Gruszki i ich pozytywny wp艂yw na zdrowie

Chyba nikogo nie trzeba przekonywa膰, 偶e owoce powinny znajdowa膰 si臋 w codziennej diecie dzieci i doros艂ych. Wybierajmy zw艂aszcza sezonowe skarby natury i to najlepiej takie, kt贸rych 藕r贸d艂o pochodzenia jest nam znane.

Je艣li wi臋c mamy w ogrodzie dorodn膮 grusz臋 lub kosz rosn膮cych na tym drzewie owoc贸w podarowa艂a nam ciocia, nie wahajmy si臋 ani chwili! To bowiem prawdziwa bomba witamin, z kt贸r膮 nie mo偶e si臋 r贸wna膰 偶aden suplement diety.

1. Gruszka na przezi臋bienie

Jesieni膮 艂atwo o infekcj臋, zw艂aszcza je艣li uk艂ad odporno艣ciowy nie pracuje sprawnie. Warto wi臋c wzmocni膰 si臋 przed sezonem zachorowa艅. Je艣li jednak przyjdzie zmierzy膰 si臋 nam z b贸lem gard艂a, warto si臋gn膮膰 po gruszk臋. Sok z tego owocu w po艂膮czeniu z miodem leczy zapalenie strun g艂osowych i pomaga usun膮膰 z dr贸g oddechowych nadmiar 艣luzu.

Zobacz film: "Ekologiczne warzywa i owoce"

Owoce te 艂agodz膮 tak偶e chroniczne stany zapalne. Dzia艂anie takie zawdzi臋czaj膮 flawonoidom i karotenoidom.

123RF: Gruszki s膮 bogate w witaminy i sk艂adniki od偶ywcze
123RF: Gruszki s膮 bogate w witaminy i sk艂adniki od偶ywcze

Gruszki to doskona艂e 藕r贸d艂o b艂onnika. Ich regularne spo偶ywanie zapobiega wzd臋ciom i zaparciom, dodatkowo usprawnia trawienie i minimalizuje ryzyko wyst膮pienia chor贸b jelita grubego.

B艂onnik ponadto obni偶a poziom cholesterolu, i co wydaje si臋 by膰 najwa偶niejsze z punktu widzenia wsp贸艂czesnej medycyny 鈥 zmniejsza ryzyko rozwoju nowotwor贸w.聽W gruszkach znale藕膰 mo偶na kwas hydroksycynamonowy, kt贸ry zapobiega powstawaniu guz贸w 偶o艂膮dka i p艂uc. W sk贸rce tych owoc贸w z kolei znale藕膰 mo偶na kwercyn臋 - bardzo silny przeciwutleniacz.

2. Gruszki mog膮 zapobiega膰 rozwojowi cukrzycy typu 2

Owoce te mog膮 by膰 obecne w diecie cukrzyka. Maj膮 bowiem niski indeks glikemiczny (IG = 30). Nie stanowi膮 zbyt du偶ego obci膮偶enia dla trzustki, a dodatkowo niekt贸re z zawartych w nich flawonoid贸w poprawiaj膮 wra偶liwo艣膰 na insulin臋. Ponadto zapobiegaj膮 rozwojowi cukrzycy typu 2.

Bez przeszk贸d mog膮 je spo偶ywa膰 osoby odchudzaj膮ce si臋, owoce te w wi臋kszo艣ci sk艂adaj膮 si臋 z wody. Zawieraj膮 te偶 sporo pektyn.

Niewiele jest owoc贸w, kt贸re skrywaj膮 w sobie jod. Pochwali膰 si臋 obecno艣ci膮 tego pierwiastka mo偶e jednak gruszka, jest zatem nieoceniona w profilaktyce niedoczynno艣ci tarczycy. Zawiera r贸wnie偶 bor, kt贸ry pobudza umys艂 do wydajniejszej pracy.

Bor jest聽r贸wnie聽wa偶ny w profilaktyce osteoporozy (minera艂 ten pomaga zatrzyma膰 wap艅 w organizmie).

Gruszki s膮 r贸wnie偶 wskazane w diecie kobiet ci臋偶arnych. Zawieraj膮 bowiem sporo kwasu foliowego, a ten jest niezb臋dny dla prawid艂owego rozwoju dziecka w okresie p艂odowym.

Badacze z australijskiej rz膮dowej agencji ds. nauki i bada艅 CSIRO dowiedli, 偶e sok z gruszek jest pomocny w 艂agodzeniu dolegliwo艣ci zwi膮zanych z upojeniem alkoholowym. Innymi s艂owy, nap贸j ten minimalizuje skutki kaca (przyspiesza metabolizm alkoholu).

Owoce te s膮 cenione r贸wnie偶 ze wzgl臋du na ich pozytywny wp艂yw na cer臋. Polecane s膮 nastolatkom, uwa偶a si臋 bowiem, 偶e zawarte w gruszkach witaminy i sk艂adniki mineralne 艂agodz膮 tr膮dzik m艂odzie艅czy i zmiany zapalne sk贸ry.

3. Gruszki w diecie seniora

Owoce te powinny go艣ci膰 te偶 w jad艂ospisie os贸b starszych. Maj膮 one bowiem pozytywny wp艂yw na serce 鈥 zawarty w nich glutation, przeciwutleniacz, obni偶a ci艣nienie krwi i zmniejsza ryzyko udaru m贸zgu. Z kolei antyoksydanty w nich obecne powstrzymuj膮 proces zwyrodnienia plamki 偶贸艂tej, pozwalaj膮 zatem chroni膰 wzrok.

Dost臋pnych jest wiele odmian gruszek. Mo偶na z nich przygotowa膰 smaczne kompoty i soki. Doskonale smakuj膮 na surowo. Nie nadaj膮 si臋 do mro偶enia, a zatem warto si臋 nimi cieszy膰 przez ca艂膮 jesie艅, gdy jest ich najwi臋cej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysy艂aj膮c opini臋 akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzib膮 w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla cel贸w zwi膮zanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, U偶ytkownikowi przys艂uguje prawo dost臋pu do tre艣ci swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci si臋 ten artyku艂? Chcesz wi臋cej? Polub
    i b膮d藕 na bie偶膮co!