Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Jak poprawić wzrok?

woman-83155-1280_55c4.jpg

Twoje oczy są twoim przewodnikiem. Aby uniknąć ich bólu oraz innych dolegliwości (takich jak: suchość, pieczenie, podrażnienie, zaczerwienienie czy łzawienie), nie wystarczy dbać o nie od zewnątrz. Konieczna jest odpowiednia dieta dla oczu. Często ratujemy się kroplami, żelami, zapominając, iż działają doraźnie. Aby trwale poprawić wzrok, należy zadbać, by w diecie pojawiły się składniki niezbędne do ich prawidłowego funkcjonowania. Zdrowe oczy to takie, którym nie brakuje witamin, minerałów i innych składników odżywczych.

1. Witaminy dla oczu

Witaminy są niezbędne w diecie dla oczu. Najważniejsze z nich to:

  • Witamina A (beta-karoten) – jest silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki, które uszkadzają wzrok, ma również ogromne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu fotoreceptorów siatkówki oka, które odpowiadają za prawidłowy proces widzenia o każdej porze dnia; jej mała ilość przyczynia się do tzw. kurzej ślepoty, a stały niedobór powoduje suchość oka, powstawanie owrzodzeń oraz blizn rogówki. Źródłem beta-karotenu są marchew, warzywa ciemno-liściaste, pomidory, brzoskwinie.
  • Witamina C – dzięki niej następuje synteza kolagenu, który jest odpowiedzialny za trwałość naczyń krwionośnych oka; jeśli pojawia się niedobór, naczynia spojówki stają się kruche, a w konsekwencji następują krwotoki i wylewy uszkadzające wzrok. Zawiera ją natka pietruszki, warzywa kapustne, papryka, czarne porzeczki, truskawki, kiwi, cytrusy.
  • Witamina E – wspomaga przyswajanie beta-karotenu przez ściany jelita cienkiego oraz poprawia szczelność błon komórkowych, poprzez ochronę przed utlenieniem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Bogate w witaminę E są oleje roślinne, przede wszystkim olej słonecznikowy.

2. Składniki diety na wzrok

Chcąc chronić swój wzrok, warto wprowadzić do diety antocyjany. Są to substancje z grupy flawonoidów, stanowiące czerwone, niebieskie i fioletowe barwniki owoców i warzyw. Najcenniejsze źródło antocyjanów to jagody, a zwłaszcza borówka czernica, która zawiera aż 15 rodzajów tych związków chemicznych. Zwalczają one wolne rodniki i regenerują uszkodzone przez nie elementy oka. Ponadto antocyjany uszczelniają naczynia krwionośne oka i zmniejszają krzepliwość krwi, dzięki czemu gałka oczna jest dobrze ukrwiona. Te naturalne flawonoidy poprawiają wzrok osób krótkowidzących. Borówka działa też przeciwzapalnie i bakteriostatycznie, przez co jest skuteczna podczas zapalenia spojówek.

Oprócz antocyjanów ważnym elementem diety na oczy są karotenoidy, czyli naturalne żółte, czerwone, pomarańczowe i różowe barwniki roślinne. Zapobiegają wadom wzroku i chorobom oczu, typu zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej, które jest główną przyczyną ślepoty u ludzi starszych. Do karotenoidów należy między innymi luteina, zalecana szczególnie osobom, które często przebywają w zasięgu pól magnetycznych (telewizor, komputer) oraz osobom otyłym i chorym na nadciśnienie tętnicze. Właściwości luteiny to przede wszystkim ochrona wzroku przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki.

Dieta na dobry wzrok powinna również zawierać niezbędne mikro- i makroelementy. Selen, miedź, mangan i cynk są niezbędne dla poprawienia wzroku. Cynk bierze udział w wytwarzaniu rodopsyny, dzięki której rozróżniamy odcienie szarości i widzimy po zmierzchu. Selen, mangan i miedź zwalczają wolne rodniki. Miedź dodatkowo poprawia trwałość naczyń krwionośnych oka, poprzez wzmocnienie wiązań kolagenowych.

