Typ sylwetki

Typy sylwetki wpływają na to, w jaki sposób tyjemy i chudniemy, a więc i na to, jak powinnyśmy przeprowadzić skuteczne odchudzanie. Każdy człowiek jest inaczej zbudowany i inaczej przybiera na wadze. Niektórzy tyją w pasie, inni – na linii pośladków, jeszcze inni borykają się z fałdkami tłuszczu na brzuchu. Gdy zaczynamy się odchudzać, zwykle najpierw tracimy nadmiar kilogramów tam, gdzie tego nie chcemy. Prawidłowa masa ciała to więc nie wszystko - ważne jest także, skąd tracimy nadmierne kilogramy, a to z kolei jest warunkowane przez nasz typ figury. Istnieją sposoby, by modelowanie sylwetki było zgodne z naszymi oczekiwaniami.

Kobieta gruszka
Kobieta gruszka

Kobieta gruszka ma pełne biodra i dużą pupę. Aby podkreślić delikatną szyję, powinna nosić bluzki z dekoltem...

zobacz galerię

Zobacz film: "Domowe metody na piękną skórę. Lepsze niż drogie kosmetyki"

1. Sylwetka gruszka

Budowę ludzkich ciał, niezależnie od płci, można porównać do trzech wzorców: gruszki, klepsydry lub jabłka. Typ sylwetki decyduje o tym, jak tyjemy i jak chudniemy. Figura w dużej mierze zależy od uwarunkowań genetycznych, ale poprzez właściwą dietę i trening można postarać się nieco ją wymodelować. Skuteczne odchudzaniepozwala pozbyć się tkanki tłuszczowej z tych partii ciała, w których nie chcemy jej widzieć.

Typy sylwetki - ilustracje
Typy sylwetki - ilustracje

Typy sylwetek, od lewej: banan, jabłko, gruszka, klepsydra.

zobacz galerię

Dzięki właściwym dla danego typu sylwetki ćwiczeniom i diecie, możesz poprawić swoją figurę i cieszyć się ze swojego wyglądu.

Typ figury gruszka – częściej występuje wśród kobiet niż mężczyzn. Charakteryzuje się drobną budową górnych części ciała, a dość rozbudowanymi dolnymi jego partiami. Typ gruszka to szczupłe ramiona i wąska talia, a obfite biodra, pośladki i uda, na których zwykle odkłada się tkanka tłuszczowa i które najtrudniej wyszczuplić.

  • Dieta: przy tym typie figury stosuj dietę bogatą w białko. Organizm łatwo zamienia je na energię. Jadłospis powinien obfitować w takie pokarmy, jak: ryby, mięso, chude sery, warzywa i owoce. Należy unikać białego pieczywa, konserw, wędzonek i sosów. Zaleca się także wypijanie przynajmniej dwóch litrów dziennie niegazowanej wody mineralnej.
  • Trening: intensywny aerobik, ponieważ wyszczupla biodra. Natomiast w celu rozbudowania i wzmocnienia ramion możesz ćwiczyć z hantlami. Uda i pośladki skutecznie wyszczuplą skoki przez skakankę. Ćwicz przynajmniej cztery razy w tygodniu, wykonując 50 skoków. Najlepsze efekty przyniosą skoki ze złączonymi nogami i z uderzeniami pięt w pośladki.

2. Sylwetka klepsydra

Typ sylwetki klepsydra - charakteryzuje się dość proporcjonalną budową ciała. W tym typie figury ramiona są szerokie, klatka piersiowa rozbudowana, wyraźnie zarysowane wcięcie w talii i pełne nogi. Tkanka tłuszczowa rozkłada się równomiernie, ale tylko przy niewielkiej nadwadze. Gdy granica wagowa zostanie przekroczona, tłuszcz przy tym typie budowy ciała gromadzi się zwykle na ramionach.

  • Dieta: jeśli masz figurę typu klepsydra możesz jeść wszystko (oprócz potraw smażonych), ale w rozsądnych, umiarkowanych porcjach. Zrezygnuj ze słodzonych napojów i pij niegazowaną wodę mineralną.
  • Trening: przede wszystkim pływanie, które pomoże równomiernie wysmuklić nogi i ramiona.

3. Sylwetka jabłko

Sylwetka jabłko - charakteryzuje się szerokimi i zaokrąglonymi ramionami, szeroką klatką piersiową z wyraźnie zaznaczonymi (nawet u mężczyzn) piersiami. Talia w tym typie figury jest słabo zarysowana, a brzuch wydatny. Nogi są dość długie i smukłe. Przy tym typie budowy ciała tkanka tłuszczowa odkłada się zwykle na brzuchu. Typ sylwetki jabłko częściej występuje u mężczyzn. U kobiet może pojawić się w okresie pomenopauzalnym w wyniku ustania produkcji żeńskich hormonów płciowych, produkowanych przez jajniki.

  • Dieta: zaleca się dietę niskotłuszczową. Należy wystrzegać się tłuszczów zwierzęcych i smażonych potraw. Wskazane są natomiast: ryby, drób, nabiał, warzywa i owoce bogate w błonnik, m.in. jeżyny, porzeczki, morele i figi. Nie wolno łączyć w pokarmach tłuszczów i cukrów. Do picia najlepsza będzie niegazowana woda mineralna.
  • Trening: aerobik i jazda na rowerze, bo skutecznie pomagają zrzucić nadmiar tłuszczu z brzucha.

Kształtowanie zgrabnej sylwetki wcale nie jest proste. Tylko systematyczne ćwiczenia i konsekwentna dieta są gwarancją skutecznego odchudzania i pozwalają uzyskać trwałe rezultaty. Zmiana nawyków żywieniowych i trening pomogą wymodelować sylwetkę, poprawić wygląd i utrzymać odpowiednią kondycję.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!