Ćwiczenia na barki - mięśnie naramienne, zalety, mięśnie przednie, mięśnie tylne, wzmacniające

Mięśnie barków to bardzo ważne mięśnie naszego ciała. Biorą udział prawie we wszystkich czynnościach przez nas wykonywanych. Dlatego też powinniśmy je wzmacniać poprzez różnego rodzaju ćwiczenia. Takie ćwiczenia to ćwiczenia na barki z hantlami. Wykorzystuje się tutaj sprzęt fitness, jakim są hantle do ćwiczeń, ale również sztangi i ciężarki. Taki trening mięśni można wykonywać w siłowni lub w domu, jeżeli taki sprzęt do ćwiczeń jest w wyposażeniu naszej domowej siłowni. Ćwiczenia dobrane są odpowiednio do grupy mięśni barków.

1. Ćwiczenia na barki - mięśnie naramienne

Ćwiczenia na barki obejmują mięśnie naramienne. Mięsień naramienny składa się z trzech części: przedniej, środkowej (na obojczyku) oraz części tylnej (na łopatce). Ćwiczenia na barki obejmują rozwijanie mięśni naramiennych, które uczestniczą w poruszaniu ramionami.

Zobacz film: "Żeby ćwiczyć, trzeba umieć"

Jeśli unosisz ramię do przodu, przed tułów, aktywizowana jest przednia część mięśnia naramiennego. Odwodząc ramiona na boki, sprawiasz, że najmocniej pracuje środkowa część mięśni. Gdy unosisz ramiona do tyłu, pracuje z kolei część tylna mięśnia naramiennego – tzw. łopatkowa.

Ćwiczenia na barki, które rozwijają i wzmacniają mięśnie naramienne, budują obręcz barkową i spełniają rolę wspomagającą przy wykonywaniu ćwiczeń mięśni górnej części ciała. Przednia część barków najmocniej pracuje przy ćwiczeniach klatki piersiowej, natomiast tylna – podczas treningu pleców.

2. Ćwiczenia na barki - zalety

Ćwiczenia na barki mają wiele zalet. Ćwiczenia na barki pozwalają zachować prostą syletkę ciała. Gdy przednia i tylna część mięśni naramiennych jest rozbudowana proporcjonalnie, masz proste ramiona. Barki znajdują się na równej linii, a cała postura prezentuje się bardzo efektywnie.

Ćwiczenia na barki sprawiają, że ramiona są większe i silniejsze. Barki są połączone z mięśniami górnej części ciała i dlatego nadają więcej siły w czasie pracy tułowiem lub rękoma.

Ćwiczenia na barki to także małe ryzyko kontuzji. Mocne ramiona odciążają w trakcie wielu czynności staw łokciowy, minimalizując ryzyko jego uszkodzenia.

Poranne ćwiczenia
Poranne ćwiczenia

Wysiłek fizyczny wykonywany rano pomaga lepiej się wyspać, dodaje witalności, zwalcza dodatkowe kilogramy....

zobacz galerię

Ćwiczenia na barki pozwalają również szybciej pływać. Silne barki umożliwiają mocne pociągnięcia rękoma podczas pływania kraulem.

3. Ćwiczenia na barki - mięśnie przednie

Aktony przednie mięśni naramiennych odpowiedzialne są za podnoszenie ręki do przodu i jej rotację do środka. Środkowe aktony natomiast odpowiadają za podnoszenie ręki do boku. Są to bardzo ważne funkcje. Oto kilka przykładowych ćwiczeń wzmacniających naramienne.

Pierwszym z ćwiczeń na barki jest wznoszenie hantli przodem. Najważniejsze w tym ćwiczeniu na barki jest odpowiednie złapanie hantli. Należy sprzęt chwycić w taki sposób, aby kciuk skierowany był w stronę sufitu. Istotne jest, aby właściwie dobrać ciężar hantli, aby nie doznać kontuzji. Podczas ćwiczeń na barki z hantalmi plecy powinny być cały czas wyprostowane.

Innym ćwiczeniem na barki jest wyciskanie na ławeczce. W tym ćwiczeniu, oprócz ćwiczenia mięśni barków, wykonywany jest trening na mięśnie klatki oraz triceps.

Modyfikacją ćwiczenia na barki jest wyciskanie żołnierskie. Różni się ono od zwykłego jedynie tym, iż należy chwycić gryf sztangi nieco szerzej niż przy klasycznym wyciskaniu. Pozwoli to na większe zaangażowanie mięśni w ćwiczenia.

Ćwiczenia na barki wzmacniające aktony środkowych mięśni naramiennych to głównie wznoszenie hantli bokiem. W obu dłoniach powinny znaleźć się hantle, po czym równocześnie podnosi się je do boku, tak aby uzyskać napięcie mięśni i kąt prosty. Można utrzymywać niewielkie zgięcie w łokciach, ale nie większe niż 15 stopni.

