbowania i pielęgnacji włosów, z których część zawiera rakotwórcze substancje chemiczne, może zwiększać ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet.

Niektóre dowody pochodzą z badań na zwierzętach, a inne z badań przeprowadzonych wśród określonych populacji ludzkich. Jednak, badania w populacjach ludzkich, skupiały się głównie na farbach do włosów, a ich wyniki dawały różne rezultaty.

Żeby dojść do bardziej klarownych wniosków, zespół przeanalizował dane zdrowotne dotyczące 4285 kobiet z Nowego Jorku i New Jersey, biorących udział w badaniu Women's Circle of Health Study, którego celem było zbadanie występowania raka piersi u kobiet.

Wśród wszystkich przebadanych kobiet, 2280 miało raka piersi (1508 czarnoskórych i 772 białe kobiety), a 2005 kobiet było zdrowych (1290 czarnoskórych i 715 białych kobiet). Wiek badanych wahał się od 20 do 75 lat. Dane dotyczyły informacji o tle społecznym i gospodarczym, a także bardziej szczegółowych czynników, które mogą wpływać na ryzyko zachorowania na raka piersi, takich jak: historia zdrowia osobistego i rodzinnego, stosowanie hormonów, historia reprodukcyjna, aktywność fizyczna, spożywanie alkoholu, palenie tytoniu, przyjmowanie witamin oraz stosowanie produktów do włosów.

Naukowcy szczególnie uważnie przyjrzeli się związkowi między podniesionym ryzykiem zachorowania na raka piersi i stosowaniem niektórych produktów do włosów, ze szczególnym uwzględnieniem farb do koloryzacji włosów oraz produktów do prostowania włosów a także kremów zawierających cholesterol lub łożysko, przeznaczonych do głębokiego kondycjonowania włosów.

Niektóre produkty do włosów związane były z podniesionym ryzykiem zachorowania na raka.

Z danych wynika, że wśród kobiet, które nie miały raka piersi, używanie farb do włosów było częstsze u białych kobiet niż u kobiet czarnych (odpowiednio 58 i 30 procent), podczas gdy stosowanie produktów do prostowania włosów było mniej powszechne u białych kobiet (5 procent w porównaniu z 88 procent w przypadku czarnych kobiet), podobnie jak użycie głębokiej odżywki (6 procent w porównaniu z 59 procentami).

Kiedy badacze przeanalizowali dane, odkryli pewne znaczące powiązania między podwyższonym ryzykiem zachorowania na raka piersi a stosowaniem barwników do włosów oraz produktów prostujących, przy czym, odnotowano znaczące różnice między białymi a ciemnoskórymi kobietami.

Na przykład, stwierdzono, że w przypadku ciemnoskórych kobiet, stosowanie ciemnych odcieni do farbowania włosów, wiązało się z ogólnym, wyższym ryzykiem zachorowania na raka piersi (współczynnik szans w porównaniu do kobiet, które nie korzystają z tego typu produktów, wynosił 1,51) oraz jeszcze większym ryzykiem wystąpienia estrogenowego raka piersi (współczynnik prawdopodobieństwa wynosił 1,72).

W przypadku białych kobiet, analiza wykazała, że stosowanie środków prostujących, zarówno pojedynczo, jak i w połączeniu z barwnikami do włosów, wiązało się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia raka piersi (współczynniki prawdopodobieństwa wynosiły 1,74 i 2,40).

Wśród białych kobiet, wzrosło również ryzyko wystąpienia estrogenowego raka piersi przy użyciu barwników do ciemnych włosów (współczynnik wynosił 1,54) oraz odnotowano zwiększone ryzyko wystąpienia raka piersi z niedoborem estrogenu, przy użyciu środków prostujących (współczynnik szans wynosił 2,56).

"Nasze wyniki wskazują na potrzebę prowadzenia dalszych badań nad stosowaniem produktów do włosów, jako ważnych ekspozycji, które mogą przyczyniać się do rozwoju raka piersi, a także znalezienia sposobów na zmniejszenie związanych z tym zagrożeń" - poinformowali autorzy badania.

Jednak, jak twierdzi główna autorka badania, doktor Adana Llanos, badanie nie udowadnia bezpośrednio, że produkty do koloryzacji włosów, mogą powodować raka.

Przeczytaj także:

"Nie twierdzę, że kobiety nigdy więcej nie powinny farbować włosów, ale uważam, że powinny bardziej świadomie przyglądać się składnikom, które się w nich znajdują" - powiedziała Llanos.

W kolejnych pracach, naukowcy będą próbowali określić, jakie konkretne środki chemiczne lub produkty, mogą predysponować kobiety do wyższego ryzyka zachorowania na raka piersi.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze