Nordic Walking - przygotowanie, technika i zalety

Nordic walking to technika marszu z wykorzystaniem specjalnych kijków z zapięciami. Przypomina narciarstwo biegowe, tylko bez nart. Zastosowanie kijków sprawia, że trening jest skuteczniejszy niż zwykły marsz. Zaletą nordic walking jest również fakt, iż tę formę aktywności ruchowej uprawiać może każdy, niezależnie od płci i wieku. Ponadto dzięki nordic walking odchudzanie stało się łatwiejsze. Zanim jednak zdecydujemy się na trening nordic walking, musimy się zapoznać z techniką nordic walking. Właściwa technika nordic walking umożliwia połączenie pracy nóg z pracą rąk.

Nordic walking - przygotowanie

Pierwszym krokiem przygotowań do treningu nordic walking jest zakup kijków do nordic walking. Odpowiedni dobór kijów do nordic walking jest niezwykle ważny dla prawidłowego wykonywania techniki nordic walking. Niestety kije do nordic walking są dość kosztowne (około 200 zł), jednak warto w nie zainwestować, aby otrzymać markowy produkt o wysokiej jakości. Można wybrać spośród kijów teleskopowych lub kijów o stałej długości. Przy wyborze kijków do nordic walkingu koniecznie należy zwrócić uwagę na ich długość, która powinna być dostosowana do wzrostu. Odpowiednią długość kijków do nordic walkingu można wyliczyć ze wzoru: 0,7 x wzrost. Dodatkowo trzeba sprawdzić, czy zapięcia przy kijach są wygodne i stabilne, gdyż pełnią one ważną rolę w wykonywaniu poprawnych ruchów podczas treningu. Po zaopatrzeniu się w odpowiednie kijki można przejść do zapoznawania się z techniką nordic walking.

Kolejnym ważnym elementem przygotowania do nordic walking jest zakup odpowiednich butów do nordic walking. Buty do nordic walking powinny zapewniać nam odpowiednią amortyzację i zabezpieczać stopę przed wszelkimi nierównościami terenu. Buty do nordic walking powinny mieć piankową wstawkę w okolicy pięty, co zapewni odpowiednie zamortyzowanie wstrząsów. Ponadto buty do nordic walking powinny mieć elastyczną podeszwę o ściętej pięcie, która wynika z techniki nordic walking.

Nordic walking - technika

Nauka techniki nordic walking jest ważna i wiąże się z wykonywaniem ruchów w odpowiedni sposób:

  • krok rozpoczynamy, podnosząc kijek prawą ręką i wysuwając do przodu jednocześnie prawy kijek i lewą stopę, podłoża dotykamy piętą,
  • prawą rękę uginamy w łokciu tak, aby kijek był ustawiony pod kątem 60 stopni do podłoża, równolegle do prawej nogi,
  • lewą ręką odpychamy się od pasków kijka i prostujemy ją do tyłu,
  • prawa noga wspiera się na palcach i jest wyprostowana z tyłu,
  • wybijamy się prawą ręką i lewą stopą, a dłonie mijają się z przodu,
  • prawą ręką odpychamy się, gdy przekroczy z tyłu linię bioder, jednocześnie lewa ręka wysuwa się do przodu,
  • prawą nogę lekko uginamy w kolanie, ciężar ciała spoczywa na lewej nodze i prawej ręce,
  • po odepchnięciu ręką prostuje się ją, a palce puszczają rękojeść kijka, przy kolejnym odepchnięciu wykorzystuje się paski zapięcia.

W przypadku nordic walking technika jest bardzo prosta. Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach i w czasie nordic walking technika szybko wejdzie nam w krew

Nordic walking - zalety

Jak każda forma sportu, spacer z kijkami poprawia kondycję i wydolność organizmu, a także odciąża stawy. Dzięki zastosowaniu kijków do nordic walking spacery są ułatwione, można chodzić dłużej bez zmęczenia.

Co więcej, w trakcie takiego marszu aktywowane są również górne partie ciała. Nawet osoby starsze i po przebyciu choroby mogą uprawiać nordic walking. Dzięki nordic walking odchudzanie jest ułatwione, gdyż podczas intensywnego marszu spala się dużo kalorii. Osoby otyłe mogą dzięki prawidłowemu wykorzystaniu techniki nordic walking odchudzać się bezpiecznie i kształtować swoją sylwetkę. Co jest równie ważne, podczas treningu w organizmie zwiększa się produkcja endorfin, czyli hormonów szczęścia, dzięki czemu poprawia się nasz nastrój.

Trening nordic walking ma wiele zalet: ćwiczenia z wykorzystaniem tej techniki to idealny sposób na zdrowe spędzanie wolnego czasu oraz na zaktywizowanie osób, którym brakuje ruchu.

Pamiętajmy zatem, że w przypadku nordic walkingu efekty to nie tylko spadek wagi i wzmocnienie mięśni. W nordic walking efekty obejmą również nasze zdrowie. Efektem nordic walkingu będzie zdrowszy układ krążenia, mocny kręgosłup i zdrowsze stawy.