Stresujesz się? Jedz dużo ryb!

Powszechnie wiadomo, że dieta bogata w kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejsza ryzyko wystąpienia arytmii serca oraz zapobiega skurczom naczyń wieńcowych. Udowodniono także, że spożywanie produktów bogatych w te kwasy zmniejsza stężenie cholesteroluoraz trójglicerydów w organizmie. Ostatnie badania wskazały na dodatkowe właściwości kwasów omega-3. Okazało się, że olej rybny, zawierający duże stężenie tych związków, może działać przeciwzapalnie oraz uspokajająco.

1. Kwasy omega-3 w walce ze stresem

Dieta dobra dla serca
Dieta dobra dla serca

Ryby są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, dlatego powinny być podstawą posiłków...

zobacz galerię

Kwasy omega-3, takie jak kwas eikozapentaenowy (EPA) lub kwas dokozaheksaenowy (DHA), to nienasycone kwasy tłuszczowe o znanych właściwościach zdrowotnych. Badania naukowe wykazały, że związki te mają swój udział w redukcji cytokin w organizmie – substancji odpowiedzialnych za występowanie ognisk zapalnych, a nawet zwalczanie depresji.

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

Stres psychologiczny zwiększa produkcję cytokin w organizmie, dlatego właśnie naukowcy z Uniwersytetu w Ohio zdecydowali się sprawdzić, czy zwiększenie stężenia kwasów omega-3 w organizmie zahamuje ten proces i zredukuje zapalenie. W tym celu naukowcy przeprowadzili badania na studentach medycyny, u których wcześniej zaobserwowano spadek odporności w związku ze stresem związanym z nadchodzącą sesją. Zebrano 68 wolontariuszy i podzielono ich na 6 grup. Uczestników każdej z grup poddawano regularnym badaniom krwi. Dodatkowo studenci mieli uzupełniać ankiety psychologiczne, mające na celu oszacowanie poziomu stresu, niepokoju i depresji oraz kwestionariusze związane z wcześniej stosowanymi dietami. Połowa studentów otrzymywała suplementy z omega-3, zaś pozostałym uczestnikom badania podawano tabletki placebo. Dawka kwasów omega-3 była cztery lub pięć razy większa niż ilość tych związków zawarta w porcji łososia z dodatkiem oleju rybnego. Ankiety psychologiczne wykazały, że osoby regularnie otrzymujące kwasy omega-3są znacznie mniej podatne na stres w porównaniu do grupy zażywającej tabletki placebo.

2. Kwasy omega-3 a stany zapalne

Analiza próbek krwi studentów wykazała także pozytywny wpływ suplementacji kwasów omega-3 na organizm. Naukowcy zmierzyli ilość cytokin w osoczu krwi, a także oszacowali produktywność komórek wytwarzających dwie ważne cytokiny – interleukinę 6 (IL-6) oraz czynnik martwicy nowotworu alfa (TNFa). Okazało się, że u studentów otrzymujących kwasy omega-3, nastąpiła 14-procentowa redukcja ilości IL-6, odpowiedzialnej za występowanie ognisk zapalnych w organizmie. Stan zapalny często jest reakcją obronną organizmu, bywa jednak, że może stać się siedliskiem rozwoju różnych chorób – począwszy od artretyzmu, poprzez choroby serca, aż do raka. Mimo że badania wskazały na nowe właściwości kwasów omega-3 w walce ze stanami zapalnymi oraz uczuciem niepokoju, naukowcy nie polecają regularnej suplementacji tych kwasów. Lepiej jest po prostu wzbogacić codzienną dietę w produkty naturalnie zawierające te drogocenne związki. Spożywanie pokarmów bogatych w kwasy omega-3 jest bardzo korzystne. Jeśli suplementacja tych związków miała tak pozytywny wpływ na młodych i zdrowych ludzi, można przypuszczać, że efekt zdrowotny u osób starszych lub podatnych na choroby będzie o wiele bardziej spektakularny.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!