Zasady skutecznego odchudzania

Wszyscy znają główne zasady odchudzania: mniej tłuszczu, cukru i mięsa, więcej owoców i warzyw oraz żadnego podjadania. Niestety łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Jeśli zależy ci na skutecznym odchudzaniu, a dotychczasowe wysiłki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, musisz zmienić taktykę. Oto kilka wskazówek, jak skutecznie schudnąć.

  • Przyprawiaj warzywa i ryby

Dieta i odchudzanie opierają się głównie na warzywach, jako najlepszym źródle składników pokarmowych. Jedzenie dużej ilości warzyw podczas odchudzania nie oznacza, że muszą one być ugotowane w wodzie i podane bez żadnych dodatków. Oczywiście nie mogą też pływać w maśle lub oleju. Dla urozmaicenia warto przygotowywać warzywa w formie zapiekanek, purée czy różnego rodzaju sałatek. Można je przyprawiać ziołami, sosami na bazie oliwylub jogurtu. To samo dotyczy ryb. Żeby ryby za szybko się nie znudziły, należy zadbać o różnorodną formę ich przyrządzania. Ryby można gotować na parze, piec lub grillować. Warto również wypróbowywać różne przyprawy i dodatki do ryb, jak np. musztarda, zioła, cytryna, curry, purée z pomidorów itd.

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

  • Jedz mięso nie więcej niż raz dziennie

W przeciwieństwie do tradycyjnych przekonań nie trzeba jeść mięsa (lub ryb, jajek czy szynki) do każdego posiłku. Wystarczy, że tłuszcze zwierzęce są dostarczane raz dziennie. Jeżeli zjesz mięso na obiad, wieczorem przygotuj posiłek z warzyw (surowych lub gotowanych) i produktów zbożowych lub skrobiowych (makaron, ryż, kasza itd.).

Skuteczne odchudzanie wiąże się z ograniczeniem tłuszczów. Pozbądź się wszystkich szkodliwych tłuszczów i używaj jedynie oliwy z oliwek, oleju rzepakowego i orzechowego, a w razie potrzeby margaryny roślinnej. Te dobre tłuszcze mogą służyć zarówno do gotowania, jak też do przyprawiania potraw.

  • Ogranicz spożycie soli

Sól potrawy tylko podczas ich przyrządzania (używaj niedużej ilości soli), po podaniu nie należy już dosalać. Unikaj również wszelkich gotowych produktów z dużą zawartością soli: paluszków, krakersów, chipsów, niektórych wędlin itd.

  • Kupuj tylko to, co niezbędne

Robiąc zakupy, staraj się kupować tylko to, co jest niezbędne. W razie potrzeby przed wyjściem do sklepu zrób listę i trzymaj się jej. Mamy tendencję do kupowania produktów niepotrzebnych, takich jak ciastka, czekoladki i inne przekąski, które później zalegają w szafkach i skłaniają do podjadania.

Wybieranie produktów mlecznych i serów odtłuszczonych jest dobre, pod warunkiem że są one stopniowo wprowadzane do diety i nie sprawiają, że jemy więcej. Produkty „light” nie oznaczają, że trzeba i można zjeść więcej.

  • Zerwij z rytuałami

Frytki w sobotę, ryba panierowana w piątek, kotlet schabowy w czwartek, a mielony w środę, wszystkie te stałe nawyki żywieniowe sprawiają, że waga wciąż pokazuje więcej. Należy przerwać ten zgubny rytm i starać się wprowadzać nowe, szybkie przepisy: domowe purée, omlety, ryby z grilla itd.

Oprócz wody, dozwolone są jedynie soki bez cukru, najlepiej domowej roboty. Wszelkiego rodzaju napoje i soki słodzone są absolutnie niewskazane. Dostarczają jedynie pustych kalorii, które nie niosą za sobą żadnych wartości odżywczych. Napoje light, mimo że są mniej kaloryczne, podtrzymują naszą ochotę na cukier. Dlatego z nich lepiej zrezygnować.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!