Joga w domu - ćwiczenia dla początkujących, jak ćwiczyć

Joga to ćwiczenia wymyślone przez hinduskich mędrców. Pozycje jogi są stworzone po to, aby przynosić ulgę przy bólach głowy, pleców. Ponadto niektóre ćwiczenia pomagają złagodzić objawy stresu i walczą z bezsennością.

Można zapisać się na specjalne treningi jogi i pod okiem fachowców opanowywać zestawy ćwiczeń lub uprawiać ją samodzielnie w domu. Ćwiczenia należy dobierać, biorąc pod uwagę swoje możliwości fizyczne i schorzenia. Joga w domu? Nic nie stoi na przeszkodzie.

1. Joga w domu - ćwiczenia dla początkujących

Trenowanie jogi powinno zaczynać się od prostych i niewyczerpujących ćwiczeń, ponieważ niektórym osobom jej pozycje wydają się dość trudne do opanowania. Technika ta przeznaczona jest dla osób w każdym wieku. Rezultaty jednak będą widoczne dopiero wtedy, kiedy będziemy ćwiczyć regularnie, czyli dwa razy dziennie przez co najmniej miesiąc. Codzienne uprawianie jogi korzystnie wpływa na mięśnie i stawy, a także pomaga osiągnąć równowagę psychiczną i fizyczną. Joga w domu jest oczywiście możliwa, ale warto przestrzegać zasad, dzięki którym unikniemy kontuzji.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Joga w domu jest idealnym rozwiązaniem na redukcję skutków np. stresu
Joga w domu jest idealnym rozwiązaniem na redukcję skutków np. stresu (123RF)

Joga w domu - główne zasady:

  • treningi jogi wykonuje się dopiero 2 godziny po posiłku,
  • podczas ćwiczeń najważniejsze jest oddychanie – trzeba starać się oddychać miarowo i głęboko, zawsze nosem,
  • należy ćwiczyć w wywietrzonym pokoju, nie można praktykować jogi na łóżku lub materacu,
  • treningi powinny odbywać się w ciszy, nie zaleca się uprawiania jogi przy włączonym telewizorze,
  • jogę ćwiczy się w wygodnym stroju, luźne ubranie nie utrudnia krążenia krwi,
  • należy ćwiczyć boso i nie mieć na sobie żadnej biżuterii,
  • należy rozluźniać mięśnie twarzy i nie marszczyć czoła,
  • pozycja jogi powinna być utrzymywana przez co najmniej minutę,
  • w przypadku bólu, należy natychmiast przerwać ćwiczenie.

Przeczytaj także

2. Joga w domu - jak ćwiczyć?

Jak wygląda joga w domu? Jak powinna wyglądać joga w domu? Wyróżniamy kilka pozycji do jogi. Trzy główne to:

  • Pozycja jogi na osłabienie. Należy położyć się na plecach przy ścianie na złożonym kocu. Nogi powinny być oparte tak, by tworzyły kąt prosty z tułowiem. Pośladki muszą znajdować się jak najbliżej ściany. Ugięte i rozluźnione mięśnie należy położyć za głową, palce stóp skierować ku dołowi. W pozycji tej należy wytrzymać trzy minuty i opuścić nogi na ziemię.
  • Pozycja jogi na bezsenność. Potrzebne są krzesło i dwa złożone koce. Należy usiąść na brzegu koców i wyciągnąć nogi pod krzesło, kostki i duże palce u stóp trzymać razem. Na wdechu trzeba wyciągnąć mocno ręce do góry i rozciągnąć tułów, z wydechem opiera się czoło i ręce na krześle. Należy zamknąć oczy i rozluźnić ręce. Warto pozostać tak dwie minuty.
  • Pozycja jogi na napięcie nerwowe. Należy usiąść na piętach, zrobić wdech i wyciągnąć ręce przed siebie. Przy wdechu wykonuje się skłon, rozsuwając kolana, tak aby tułów zmieścił się między nimi, duże palce u stóp powinny być złączone. Dłonie i czoło kładzie się na podłodze, trzeba się starać wyciągnąć ręce jak najbardziej do przodu, nie odrywając pośladków od pięt. W pozycji tej należy wytrzymać dwie minuty.
Joga dla początkujących
Joga dla początkujących [19 zdjęć]

O zaletach jogi nikogo nie trzeba przekonywać. Joga jest dla wszystkich i zawsze możesz zacząć ją ćwiczyć,...

zobacz galerię

Ćwiczenie jogi odpręża i sprzyja wyciszeniu umysłu. Wiele kobiet uważa, że joga jest doskonałym sposobem na zatrzymanie procesów starzenia. Ponadto uważa się, że joga poprawia koncentrację i pamięć, a nawet działa odchudzająco.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!