Trening tabata - skuteczność, oszczędność czasu, odchudzanie, wyzwanie

Tabata to czterominutowy trening interwałowy o bardzo wysokiej intensywności. Podczas tego krótkiego czasu naprzemiennie ćwiczymy przez 20 sekund na 100 proc. swoich możliwości, a przez następne 10 odpoczywamy. 8 takich rund tabata daje właśnie cztery minuty treningu. Wydaje ci się, że to mało? Spróbuj trenować tabatę, a potem wróć tutaj.

1. Trening tabata - skuteczność

Skuteczność treningu tabata, to chyba podstawowy powód, dla którego warto zacząć ćwiczenia. Jeżeli rezultaty zaspokajają nasze oczekiwania, to wiemy, że trzeba ruszyć się z kanapy. W przypadku treningu tabata skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi.

Trening tabata opracował japoński naukowiec, dr Izumi Tabata - stąd też nazwa. Wykonał on szereg działań, które miały sprawdzić, czy rzeczywiście warto tak ćwiczyć. Porównał wyniki dwóch grup. Jedna z nich przez 6 tygodni, 5 razy w tygodniu ćwiczyła tabatę. Druga – w tym samym czasie wykonywała godzinne ćwiczenia aerobowe. Po zakończeniu tego okresu u uczestników trenujących tabatę poprawiła się wydolność tlenowa i beztlenowa w większym stopniu niż u kolegów z grupy kontrolnej - i to w znaczącym stopniu.

Zobacz film: "Na czym polega tabata?"

Tabata, jest treningiem bardzo intensywnym, wykonywanym w maksymalnie szybkim tempie, z obciążeniem własnego ciała. Trening ma przede wszystkim poprawić wydolność organizmu, a spalanie kalorii jest jego dodatkowym atutem, który idzie w parze z każdym wykonanym treningiem tabata.

Znajdź motywację do ćwiczeń zimą
Znajdź motywację do ćwiczeń zimą [7 zdjęć]

Bierz udział w wydarzeniach, które mają charakter sportowy – przede wszystkim jako uczestnik. Mają one...

zobacz galerię

2. Trening tabata - oszczędność czasu

Tabata to 4 minuty plus rozgrzewka i rozciąganie. Mimo wszystko to dalej mało. Zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę efekty, które możemy w tym czasie osiągnąć.

Dla osób, które podejmują się wielu obowiązków zawodowych i rodzinnych, a jednocześnie chcących zadbać o swoją kondycję, trening tabata to zdecydowana korzyść. Jaki jest czas trwania treningu tabata? Oczywiście cały trening tabata powinien trwać okoł 45 minut, ale zawsze można wykonać go w domowym zaciszu.

3. Trening tabata - odchudzanie

Tabata trwa tylko 4 minuty. W tym czasie organizm czerpie energię z glikogenu mięśniowego, tkanki tłuszczowej i aminokwasów. Co ważne – w przeciwieństwie do zwykłych aerobów – podczas treningu tabata tłuszcz spalany jest nie tylko w czasie ćwiczeń, lecz także po ukończeniu całej sesji. Tracimy go w przybliżeniu przez następne 24 godziny. Mamy tu do czynienia z powysiłkową konsumpcją tlenu ze względu na zwiększony dług tlenowy. Możemy spotkać się również z wyrażeniami "afterburn" czy "EPOC".

Podczas treningu tabata używane są wszystkie partie mięśni. Bardzo mocno pracują mięśnie brzucha, mięśnie nóg, mięśnie pleców i rąk.

W związku z tym, zalet treningu tabata jest bardzo wiele. Niewątpliwie schudniemy, ale także będziemy pełni energii. Nasz organizm będzie dotleniony, w związku z czym nasz wygląd ulegnie poprawie: cera stanie się bardziej promienna, a ciało jędrne.

3.1. Trening tabata - urozmaicenie codzienności

Jeśli już długo ćwiczysz i potrzebujesz urozmaicenia lub poszukujesz nowych wyzwań, trening tabata jest dla ciebie. Pozwala zmobilizować organizm w nieco inny sposób. Poza tym do zorganizowania całego treningu tabata potrzebne jest trochę przestrzeni i odpowiedni strój. Nie musimy używać maszyn czy sprzętów do ćwiczeń, wystarczy tylko ciężar naszego ciała. W miarę upływu czasu będziemy wykonywać więcej powtórzeń w treningu tabata z większą energią w tym samym czasie.

4. Trening tabata - wyzwanie dla ambitnych

Tabata to nie lada wyzwanie, a wyzwania są dla ambitnych. Masz przy tym gotową informację zwrotną, w jakiej kondycji jest twoje ciało. Możesz czuć się wyczerpany. Niektórym po treningu tabata dokuczają wymioty. To w końcu 100 proc. twoich możliwości. Dlatego też, zwłaszcza w przypadku braku doświadczenia, warto trenować tabatę pod okiem innej osoby. Tym bardziej, że trening tabata nie jest polecany osobom starszym czy borykającym się ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego.

Zobacz także:

Natomiast początkujący mogą odczuwać zmęczenie wyjątkowo dotkliwie. Dlatego też niezwykle istotna w treningu tabata staje się motywacja. Jeśli jednak się nie poddasz i postawisz na regularność, możesz liczyć na widoczne postępy oraz wzmocnienie organizmu i ładniejszą sylwetkę, zaledwie w kilka tygodni.

Pierwszy trening tabata można wykonać w domu, korzystając z gotowych filmików zamieszczonych w Internecie, ale można także wybrać się na profesjonalne zajęcia do klubu fitness. Treningi tabata są bardzo skuteczne, gdyż połączenie treningu interwałowego z treningiem siłowym daje spektakularne efekty.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.