Pij wodę dla pięknej skóry!

Aby odpowiednio dbać o wygląd skóry, nie wystarczy tylko miejscowo stosować kosmetyki w postaci kremu nawilżającego, serum, mleczka czy maseczki. Wymienione kosmetyki wspomagają przywrócenie właściwego nawilżenia suchej skóry, ale nie dostarczają wody komórkom. Dlatego należy spożywać wodę w odpowiedniej ilości.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

1. Wpływ wody na skórę

Prawidłowe nawilżenie skóry jest niezbędne dla jej młodego i zdrowego wyglądu. Proces utraty wody wraz z upływem wieku nasila się. Skóra traci elastyczność i pojawiają się zmarszczki. Ciało człowieka składa się z około 70% wody. Jedna trzecia zawartej w organizmie wody znajduje się w płynach pozakomórkowych (np. krew, limfa), a dwie trzecie są obecne wewnątrz komórek. Woda może swobodnie przemieszczać się między komórkami. Proces ten jest uzależniony od panującego ciśnienia osmotycznego i hydrostatycznego oraz od bilansu wodnego. Bilans wodny organizmu zależy od ilości spożytej wody i napojów, pokarmu, a także procesów przemiany materii. Ponadto w bilansie występują straty wody w wyniku jej wydalania wraz z moczem, kałem, potem oraz parowania przez drogi oddechowe. Jeśli nie dostarczymy skórze odpowiedniej ilości wody, zacznie się łuszczyć i pojawią się zmarszczki.

Aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wodę, należy wypijać około 2 litrów wody dziennie. Regularne spożywanie odpowiedniej ilości wody pomoże w usuwaniu toksyn oraz szkodliwych produktów przemiany materii. Ponadto nawilża skórę, nadając jej młody wygląd. Miękka, gładka skóra jest optymalnie uwodniona, gdy zawiera od 20% do 30% wody. Natomiast objawy suchości skóry występują, gdy zawartość wody wynosi około 10% do 20%. W licznych badaniach klinicznych wykazano upiększające działanie wody.
 Spożywanie w ciągu dnia 1 litra dobrej jakości wody mineralnej przez okres 42 dni zwiększa nawilżenie skóry o 14%. Taki sam wynik uzyskano po stosowaniu zewnętrznym kosmetyków.

2. Woda dla urody

Samo zażywanie suplementów diety opartych na ceramidach roślinnych, aminokwasach (cystyna, cysteina, metionina), chrząstce ryb morskich, przeciwutleniaczach i niezbędnych nienasyconych kwasach tłuszczowych nie poprawi nawilżenia oraz wyglądu skóry, jeśli nie będzie organizmowi dostarczona odpowiednia ilość wody.
 Prawidłowo funkcjonującą skórę pokrywa tzw. sebum, które zbudowane jest z tłuszczu i potu. Zatrzymuje ono wilgoć wewnątrz skóry, która jest kontrolowana przez mieszaninę substancji zawartych w naskórku zwaną NMF (Natural Moisturizing Factor). To głównie kwasy: hialuronowy i mlekowy, mocznik oraz aminokwasy. Wychwytują one wodę i magazynują ją. Proces ten jest często zaburzony przez zanieczyszczenie środowiska, zmiany temperatury pomieszczenia oraz promieniowanie UV. Skóra pozbawiona wody piecze, występuje nieprzyjemne napięcie i naskórek zaczyna się łuszczyć. W innym badaniu wykazano, że spożywanie produktów mlecznych zawierających probiotyki oraz kwas linolenowy (wielonienasycony kwas omega-6), a także witaminę E skutecznie poprawia funkcje skóry już po sześciu tygodniach. Zaobserwowano również zmniejszenie utraty wody przez naskórek o 13%.

Utrzymanie właściwego nawilżenia warstwy rogowej naskórka (skóry) można osiągnąć za pomocą wielu różnych mechanizmów, na przykład stosując łagodne środki myjące, które nie ingerują zbytnio w barierę skóry, a dostarczają substancje nawilżające (kwas mlekowy, nienasycone kwasy tłuszczowe). Kosmetyki te zwiększają nawilżenie skóry, chroniąc ją przed utratą wody. Jednakże w skórze zachodzą naturalne procesy, które regulują poziom nawilżenia w zależności od stanu odżywienia i nawodnienia organizmu. Dlatego odpowiednio zbilansowana dieta oraz regularne spożywanie wody jest ważnym czynnikiem nawilżającym i odżywiającym skórę.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy