Trwa ładowanie...

Naleśniki, gofry i inne desery dostępne w sieciowych cukierniach mogą zawierać nawet trzy razy więcej kalorii niż Big Mac

Brytyjska organizacja Action on Sugar ostrzega, że większość deserów oferowanych w popularnych cukierniach i restauracjach sieciowych zawiera ogromną ilość kalorii i więcej cukru niż moglibyśmy przypuszczać. Niektóre z badanych produktów miały aż 1800 kalorii, zawierały 20 łyżeczek cukru i dostarczały dwa razy więcej soli niż zalecane dzienne spożycie dla dorosłego.

Zobacz film: "Napoje gazowane gorsze niż słodycze"

1. Desery oferowane przez sieciowe cukiernie i restauracje są ogromnie kaloryczne

Sieciowe cukiernie i restauracje sprzedają naleśniki, gofry i inne desery, które zawierają dużą ilość kalorii, cukru i soli. Organizacja Action on Sugar przeanalizowała 191 różnych artykułów sprzedawanych w popularnych lokalach w centrach handlowych w Londynie. Tylko 70 z nich miało informacje dotyczące wartości odżywczej produktów.

Niektóre desery zawierały prawie 20 łyżeczek cukru i prawie wszystkie dostarczały tyle kalorii, ile wynosi dzienne spożycie zalecane dla osób dorosłych.

Dla przykładu wyniki dochodzenia Action on Sugar pokazały, że karmelowy naleśnik bananowy z amerykańskiej restauracji The Breakfast Club zawierał aż 1800 kalorii, czyli prawie tyle ile wynosi zalecana dzienna dawka dla dorosłej kobiety. Dla porównania Big Mac z McDonalda zawiera 560 kalorii.

Dietetycy zalecają, aby kobiety spożywały nie więcej niż 2 tys. kalorii dziennie, a mężczyźni około 2,5 tys. kalorii.

Naleśnik Beauregarde oferowany w The Breakfast zawierał 100 g cukru, czyli ok. 25 łyżeczek tego produktu. Dla porównania puszka Coca Coli ma ok. 35 g cukru.

Tymczasem brytyjski resort zdrowia zaleca dorosłym spożywanie nie więcej niż 30 g cukru każdego dnia.

Naleśnik "cztery sery" z My Old Dutch’s zawierał 8,5 g soli. Dla porównania paczka słonych chipsów Walkersa ma jej ok. 0,53 g, co oznacza, że naleśnik ma tyle soli, co 16 takich paczek.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca dorosłym spożywanie nie więcej niż łyżeczki soli dziennie, czyli ok. 5 g produktu.

2. Restauracje i cukiernie nie informują o składzie oferowanych produktów

Podczas kampanii znaleziono tylko 70 produktów, na których była pełna informacja o ich wartości odżywczej, dostępna w sklepie lub w internecie. Część lokali podawała takie informacje wyłącznie na stronie internetowej.

Zdaniem Action on Sugar to wprowadzanie klientów w błąd, bo nie są w stanie podjąć świadomej decyzji dotyczącej jedzenia, po które sięgają. Organizacja wzywa rząd do zmuszenia lokali gastronomicznych do umieszczania informacji o ilości kalorii w menu w restauracji i na stronie internetowej.

3. Ile cukru można jeść dziennie?

Ilość cukru, którą dana osoba może zjeść w ciągu dnia, zależy od tego, ile ma lat.

Według zaleceń brytyjskiego resortu zdrowia dzieci w wieku od 4 do 6 lat powinny przyjmować maksymalnie 19 g cukru dziennie.

Dzieci w wieku od 7 do 10 lat nie powinny dostarczać do organizmu więcej niż 24 g cukru na dobę, a dzieci powyżej 11 lat i dorośli mogą spożywać maksymalnie 30 g cukru dziennie.

Popularne przekąski zawierają zaskakująco dużą ilość cukru. Nawet jedna puszka Coca Coli to 35 g cukru lub jeden baton Mars - 33 g, czyli więcej niż maksymalna ilość cukru, jaką powinno się przyjmować przez cały dzień.

Nadmiar cukru w diecie wpływa negatywnie na zęby, może powodować nadwagę, cukrzycę typu 2, oraz zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca i raka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.