Jak wzmocnić odporność?

Jak wzmocnić odporność, aby bez obaw stawić czoła najpaskudniejszym bakteriom i wirusom? Często zastanawiamy się, dlaczego ciągle czujemy się przemęczeni i senni, często łapiemy przeziębienie i chodzimy z chusteczkami higienicznymi do nosa. To są sygnały, że układ immunologiczny jest osłabiony. Aby jesienią i zimą układ odpornościowy zapewnił ci skuteczną ochronę, należy zadbać o jego wzmocnienie. Jak to zrobić?

1. Co to jest odporność organizmu?

Odporność organizmu to, mówiąc obrazowo, naturalna siła, która drzemie w każdym z nas. Dzięki niej organizm jest w stanie sam uporać się z atakującymi go bakteriami i wirusami. Jeśli tej siły nie ma lub jest ona bardzo osłabiona, zarazki z łatwością wnikają do ustroju i namnażają się, co objawia się m.in. kaszlem, katarem, bólami głowy i gorączką. Jesień i zima to pory roku, w których organizm człowieka trudniej niż zwykle radzi sobie z mikroorganizmami chorobotwórczymi. Wpływ na to mają: brak słońca, zmiany temperatury, mniej ruchu na świeżym powietrzu. Do tego dochodzi też często stres i niewłaściwe odżywianie. Wystarczy jednak wprowadzić kilka zmian w stylu życia, aby nie dać się infekcji, pomimo tego, że wszyscy dookoła kaszlą i kichają. Jakie są dobre sposoby na odporność? Dowiedzmy się.

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

2. Sen jako lek na przeziębienie

Jak mówią babcie, aby zapobiec przeziębieniom i wzmocnić odporność, trzeba się wysypiać. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda potwierdzili prawdziwość hipotezy o dobroczynnym działaniu snu na odporność organizmu. Gdy jesteśmy wypoczęci i wyspani, organizm łatwiej radzi sobie z wirusami i bakteriami. W ciągu godziny od wstania z łóżka obowiązkowo należy zjeść śniadanie. Komórki układu odpornościowego podejmują walkę z drobnoustrojami skuteczniej, gdy są regularnie odżywiane.

3. Dieta na odporność

W codziennym menu powinny wystąpić warzywa i owoce, które są bogatym źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Antyoksydanty walczą z wolnymi rodnikami i jednocześnie sprzyjają wzmacnianiu odporności. Dieta na odporność powinna zawierać przede wszystkim: marchew, szpinak, brokuły, pomidory, paprykę (zwłaszcza czerwoną), cytrusy, porzeczki i truskawki. Warzywa i owoce zawierają także witaminę C, która pobudza produkcję interferonu – substancji, która skutecznie rozprawia się się z zarazkami. Aby wzmocnić odporność u dziecka i u siebie, dodawaj do potraw czosnek i cebulę. Mają one działanie bakteriobójcze i mobilizują układ odpornościowy. W witaminy i minerały bogate są orzechy i ziarna. Jedz je jak najczęściej. Ponadto, cukier zastąp miodem. Ma on wiele witamin i cennych dla organizmu minerałów. Dodany do gorącej herbaty jest dobrym sposobem na wzmacnianie odporności i przeciwdziałanie przeziębieniom.

4. Sport a odporność

To jedna z podstawowych zasad, które warto wprowadzić w życie, jeśli chcesz, by twój organizm był silny. Spaceruj, mimo że pogoda do tego nie zachęca. Zamiast jazdy zatłoczonym tramwajem, wybierz energiczny marsz. Ruch usprawnia pracę układu odpornościowego, dlatego aby spełniał on swoje zadanie, powinniśmy ćwiczyć systematycznie. Najlepiej trzy razy dziennie po pół godziny. Sport na odporność jest jak najlepszym rozwiązaniem. Pozytywne efekty przynosi również hartowanie organizmu, np. naprzemienne natryski ciepłą i zimną wodą.

5. Niestosowanie używek

Odporności nie służą używki, takie jak kawa, alkohol, papierosy. Trudno uwierzyć, ale po wypiciu alkoholu odporność zostaje obniżona na 24 godziny. Podobne działanie mają papierosy. Po wypaleniu jednego papierosa dochodzi do porażenia czynności rzęsek nabłonka wyścielającego górne drogi oddechowe na około 20 minut. Sprzyja to przenikaniu patogenów do ustroju. Wzmacnianie odporności powinno więc również polegać na pożegnaniu się z używkami.

6. Moc roślin i ziół

Niektóre rośliny i zioła działają na układ odpornościowy niczym strażnik doskonały. Można z nich przyrządzać napary, ale można też kupić gotowe preparaty w sklepie. Wzmacnianiu odporności służą m.in. jeżówka (echinacea), żeń-szeń i spirulina. Uodparniające działanie mają również kąpiele i inhalacje z dodatkiem olejków eterycznych: sosnowego, tymiankowego i eukaliptusowego. Dobre są także suplementy diety na odporność, zawierające wymienione zioła. Można je stosować w okresach wzmożonej aktywności wirusów i bakterii.

Wzmacnianie odporności powinno stać się procesem systematycznym. Tylko poprzez ciągłą troskę o dobro układu odpornościowego i nas samych, unikniemy chorób i męczących przeziębień.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!