Skutki spadku odporności

Często zapominamy, jak ważną rolę pełni odporność naszego organizmu. Nie przywiązujemy do niej wagi do czasu, kiedy zaczniemy zauważać jej spadek. Zwykle dzieje się to wiosną lub jesienią, gdy jesteśmy bardziej podatni na infekcje i zachorowania.

1. Jak dbać o odporność?

Kierując się zasadą, że łatwiej jest zapobiegać niż leczyć, warto dbać o organizm i podnosić jego odporność przez cały rok. Ogromną rolę odgrywa tu przede wszystkim zbilansowana dieta, która dostarcza wszelkich niezbędnych składników. To dzięki witaminom i mikroelementom zawartym w owocach i warzywach możemy cieszyć się zdrowiem na dłużej i olśniewać piękną cerą, włosami czy paznokciami. Szczególną uwagę należy zwracać zwłaszcza na produkty zawierające witaminy A, C, D, E, B6, jak również mikroelementy takie jak: cynk, selen czy żelazo.

Zobacz film: "Jak rozpoznać i leczyć łuszczycę?"

Witaminę D należy suplementować zgodnie z tym, co zaleca lekarz lub zgodnie z przyjętym dawkowaniem:

  1. Dzieci i młodzież – 600-1000 j.m./dobę,
  2. Kobiety ciężarne i karmiące piersią – 1500-2000 j.m./dobę,
  3. Dorośli – 800-2000 j.m./dobę,
  4. Osoby dorosłe, otyłe (BMI>30 kg/m2) – 1600-4000 j.m./dobę,
  5. Osoby 65+ – 800-2000 j.m./dobę.

Niezwykle ważny jest także ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Jeśli nie jesteś miłośnikiem biegania czy jazdy na rowerze, postaw na długie spacery lub nordic walking. Zdecydowanie zrezygnuj z palenia papierosów oraz nie nadużywaj alkoholu. Okazjonalna lampka wina do obiadu nie wpłynie negatywnie na twoją odporność, ale regularne spożywanie piwa czy wina – tak. Unikaj także zadymionych pomieszczeń. Pamiętaj, że bierni palacze są bardziej narażeni na immunodestrukcyjne działanie dymu tytoniowego niż osoby aktywnie palące.

2. Spadek odporności – czy to mnie dotyczy?

Organizm wysyła nam sygnały mogące świadczyć o tym, że nasza odporność jest osłabiona. Nie należy ich bagatelizować, bo im wcześniej rozpoczniemy regenerację, tym większa szansa na uniknięcie przykrych konsekwencji.

Do takich sygnałów należy m.in. osłabienie i przemęczenie, które może pokrywać się ze zbyt małą ilością snu również rzutującą na funkcjonowanie systemu obronnego. Spadek odporności objawia się także częstymi infekcjami wirusowymi, przeziębieniem, zapaleniem gardła, a nawet nawracającą opryszczką. W konsekwencji nie tylko jesteśmy wyłączeni z codziennych czynności, ale także brakuje nam czasu na regenerację organizmu. W ten sposób zataczamy koło, z którego ciężko jest się wyrwać, a konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze.

3. Skutki spadku odporności

Nie tylko częste infekcje i przeziębienia są skutkiem osłabienia układu immunologicznego, ale także problemy dermatologiczne, np. suchość skóry czy wypryski. Obniżona odporność może także wpływać na naszą wagę, bowiem często odczuwamy w takiej sytuacji chęć na coś słodkiego, co może powodować tycie. Rzutuje także na jakość naszej pracy i wydajność organizmu – w szczególności zauważymy to po problemach z koncentracją i pamięcią.

Co więcej, obniżona odporność może skutkować zespołem chronicznego zmęczenia (CFS), który uważany jest za jedną z chorób cywilizacyjnych. W przypadku spadku odporności w naszym organizmie wzrasta poziom toksyn, które mogą powodować m.in. nawracające bóle głowy, problemy z przemianą materii, spadek aktywności, wypadanie włosów, a nawet bóle stawów.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!