Ryby morskie i owoce morza są bogate w selen. Mangan można znaleźć w orzechach, ciemnym pieczywie, fasoli, grochu i czarnych jagodach. Cynk zawierają takie produkty, jak  ryby, jaja i pieczywo pełnoziarniste. Miedź znajduje się w owocach morza, awokado i orzechach.

Dieta na zdrowe oczy zalecana jest nie tylko osobom, które cierpią na dolegliwości związane z narządem wzroku. Powinni ją stosować również ludzie narażeni na uszkodzenia wzroku, wynikające na przykład z charakteru ich pracy, a także każdy, kto pragnie uniknąć problemów ze wzrokiem w przyszłości.

Redakcja abcZdrowie,
Komentarze

zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Diety od A do Z - najnowsze pytania

Dyskusje na forum

Artykuły Dieta na zdrowe oczy
Dieta na zdrowe oczy

Witaminy na oczy

Witaminy niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mają także wpływ na jakość naszego widzenia, szczególnie witaminy A, C i E. Niedobór witamin może doprowadzić do zaburzenia ostrości widzenia i innych zaburzeń wzroku.

Dieta na zdrowe oczy

Witaminy na wzrok

Witaminy są związkami organicznymi niewytwarzanymi samoistnie w organizmie człowieka, bez których nie można żyć. Muszą być dostarczane razem z pokarmem, choć nie stanowią źródła energii. To, co jemy ma także wpływ na jakość wzroku.

Zioła na różne dolegliwości

Zioła na wzrok

Coraz więcej osób uskarża się na ból oczu, zaczerwienienie, niewyraźne widzenie i inne dolegliwości spowodowane nadwyrężaniem oczu podczas długotrwałego czytania, pra

Oziębłość płciowa

Jak poprawić libido?

Już wiele lat temu Zygmunt Freud pisał, jak ważną rolę w życiu odgrywa libido, czyli popęd seksualny. Libido jest siłą napędzającą życie, sprawiającą, że możliwe jest utrzymanie ci

Dieta na pamięć i koncentrację

Jak poprawić pamięć?

Mózg jest organem niezbędnym do myślenia, zapamiętywania i koncentracji, a więc wymaga sporej ilości kalorii, które powinny być dostarczane z odpowiednich produk

Leczenie żylaków

Jak poprawić krążenie?

Specjaliści twierdzą, że żylaki powstają wskutek nieprawidłowego krążenia krwi spowodowanego zaburzeniami w pracy zastawek żylnych. Choć nie możemy zmienić genetyki, możemy usprawn

Diety od A do Z

Dieta na dobry wzrok

Każda dieta na wzrok powinna być bogata w warzywa i owoce, ponieważ są one cennym źródłem antyutleniaczy, które neutralizują działanie wolnych rodników. Zdrowe oczy to jedna z oznak dobrego funkcjonowania organizmu. Właściwe odżywianie...

Retinopatia nadciśnieniowa

Wpływ nadciśnienia na wzrok

Nadciśnienie tętnicze samoistne jest chorobą przewlekłą i postępującą. Wyróżnia się cztery stopnie ciężkości nadciśnienia tętniczego, oparte na wartościach ciśnienia rozkur

Słodycze

Czekolada poprawia wzrok!

Następnym razem, gdy wsiądziesz do samolotu, poczęstuj pilota kawałkiem czekolady. Dlaczego? Otóż ostatnie badania naukowe wykazały, że ciemna czekolada może poprawić jakość

Wady wzroku

Wpływ komputera na wzrok

Wzrost popularności komputerów w ciągu ostatnich lat wiąże się niezaprzeczalnie z pogorszeniem ostrości wzroku, pogłębieniem wad i zwiększeniem wrażliwości oczu w społeczeńs

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500