Kumaryna

Kumaryna to substancja chemiczna o zapachu świeżego siana. Występuje naturalnie w niektórych roślinach, a szczególnie w cynamonie. Kumaryna ma działanie rozkurczowe i przeciwobrzękowe, ale ze względu na jej toksyczne właściwości nie stosuje się jej w medycynie, gdyż może wywołać marskość lub raka wątroby. Tylko w niewielkich ilościach wykorzystuje się ją w niektórych gałęziach przemysłu.

1. Właściwości kumaryny

Kumaryna trudno rozpuszcza się w wodzie, ale za to w alkoholach, eterze i tłuszczach bez większego problemu. Zapach kumaryny przypomina suche siano połączone z ekstraktem z wanilii. Smak kumaryny jest nieco piekący, podana doustnie do organizmu łatwo ulega wchłonięciu z jelit do limfy i krwi. Dystrybucję kumaryny do organizmu przyspieszają pokarmy tłuste i alkohol.

Produkty, które zawierają kumarynę:

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

  • cynamon,
  • herbaty z cynamonem,
  • płatki śniadaniowe z cynamonem,
  • niektóre pierniki,
  • ciasta i inne słodycze zawierające cynamon.

Kumaryna to naturalna substancja, która występuje w niektórych roślinach, głównie trawach, a także w niektórych przyprawach, np. w cynamonie. Ma zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym, mydlarskim, tytoniowym i spirytusowym. Jest używana do maskowania zapachu niektórych wyrobów przemysłowych. Kumaryna zawarta w wielu roślinach jest stosowana w lekach przeciwkrzepliwych. Leki te mają podobną budowę do witaminy K, a ich podanie wywołuje stan odpowiadający niedoborowi tej witaminy. Przyprawa kuchenna występuje także w jednym z gatunków trawy, który popularnie nazywa się „żubrówką” (turówka wonna). Używa się jej do barwienia alkoholu. Kumaryna znajduje się w wielu produktach dostępnych na rynku. Według niektórych badań, kumaryna znajdująca się w cynamonie okazuje się bardzo groźna dla zdrowia człowieka, oczywiście jeśli jest spożywana w dużych dawkach.

2. Kumaryna w cynamonie

Któż z nas nie lubi płatków, bułeczek czy ciast z cynamonem. Niestety, jak twierdzą eksperci, jeśli chcemy jeść zdrowo, powinniśmy ograniczyć spożywanie tych produktów. Przyprawa cynamon zawiera bowiem substancję zwaną kumaryną, która w dużych ilościach może spowodować bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia. Najwięcej tego szkodliwego związku wykryto w odmianie cynamonu zwanej cassia („kasja”). Jest on tańszy od cynamonu cejlońskiego, a przez to powszechniej dostępny na polskim rynku. Pamiętaj, by robiąc zakupy, spoglądać na ulotkę i sprawdzać zawartość kumaryny w danym produkcie. Staraj się wybierać cynamon cejloński, który posiada mniejszą ilość tej szkodliwej substancji. Naturalne właściwości cynamonu cejlońskiego nie są tak toksyczne jak odmiany „kasja”.

Jeśli zależy ci na zdrowym odżywianiu i unikaniu substancji toksycznych, powinieneś ograniczyć ilość kumaryny w swojej diecie. Bezpieczna dawka, którą można spożyć jednego dnia nie powinna przekroczyć 0,1 mg na kilogram masy ciała. Warto zatem, znając swoją masę, obliczyć sobie dopuszczalną dla organizmu ilość spożywanej kumaryny. Eksperci radzą, aby ze względu na zawartość kumaryny w cynamonie, jeść nie częściej niż jedną porcję raz w tygodniu. Zatem należy ograniczyć spożycie ciastek i płatków śniadaniowych, które zawierają cynamon.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!