Poznaj gorzką prawdę – czy fruktoza jest naprawdę dobra dla twojego organizmu?

Ostatnio panuje moda na zastępowanie zwykłego, białego cukru innymi słodkimi substancjami, które mają być zdrowsze dla naszego organizmu niż wytwór z buraka cukrowego. Są też osoby, które rezygnują ze słodzenia kawy i herbaty oraz jedzenia słodyczy, jednak zwiększają porcje owoców, tłumacząc, że w ten sposób osładzają sobie życie fruktozą. Czy aby na pewno to najlepsze i najzdrowsze wyjście?

1. Słodkie życie z fruktozą i glukozą

Najbardziej popularne cukry, które możemy znaleźć w większości słodzonych napojów, takie jak sacharoza i syrop kukurydziany, składają się z dwóch prostych cukrów: glukozy i... fruktozy. O ile glukoza jest cukrem produkowanym przez każdą komórkę naszego ciała, a przez to niezbędnym do życia, o tyle fruktoza jest nam całkowicie zbędna. Ludzkie organizmy jej nie produkują, a w całej historii ewolucji ten cukier nie był spożywany inaczej niż w postaci dojrzałych owoców. W dodatku glukoza i fruktoza są różnie metabolizowane.

Zobacz film: "Fakty i mity o zamiennikach cukru"

2. Fruktoza a wątroba

Kluczowe jest zrozumienie tego, że każda komórka naszego ciała używa i potrzebuje glukozy, a fruktoza jest przetwarzana tylko przez jeden organ – wątrobę. Kiedy nasza dieta bogata jest w duże ilości fruktozy, wątroba jest przeciążona i zaczyna zamieniać ten cukier w tłuszcz. Dlatego właśnie jest ona siłą napędową wielu poważnych i powszechnych dziś chorób, takich jak otyłość, choroby serca, cukrzyca typu 2, a także wielu nowotworów i obniżenia odporności.

3. Bez paniki

Fruktoza faktycznie jest szkodliwa dla naszego organizmu, ale tylko wtedy, gdy jest spożywana w dużych ilościach, dlatego jej szkodliwość nie dotyczy owoców. Aby sobie zaszkodzić, trzeba zjeść kilogramy, jeśli nie tony owoców. W dodatku w owocach znajdziemy rozwodnioną fruktozę, dlatego nie zawierają one tak dużego jej stężenia jak w przypadku napojów słodzonych syropem fruktozowym. Ponadto owoce zawierają mnóstwo błonnika, który pozwala szybciej wydalać pokarmy i nie dopuszcza do odkładania się szkodliwych substancji.

Negatywne skutki spożywania fruktozy mogą więc wystąpić, gdy dostarczamy ją organizmowi w dużych stężeniach i w towarzystwie nadmiaru kalorii i innych cukrów. Czytajmy więc etykiety kupowanych przez nas słodkości, a jeśli znajdziemy w składzie syrop fruktozowy, odłóżmy produkt na półkę. Jeżeli jednak jedynym źródłem fruktozy w naszej diecie są owoce i warzywa, nie ma czym się martwić – ich spożywanie jest w pełni bezpieczne i zalecane.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!