Poznaj właściwości ziemniaków

Wiele osób, zwłaszcza tych, którym zależy na utrzymaniu nienagannej sylwetki, rezygnuje z jedzenia ziemniaków. Dietetycy przekonują jednak, że w warzywach tych znajduje się wiele cennych dla naszego organizmu substancji odżywczych. Nie czujesz się przekonany? Oto 6 argumentów, które sprawią, że zmienisz zdanie.

1. Witamina D

Witamina D odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowych kości – pomaga uniknąć takich chorób jak osteoporoza i zapalenie stawów. Wspomaga także funkcjonowanie układu odpornościowego. Jej produkcję wzmaga przebywanie na słońcu. Sezonowe zaburzenia afektywne związane są właśnie z niedoborem tej witaminy, który sprawia, że znacznemu pogorszeniu ulega nasz nastrój i spada poziom energii. Zęby, skóra i serce także narażone są wówczas na szwank.

2. Witamina B6

Pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Jest niezbędna do zmniejszenia poziomu homocysteiny – substancji chemicznej, która wiąże się z występowaniem chorób zwyrodnieniowych. Zmniejsza ona także ryzyko wystąpienia zawału serca.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

3. Źródło karotenoidów

Swoją barwę ziemniaki zawdzięczają karotenoidom, takim jak choćby beta-karoten. Karotenoidy pełnią w organizmie ważne funkcje – odpowiadają m.in. za wzmocnienie wzroku i poprawną pracę układu immunologicznego. Są to jednocześnie silne przeciwutleniacze, które pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym. Badania wykazały, że osoby, które je przyjmują są w mniejszym stopniu narażone na wystąpienie raka płuc oraz raka piersi. Zmniejszają ponadto tempo procesu starzenia się komórek.

4. Witamina C

Chociaż obecność witaminy C w ziemniakach nikogo nie dziwi.  Niewielu z nas jednak wie, że jest ona niezbędna do prawidłowego rozwoju kości i zębów. Jest także pomocna podczas procesów trawiennych, zwiększa również aktywność krwinek. Witamina ta ułatwia ponadto gojenie się ran, odpowiada za wzrost produkcji kolagenu niezbędnego dla utrzymania sprężystej i jędrnej skóry. Niektóre badania wykazały, że chroni organizm przed toksynami, które mogą mieć związek z rakiem.

5. Żelazo

Nasz organizm potrzebuje żelaza dla zachowania odpowiedniego poziomu energii. Odgrywa ono kluczową rolę w produkcji czerwonych krwinek, wspomaga odporność, redukuje skutki stresu i przyspiesza metabolizm białek.

6. Magnez

Magnez łagodzi stres. Jest również niezbędny dla zachowania zdrowych tętnic. Wzmacnia kości, serce, mięśnie i układ nerwowy.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.