Soki warzywne i owocowe - rodzaje, właściwości

spis treści
rozwiń

Soki to napoje powstałe z owoców lub warzyw. Bez nich nie może się obejść zdrowa dieta. Zarówno soki warzywne, jak i soki owocowe, zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Trzeba jednak pamiętać, że obróbka chemiczna i podgrzewanie stosowane przy produkcji soku, negatywnie wpływają na jego wartość odżywczą. Niszczą znajdujące się w nim witaminy i mikroelementy oraz zmieniają strukturę wody. Najzdrowsze ze wszystkich soków są tzw. soki jednodniowe, gdyż wszystkie zdrowe składniki soków są zachowywane w nich przez 4 (w przypadku soku owocowego) lub 10 godzin (w przypadku soku warzywnego).

1. Soki warzywne i owocowe - rodzaje

Soki owocowe
Soki owocowe

Świeżo wyciskane soki są doskonałym elementem uzupełniającym zdrową dietę. Do wyciskania wybierajmy owoce...

zobacz galerię

Zobacz film: "Sok sokowi nierówny. Jaki wybrać na zdrowie?"

Sok to ogólne pojęcie, pod którym kryje się bardzo wiele produktów o różnym składzie, smaku, sposobie przyrządzania, pakowania itp. Szczegółowy podział soków pokazuje, jak bardzo jest to zróżnicowany produkt. Soki warzywne i owocowe można podzielić ze względu na:

  • rodzaj wykorzystywanego surowca – soki warzywne, soki owocowe, soki owocowo-warzywne;
  • rodzaj półproduktu – soki bezpośrednie (są to soki określane także jako „soki świeże”), soki odtworzone z zagęszczonego przecieru;
  • obróbka termiczna – soki niepasteryzowane (tzw. soki jednodniowe, w sklepach można je spotkać tylko w specjalnie przeznaczonych do tego lodówkach), soki pasteryzowane w niskiej temperaturze (mają dłuższy okres przydatności do spożycia niż soki niepasteryzowane, który wynosi kilka tygodni), soki pasteryzowane (mają najdłuższy okres przydatności do spożycia, wynoszący kilka miesięcy);
  • wygląd i konsystencja – soki klarowne (np. sok jabłkowy), soki naturalnie mętne (np. sok pomarańczowy), soki przecierowe (np. sok marchwiowy, sok pomidorowy).

2. Soki warzywne i owocowe - właściwości soków owocowych

O tym, że soki warzywne i owocowe są zdrowe, wiedzą wszyscy, choć nie każdy potrafi wskazać działania konkretnego napoju, dlatego poniżej zamieszczamy opis poszczególnych napojów owocowych:

  • sok pomarańczowy– dzięki zawartości antyoksydantu – hesperydyny – poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych i zapobiega kamicy nerkowej;
Ekologiczne soki
Ekologiczne soki

Żywność ekologiczna jest przechowywana, uprawiana i przygotowywana wyłącznie w naturalny, zdrowy sposób....

zobacz galerię
  • sok jabłkowy – pomaga w utrzymaniu właściwego poziomu acetylocholiny, odpowiadającego za utrzymanie odpowiedniej formy umysłowej, ponadto, jak wykazują badania, sok jabłkowy zapobiega demencji starczej, pozytywnie wpływa na trawienie i pracę jelit;
  • sok grejpfrutowy – przyśpiesza przemianę materii i reguluje trawienie, ma niebagatelny wpływ na profilaktykę sklerozy i żylaków;
  • sok winogronowy – najzdrowszy jest sok z czarnych winogron, poprawiający pamięć, obniżający poziom cholesterolu, stymulujący układ krążenia i zapobiegający miażdżycy;
  • sok z jagód – pozytywnie wpływa na pamięć i pracę mózgu;
  • sok z wiśni – zdrowe soki to nie tylko soki z jabłek, pomarańczy czy grejpfrutów, właściwości zdrowotne ma także sok z wiśni, który łagodzi ból mięśni, pomaga organizmowi wydalić kwas moczowy, zawiera bardzo wiele antyoksydantów;
  • sok żurawinowy – zapobiega rozwojowi bakterii E. coli, których obecność w organizmie powoduje zakażenie dróg moczowych, dodatkowo sok żurawinowy podnosi poziom dobrego cholesterolu, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko chorób serca i miażdżycy.

3. Soki warzywne i owocowe - właściwości soków z warzyw

Soki warzywne są zupełnie czymś innym niż soki owocowe. Nie powodują podnoszenia się poziomu insuliny, jak ma to miejsce w przypadku soków owocowych – wyjątkami są soki z marchwi, z buraka i innych roślin rosnących pod ziemią. Soki warzywne mają następujące właściwości:

  • sok z marchwi – jest źródłem witaminy A i C, zatem wzmacnia odporność i poprawia wzrok;
  • sok pomidorowy – ma działanie antynowotworowe, chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV;
  • sok ze świeżej kapusty - pomaga w leczeniu nieżytów żołądka, wrzodów dwunastnicy, hemoroidów, nadciśnienia tętniczego krwi, miażdżycy i cukrzycy;
  • sok z ziemniaków – zawiera witaminy z grupy B, witaminę C oraz fosfor, potas i siarkę, pomaga w oczyszczaniu organizmu oraz normalizuje procesy metaboliczne;
  • sok ogórkowy – poza zawartymi w nim składnikami mineralnymi: potasem, siarką (wspomagają porost włosów), sodem wapnią i fosforem wpływa na działanie układu moczowego;
  • sok z zielonej papryki – wzmacnia włosy i paznokcie, pomaga w likwidowaniu skurczy w jelitach i kolek;
  • sok ze szczawiu – regeneruję błonę śluzową jelit;
  • sok ze szpinaku – wspomaga pracę jelit;
  • sok z dyni – regeneruje wątrobę.

Pijąc soki warzywne i owocowe trzeba pamiętać, by nie przesadzić z ich ilością. Ponadto, jeśli chcesz wiedzieć, co pić, by sobie nie zaszkodzić (np. zbyt dużą ilością cukrów), zawsze czytać informacje znajdujące się na opakowaniu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!