Trwa ładowanie...

Nawet dwa miesiące będziemy wracać do formy po kwarantannie. Niektórzy zrobią to szybciej

Epidemia koronawirusa sprawiła, że większość z nas musi spędzać znacznie więcej czasu w domu. Dla wielu oznacza to pracę zdalną, dla innych dodatkowe wolne dni. Jedni i drudzy mogą niestety spędzić tym samym więcej czasu na domowej kanapie. Co sprawia, że kwarantanna odbije się na zdrowiu także tych, którym wirus niestraszny.

1. Konsekwencje pracy siedzącej

W 2016 roku Ulf Ekelund, profesor z Norges (norweskiej uczelni publicznej zajmującej się naukami związanych z aktywnością fizyczną) przeprowadził badania dotyczące tego, jak na organizm człowieka wpływa długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej. Naukowcy badali osoby, które spędzały w tej pozycji minimum osiem godzin dziennie i porównywali wyniki ich badań z grupą, w której ludzie siedzieli mniej, lub uprawiali ćwiczenia fizyczne.

Siedzenie przez osiem godzin dziennie może być bardzo groźne dla naszego zdrowia (iStock)
Siedzenie przez osiem godzin dziennie może być bardzo groźne dla naszego zdrowia (iStock)

Okazało się, że w grupie osób, które spędzają najwięcej czasu siedząc, ryzyko śmierci na choroby krążenia, a także raka piersi, czy jelita grubego jest zdecydowanie wyższe. Lekarze dowiedli, że wystarczy 60 minut lekkiej aktywności każdego dnia (na przykład spacer), by znacząco zminimalizować to ryzyko.

Zobacz także: Wszystko, co musisz wiedzieć o koronawirusie

2. Kwarantanna a zdrowie

Człowiek, który kierował tymi badaniami – profesor Ulf Ekelund – stał się w ostatnich dniach gwiazdą norweskich mediów. To właśnie on radzi Norwegom, jak przetrwać kwarantannę tak, by nie wracać po niej długo do zdrowia. W wywiadzie udzielonym norweskiemu nadawcy publicznemu NRK ostrzega, że nie wszyscy wrócą szybko do sprawności fizycznej.

Zobacz także: Co oznacza zakaz o przemieszczaniu się?

Według profesora, paradoksalnie, szybciej do swojej wyjściowej kondycji fizycznej wrócą osoby, które miały jej stosunkowo niewiele przed nastaniem kwarantanny. W badaniach, które profesor przeprowadził, można znaleźć informację, że osobom sprawnym fizycznie powrót do formy sprzed kwarantanny może zająć nawet dwa miesiące. Tym, którzy mieli znacznie mniej ruchu zajmie to od dwóch od trzech tygodni.

3. Ćwiczenia w domu

Zdaniem profesora najważniejsze jest to, by ludzie traktowali codzienny trening jak podstawową higienę. Sześćdziesięciominutowa aktywność fizyczna nie musi od razu oznaczać pójścia na siłownie lub basen. Może to też być szybszy spacer, proste ćwiczenia, które możemy wykonać w domu, a czasem i sprzątanie mieszkania, w którego trakcie wykonujemy nawet kilkadziesiąt skłonów i przysiadów, nawet o tym nie wiedząc.

Dołącz do nas! Na wydarzeniu na FB Wirtualna Polska - Wspieram Szpitale - wymiana potrzeb, informacji i darów będziemy na bieżąco informować, który szpital potrzebuje wsparcia i w jakiej formie.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.