Właściwości antyrakowe pestek

Pestki jabłek, winogron czy brzoskwiń najczęściej lądują w koszu. A szkoda, ponieważ są bogactwem wielu właściwości prozdrowotnych. Znajdziemy w nich spore ilości przeciwutleniaczy oraz innych aktywnych związków. Ich regularne spożywanie może ochronić nas przed rakiem.

1. Antyoksydanty w pestkach winogron

Pestki winogron to bogactwo antyoksydantów, flawonoidów oraz aktywnego związku B2G2, który skutecznie walczy z nowotworem prostaty. Potwierdziły to badania naukowców z University of Colorado Cancer Center.

Winogrona, a zwłaszcza ich pestki są polecane także chorym zmagającym się z żylakami, skurczami i innymi dolegliwościami ze strony układu krążenia. Po pestki powinny sięgać też osoby znajdujące się w grupie podwyższonego ryzyka zawału. Wzmacniają one kruche naczynia krwionośne.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

W pestkach winogron znajduje się wiele aktywnych związków
W pestkach winogron znajduje się wiele aktywnych związków (123rf)

Według badań opublikowanych w „Pharmacognosy Magazine” ekstrakt z pestek ma również pozytywny wpływ na walkę z cukrzycą typu 2.

Przeczytaj koniecznie

2. Amigdalina w pestkach jabłek

Nasiona i pestki wzmacniają odporność, dzięki czemu są w stanie walczyć z namnażaniem się komórek nowotworowych. Najmocniejsze działanie wykazują pestki jabłka, więc warto je stosować przy chemioterapii. W ich składzie znajdziemy fitochemikalia – aktywne składniki, które zmniejszają stres oksydacyjny.

Niektóre z nich są także przeciwutleniaczami hamującymi namnażanie się szkodliwych wolnych rodników. W pestkach jabłek znajduje się także amigdalina - witamina B17 uważana w medycynie naturalnej za silne narzędzie w walce z nowotworami, którym można wspomóc profilaktykę raka płuc, jelita grubego, prostaty, trzustki, żołądka oraz piersi.

Kto powinien sięgać po pestki słonecznika?
Kto powinien sięgać po pestki słonecznika? [6 zdjęć]

Słonecznik jest rośliną z rodziny astrowatych kwitnącą od lipca do października. Ma sztywne łodygi i...

zobacz galerię

3. Lignany w siemieniu lnianym

Siemię lniane (inaczej nasiona lnu) to źródło błonnika, zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, aminokwasów oraz witamin z grupy B. W małych nasionkach znajdziemy jednak jeszcze coś – lignany. Są to związki z grupy flawonoidów, które wykazują silne działanie przeciwutleniające.

Lignany optymalizując poziom estrogenu, wspierają gospodarkę hormonalną. Związki te przyspieszają także proces obumierania komórek rakowych. To dzięki nim są one szybciej usuwane z organizmu.

4. Witamina B17 w brzoskwiniach

W brzoskwiniach znajdują się duże ilości witaminy B17 wykazującej silne działanie przeciwnowotworowe. Okazuje się jednak, że przyjmowanie jej w pestkach, a nie w suplementach, przynosi lepsze korzyści dla zdrowia.

Duże pestki brzoskwiń najlepiej rozgnieść w moździerzu. Gorzki smak łatwo można zmienić, dodając do nich np. szczyptę gałki muszkatołowej. Działanie antyrakowe wykazują również zmielone pestki moreli.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy