Ćwiczenia na ból pleców

spis treści
rozwiń

Ból pleców często daje się we znaki. Nic dziwnego. Po ośmiu godzinach pracy za biurkiem, w domu odpoczywasz przed telewizorem, wcale nie odciążając mięśni pleców. Kręgosłup stale narażony jest na wysiłek. Taki stan rzeczy skutkuje właśnie bólami w okolicach lędźwi, krzyża i karku. By zapobiegać bólom pleców, należy poświęcić trochę czasu na ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie szkieletowe kręgosłupa oraz mięśnie brzucha.

1. Joga jako ćwiczenie pleców

Słabe mięśnie brzucha oraz pleców powodują bóle kręgosłupa. W pozbyciu się tego bólu skutecznie pomaga joga, ponieważ wszystkie asany, czyli ćwiczenia, wzmacniają mięśnie pleców i rozciągają kręgi. Jeśli chcesz utrzymać plecy w dobrej kondycji, zacznij ćwiczyć, zanim pojawi się problem. Najlepiej zapisać się na kurs jogi. Gdy jednak nie masz takiej możliwości, równie dobrze możesz spróbować kilku prostych ćwiczeń domowych.

Ćwiczenia na dolny odcinek kręgosłupa
Ćwiczenia na dolny odcinek kręgosłupa

Dolny odcinek kręgosłupa oraz mięśnie pośladkowe to najsilniejsze prostowniki stawu biodrowego, dlatego...

zobacz galerię

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

Do wykonywania ćwiczeń domowych należy się odpowiednio przygotować. Ubierz się lekko. Strój nie powinien krępować twoich ruchów. Rozłóż na podłodze dwa koce i obok postaw krzesło. Jeśli ból pleców jest dość mocny, nie rób żadnych ćwiczeń. Aby zmniejszyć jego odczuwanie, na początku musisz dobrze wyciągnąć kręgosłup – to pomaga przywrócić prawidłowe ustawienie kręgów. W ćwiczeniach domowych na ból pleców ważne jest rozciąganie przodu i tyłu ciała. Najlepsze efekty osiągniesz, wykonując ćwiczenia kilka razy w tygodniu. Joga pozwala wzmocnić plecy, złagodzić bóle pleców, a ponadto odpręża i wycisza wewnętrznie. Warto zapoznać się zatem z kilkoma ćwiczeniami.

Oto kilka przykładowych pozycji jogi:

1.1. Pasasana

Ten rodzaj ćwiczenia plecówpolega na wyciąganiu i skrętach tułowia. Aby go wykonać, kucnij i oprzyj pięty na kocu złożonym w ósemkę. Złącz stopy. Lewą rękę połóż na ścianie, a prawy łokieć oprzyj poniżej lewego kolana. Wykonując wdech powietrza, wyciągaj się do góry. Z wydechem zaś wykonuj skręty tułowia. Postaraj się poczuć skręt nawet w dole pleców, a po minucie zmień stronę.

1.2. Bharadvajasana

To ćwiczenie na ból pleców wymaga krzesła. Usiądź na krześle bokiem w taki sposób, by jego siedzenie podpierało większą część uda. Obydwiema rękami chwyć oparcie krzesła. Z wdechem wyciągaj kręgosłup do góry, z wydechem wykonuj skręt tułowia. Po minucie ćwiczenia zmień stronę.

1.3. Virasana

Bóle plecówpomaga złagodzić ćwiczenie o nazwie virasana. Aby je wykonać, należy uklęknąć na kocu, złączyć ze sobą duże palce stóp i usiąść na piętach. Następnie rozsunąć kolana w taki sposób, by między nimi zmieścił się tułów. Pochylić się do przodu, oprzeć czoło na kocu i wyprostować ręce. Dociskając pośladki mocno do pięt, należy wyciągać ręce jak najdalej do przodu.

1.4. Maricyasana

Poprzez wykonywanie tego ćwiczenia można zniwelować ból pleców. Usiądź z prostymi nogami na rozłożonych kocach. Następnie zegnij lewą nogę. Łydka powinna stać prostopadle do podłogi. Palce stóp skieruj do przodu. Przy wdechu oprzyj prawy łokieć o zewnętrzną stronę lewego uda. Lewą rękę oprzyj na ścianie. Wyciągaj się i skręcaj tułów przynajmniej przez minutę. Potem powtórz ćwiczenie na drugą stronę.

Joga może wydawać się trudna, a asany, które oferuje – mogą sprawiać wrażenie niemożliwych do wykonania bądź wymagających dużej wprawy. Jednak wcale tak nie jest. Wystarczy odrobina chęci, by zmotywować się do wykonywania ćwiczeń na bóle pleców, a już po niedługim czasie problemy z plecami może nie znikną, ale na pewno będą mniej uciążliwe.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!