Niedobór sodu

Sód jest mikropierwiastkiem odgrywającym istotną rolę w utrzymaniu gospodarki wodnej w organizmie. Niedobór sodu to hiponatremia, która może być przyczyną przewodnienia organizmu lub zatrucia pokarmowego (wymioty, biegunka). Niedobór sodu jest niebezpieczny dla zdrowia.

W sytuacji, gdy stwierdzimy w naszym organizmie niedobory sodu, warto wprowadzić preparaty izotoniczne zwierające duże ilości elektrolitów, m.in. sodu. Jednym z domowych sposobów uzupełniania sodu jest wypicie szklanki wody z łyżeczką rozpuszczonej soli.

1. Objawy niedoboru sodu

Niedobór sodu w organizmie określa się mianem hiponatremii. Nie jest to jednostka chorobowa, ale objaw występujący w różnych chorobach.

Zobacz film: "Ilość soli w diecie"

Przyczyny niedoboru sodu w organizmie:

  • nadmierna utrata sodu z organizmu może być wynikiem utraty jonów sodu wskutek nadmiernego pocenia, biegunek, wymiotów oraz przedawkowania leków moczopędnych,
  • niedoczynność tarczycy,
  • niewydolność nerek, dochodzi wówczas do przewodnienia organizmu,
  • nadmierne spożywanie wody źródlanej (powyżej 3 litrów w ciągu doby),
  • choroby psychiczne.

Objawy niedoboru sodu w organizmie nie są charakterystyczne. Jako pierwsze pojawiają się:

Kiedy we krwi spada poziom sodu, mogą pojawić się objawy przypominające choroby neurologiczne:

  • zaburzenia mowy,
  • senność,
  • drgawki,
  • utrata przytomności,
  • uszkodzenia mózgu (obrzęk).

Długotrwały niedobór sodu jest stanem zagrażającym życiu i może prowadzić do zgonu. Śmiertelność z powodu hiponatremii jest duża i wynosi od 38 do 58 proc .

2. Sód w diecie

Sód jest dostarczany do organizmu z pożywieniem, w którym znajduje się pod postacią chlorku sodu. Jest on niezbędny w procesie trawienia, ponieważ jest aktywatorem enzymów trawiennych obecnych w ślinie (amylaza ślinowa).

Jony sodu zawarte są we wszystkich produktach spożywczych. Jednakże nadmierne ilości występują w żywności wysoko przetworzonej oraz zawierającej dodatek kostek rosołowych, Vegety, glutaminianu sodu. Dość duże ilości jonów sodu znajdują się w wędlinach, gdzie ich źródłem jest azotan sodu dodawany w celu przedłużenia trwałości produktu. Również popularne przekąski, jak orzeszki ziemne, słone paluszki, krakersy, chipsy, prażona kukurydza, zawierają spore ilości soli.

Produkt Zawartość sodu w mg/100 g Produkt Zawartość sodu w mg/100 g
Mleko 3,2 proc.   44 Śledź solony 5930
Jogurt naturalny 59 Łosoś wędzony 1170
Ser żółty 898 Marchew 82
Ser parmezan 1860 Pomidor 6
Ser twarogowy 41 Ziemniaki 7
Kurczak 61 Kasza gryczana 5
Schab 42 Jabłko 2
Parówki 889 Pomarańcza 3
Polędwica sopocka 748 Ryż brązowy 10
Salceson 803 Chleb żytni 456
Kabanosy z kurczaka 892 Paluszki 1093
Dorsz świeży 72 Sezamki 84

Prawidłowo zbilansowana dieta nie wymaga dodatkowej suplementacji jonami sodu, gdyż produkty spożywcze zawierają wystarczają ich ilość. Jednakże podczas zatrucia pokarmowego, w którym występują wymioty i biegunka, jest przyczyną nie tylko odwodnienia, ale również hiponatremii. W celu jego zapobiegania w aptece można kupić płyny elektrolitowe.

Zbyt częste spożywanie pokarmów zawierających spore ilości sodu jest przyczyną zwiększenia ciśnienia krwi, co w długotrwałym procesie prowadzić może do nadciśnienia tętniczego. Nieleczone nadciśnienie tętnicze stanowi przyczynę wylewu krwi do mózgu, który zagraża życiu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!