Joga na kręgosłup

Ból kręgosłupa jest popularną dolegliwością wielu osób w różnym wieku. Niestety coraz częściej pojawia się wśród młodych osób, często pracujących przez kilka godzin w pozycji siedzącej, często przyjmujących nieprawidłową postawę. Skuteczną metodą walki z bólem jest joga na kręgosłup.

1. Przyczyny bólu kręgosłupa

Istnieje wiele przyczyn bólu kręgosłupa. Uzależnione jest to od miejsca, które jest zmienione chorobowo.

  • Pierwsza grupa problemów z kręgosłupem wynika z uszkodzenia mięśni, ścięgien, a czasem krążków międzykręgowych. Uszkodzenia powstają zazwyczaj pod wpływem dużego obciążenia kręgosłupa, np. podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów. Często uszkodzenia wynikają także z wykonania gwałtownego ruchu bądź z uderzenia.
  • Druga grupa bólów jest konsekwencją wad wrodzonych lub nabytych kręgosłupa. Wiele osób cierpi z powodu wypadnięcia dysku lub przemieszczenia się jednego z krążków umieszczonych między kręgami.
  • Trzecia grupa to ból z powodu schorzeń neurologicznych kręgosłupa, np. zapalenia nerwów (rwa kulszowa).

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

2. Joga na bóle kręgosłupa

Joga kojarzona jest przede wszystkim z ćwiczeniami i medytacją. Można powiedzieć, że joga jest światopoglądem wywodzącym się ze starożytności, którego zadaniem jest zdobycie równowagi na czterech płaszczyznach: fizycznej, duchowej, psychicznej i emocjonalnej. Ćwiczenia jogi mogą w skuteczny sposób wzmocnić nasze zdrowie i sprawność fizyczną, a przede wszystkim zlikwidować bóle kręgosłupa.

Joga pozytywnie wpływa na mięśnie kręgosłupa:

  • poprawia siłę mięśni i ścięgien,
  • sprawia, że mięśnie stają się bardziej elastyczne, rozciągnięte,
  • sprawia, że kręgosłup i całe plecy są lepiej ukrwione,
  • wzmacnia system nerwowy, dlatego zapobiega zapaleniom nerwów.
Skłony tułowia
Skłony tułowia

Mięśnie grzbietu odpowiadają za prostą sylwetkę, ale także ułożenie łopatki i stawu ramiennego, zaś te...

zobacz galerię

Ćwiczenia jogi na kręgosłup:

  • Skłony do przodu – ćwiczenie wzmacnia mięśnie brzucha i pleców, rozciąga mięśnie i ścięgna. Ponadto skłony pobudzają proces trawienia.
  • Skręty – ćwiczenia te polecane są zwłaszcza osobom prowadzącym siedzący tryb życia. Sprawiają, że plecy, kolana i barki stają się bardziej elastyczne. Dzięki skrętom zanikają bóle kręgosłupa i bioder. Ten rodzaj ćwiczeń świetnie wzmacnia mięśnie szyi.
  • Pozycje odwrócone – to różne rodzaje ćwiczeń polegające na staniu na głowie. Są przeznaczone raczej dla osób zaawansowanych w uprawianiu jogi. Jeśli ktoś chciałby zacząć trenowanie tego rodzaju ćwiczeń na kręgosłup, warto wiedzieć, że poziomy trudności dobiera się indywidualnie. Pozycje odwrócone uelastyczniają kręgosłup i poprawiają krążenie krwi.

Trzeba pamiętać, że pozycje jogi wykonuje się powoli, uważając na każdy ruch. Bardzo istotna jest nauka prawidłowego oddychania przy wykonywaniu tych ćwiczeń. Zaczynając ćwiczenia, warto zapisać się do szkół jogi. Trener dobierze nam odpowiedni zestaw ćwiczeń, biorąc pod uwagę wiek, płeć, rodzaj problemu z kręgosłupem i naszą kondycję fizyczną. Joga jest doskonałym elementem profilaktyki dla osób z nadwagą i otyłością. Wykonywane ćwiczenia nie obciążają w znaczny sposób stawów oraz mięśni, a są bardzo pomocne w osiągnięciu prawidłowej masy ciała i większej sprawności fizycznej, dzięki dotlenieniu organizmu i zwiększeniu tempa przemiany materii.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!