Podczas wykonywania ćwiczeń na barki można także podnosić hantle na wysokość 45 stopni do tułowia. W tym ćwiczeniu możliwe jest użycie większego obciążenia, co zwiększy efektywność ćwiczeń.

4. Ćwiczenia na barki - mięśnie tylne

Ćwiczenie na barki, które obejmują tylne aktony mięśni naramiennych to ćwiczenia na ławeczce skośnej. Kąt ustawienia oparcia ławki to 75 stopni. Należy usiąść na oparciu ławki w ten sposób, aby twarz była skierowana w stronę ławki. W każdej dłoni powinna znajdować się hantla i w pozycji wyjściowej ćwiczenia powinny one dotykać prawie podłogi. Następnie należy ciągnąć je do góry. Podczas ćwiczeń na barki łokcie powinny także kierować się do góry.

Ćwiczenia na barki, które wzmacniają mięsień czworoboczny to ćwiczenia z wykorzystaniem hantli lub sztangi. Są to tzw. szrugsy. Należy złapać gryf sztangi na szerokości barków i podnosić do góry w taki sposób, jakby chciało się dotknąć obojczykami uszu.

Kciuki na gryfie powinny być skierowane do wewnątrz, a łokcie podczas ćwiczenia powinny być wyprostowane. Szrugsy z hantlami polegają natomiast na podnoszeniu hantli w obu dłoniach do góry w stronę uszu. Kciuki powinny być skierowane w stronę nóg.

Podczas ćwiczeń na barki z hantlami ważne jest, aby nie ograniczać się do jednego ćwiczenia, bowiem warto rozwijać mięśnie pod każdym kątem.

5. Ćwiczenia na barki - wzmacniające

5.1. Ćwiczenia na barki - wyciskanie sztangi nad głowę w pozycji siedzącej

Ławkę ustaw przed stojakami, na których kładziesz sztangę. Sztanga powinna znajdować się na wysokości klatki piersiowej. Złap sztangę nachwytem w taki sposób, by dłonie były rozstawione nieco szerzej niż barki, a środek sztangi znajdował się nad głową. Usiądź na ławce, stopy postaw w lekkim rozkroku. Wyprostuj plecy, twarz skieruj prosto przed siebie. Podnieś sztangę prosto nad głowę, przytrzymaj chwilę u góry. Pamiętaj, by nie blokować ramion w łokciach. Następnie powoli opuść sztangę do klatki piersiowej.

5.2. Ćwiczenia na barki - unoszenie ramienia przy wyciągu dolnym

Stań w lekkim rozkroku w taki sposób, by wyciąg dolny znajdował się z tyłu. Chwyć linkę wyciągu jedną ręką, natomiast drugą rękę oprzyj na biodrze. Wykonaj wznos prostego ramienia przed siebie do góry, do linii barków. Wytrzymaj chwilę, a potem opuść rękę na dół.

5.3. Ćwiczenia na barki - unoszenie gryfu sztangi na prostych ramionach

Stań w lekkim rozkroku, chwyć gryf sztangi (bez obciążenia) nachwytem. Ręce rozstaw na szerokość barków i unieś gryf przed siebie, mając wyprostowane ramiona. Wytrzymaj kilka chwil w takiej pozycji, następnie opuść sztangę powoli szerokim łukiem, utrzymując wyprostowane w łokciach ręce.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

5.4. Ćwiczenia na barki - unoszenie ramienia w bok w pozycji stojącej

Stań w lekkim rozkroku, chwyć jedną dłonią sztangielkę. Trzymaj sztangielkę w dłoni przy lekko zgiętym ramieniu, opuszczonym wzdłuż ciała. Druga ręka spoczywa na biodrze. Unoś sztangielkę szerokim łukiem w bok na wysokość barków. Wytrzymaj w takiej pozycji kilka chwil, a następnie opuść rękę ze sztangielką na dół. Podnoszenie ramienia staraj się wykonywać w jednakowym tempie przez cały czas ćwiczenia.

5.5. Ćwiczenia na barki - wyciskanie sztangielek nad głowę w pozycji siedzącej

Usiądź na ławeczce w lekkim rozkroku. Sztangielki chwyć w dwie dłonie nachwytem i podnieś na wysokość brody. Staraj się zgiąć maksymalnie ramiona. Z takiej pozycji unieś sztangielki do góry, prostując ręce w łokciach. Wytrzymaj w takiej pozycji chwilę i opuść ręce ze sztangielkami do pozycji wyjściowej. Taki trening barków jest najbardziej efektywny, jeśli wykonujesz go w jednakowym tempie przez cały czas ćwiczeń.

Trening podczas ćwiczeń na barki i wzmacnianie mięśni barków powinien być systematyczny i z czasem należy zwiększać obciążenie. Tylko wtedy można oczekiwać pożądanych efektów.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!