Bezsenność w czasie ciąży

Ciąża jest przeciwwskazaniem do stosowania większości leków, w tym środków nasennych. Na szczęście istnieją sposoby na pokonanie bezsenności w ciąży, nawet w czasie ostatnich, najtrudniejszych tygodni. Bezsenność w ciąży powoduje, że kobieta jest zmęczona, rozdrażniona i nie ma siły na wykonywanie wielu czynności. Nieprzespane przez matkę noce mają też negatywny wpływ na rozwój dziecka. Jak sobie radzić z bezsennością w ciąży?

1. Bezsenność ciężarnej

Pod koniec ciąży pojawia się wiele czynników, które nie pozwalają zasnąć przyszłej mamie. Stres spowodowany zbliżającym się porodem, strach przed nowymi obowiązkami i nową rzeczywistością, nie zapominając również o przyczynach natury fizjologicznej: ruchy dziecka, wypukły brzuszek, dolegliwości trawienne itd. W rezultacie u wielu kobiet pod koniec ciąży dolegliwości ciążowe nasilają się, w tym również problemy z bezsennością. Zaczyna się nocne przekładanie z boku na bok, zmęczenie się nasila, a mimo to nie można zasnąć. Jak temu zaradzić bez sięgania po środki nasenne?

Zobacz film: "Czy w ciąży należy jeść za dwoje?"

Problemy ze snem w ciąży
Problemy ze snem w ciąży

Stres spowodowany zbliżającym się porodem, nowa rzeczywistość, ruchy dziecka i wydatny brzuch – to tylko...

zobacz galerię

2. Sposoby na bezsenność w ciąży

  • Jedz lekką kolację. Unikaj ciężkich i tłustych pokarmów, ponieważ dolegliwości trawienne nie sprzyjają zasypianiu. Jedz pokarmy bogate w wolno przyswajalne cukry (makaron, ryż).
  • Wieczorem unikaj wszelkiego rodzaju ekscytacji: aktywności fizycznej, kawy, herbaty, ożywionych dyskusji itd. Spróbuj się zrelaksować ze szklanką ciepłego mleka w jednej ręce i książką w drugiej.
  • Zarezerwuj swoją sypialnię tylko i wyłącznie do spania. Nie oglądaj tam telewizji, nie korzystaj z komputera, a nawet nie rozmawiaj przez telefon. Kładź się do łóżka, tylko żeby spać i od razu, kiedy poczujesz senność.
  • Kładź się spać i wstawaj o regularnych godzinach.
  • Nie staraj się zasnąć na siłę. Wstań z łóżka i wykonuj spokojne czynności, np. czytaj książkę do czasu, aż znowu poczujesz senność.
  • Połóż się na lewym boku, wyprostuj lewą nogę, a prawą zegnij w kolanie. Włóż poduszkę między nogi, żeby nie ściskać brzucha.
  • Zaplanuj sobie małe drzemki w ciągu dnia, które pomogą ci odzyskać siły: jedną przed południem, drugą po południu.
  • Kiedy tylko jest to możliwe, relaksuj się. Połóż się lub usiądź (z nogami na krześle), nie myśl o niczym, tylko skup się na oddychaniu. Możesz również poszukać w swoim mieście specjalnych zajęć relaksacyjnych dla przyszłych mam.
  • Pomocna może się również okazać medycyna naturalna: homeopatia lub akupunktura. Zapytaj o to swojego lekarza. Nie stosuj natomiast ziołolecznictwa bez konsultacji ze specjalistą. Niektóre zioła nie są wskazane dla kobiet w ciąży.
  • Wykonuj łagodne ćwiczenia fizyczne, jednak na długo przed pójściem spać.

Jeżeli pomimo stosowania powyższych metod, wciąż masz problemy ze snem w ciąży, najlepiej zwrócić się do lekarza. Co prawda, wszystkie środki nasenne stanowią zagrożenie ciąży i są całkowicie zabronione, jednak istnieją również łagodne preparaty uspokajające, które można stosować bez obaw. Zawsze jednak należy taką decyzję skonsultować ze specjalistą. Leczenie bezsenności na własną rękę jest zabronione, bo może zaszkodzić dziecku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!