Kwas foliowy czy folian – jakie są różnice?

Folian i kwas foliowy to dwie formy witaminy B9. Mimo że istnieją między nimi wyraźne różnice, w języku obiegowym ich nazwy często stosuje się zamiennie. Warto wiedzieć, czym się od siebie różnią, ponieważ inaczej działają na organizm człowieka.

Pełne witamin produkty, których nie jadasz
Pełne witamin produkty, których nie jadasz [10 zdjęć]

Marmite to produkt popularny w Wielkiej Brytanii, gdzie wykorzystywany jest powszechnie jako smarowidło...

zobacz galerię

1. Witamina B9

Witamina B9 jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który w przyrodzie występuje w postaci folianów. Są one odpowiedzialne za wiele ważnych funkcji w organizmie. Ich niedobór wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia schorzeń, takich jak choroby serca, zawał, nowotwór, a także w przypadku kobiet w ciąży – z zaburzeniami rozwoju płodu.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Z tego powodu dużą popularnością cieszą się suplementy diety, mające na celu uzupełnić braki tej witaminy. Problem polega na tym, że większość produktów wzbogacanych jest kwasem foliowym, a nie folianami.

2. Czym są foliany?

Stanowią one naturalnie występującą witaminę B9. Foliany to w zasadzie nazwa ogólna grupy związków pokrewnych o podobnych właściwościach odżywczych. Aktywna forma witaminy B9 znana jest jako kwas lewomefoliowy lub 5-metylotetrahydrofolian (5-MTHF). To właśnie w takiej postaci foliany trafiają do naszego krwiobiegu.

3. Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy to syntetyczna forma witaminy B9, znana również jako kwas pteroilomonoglutaminowy. Jest powszechnie stosowany w suplementach diety i dodawany do produktów spożywczych, aby poprawić ich wartości odżywcze.

Przez wiele lat uważano, że kwas foliowy jest lepiej przyswajalną formą witaminy B9 niż naturalnie występujące foliany. Jednak w świetle ostatnich badań okazuje się, że dieta bogata w te drugie może być równie efektywna.

W przeciwieństwie do folianów, kwas foliowy nie jest przekształcany w aktywną formę witaminy B9 w układzie trawiennym, ale głównie w wątrobie. Ten proces jest wolniejszy i mniej wydajny. Organizm potrzebuje więcej czasu, aby wytworzyć 5-MTHF i może mieć problem z całkowitym metabolizowaniem nawet niewielkich dawek związku (200-400 mcg).

W rezultacie kwas foliowy może odkładać się w organizmie, a jego zbyt wysoki poziom jest wiązany z problemami zdrowotnymi, jak np. ryzykiem wystąpienia raka i utajnianiem niedoboru witaminy B12.

4. Najlepsze źródła witaminy B9

Nazwa „folian” pochodzi od łacińskiego „folium”, co znaczy „liść”. To właśnie zielone warzywa liściaste są najlepszym źródłem witaminy B9 (szpinak, sałata, brukselka). Można ją także znaleźć np. w awokado, szparagach i kalafiorach.

To musisz wiedzieć

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!