Czy joga może być pomocna w walce z bólem pleców?

Joga - dla jednych to sposób na prowadzenie zdrowego trybu życia - dla innych najnudniejszy sposób spędzania wolnego czasu. Jedno jest pewne - ten rodzaj aktywności ma swoich zwolenników, a korzyści płynące z uprawiania tego sportu są bardzo duże.

Zobacz film: "Ból kolana może być objawem wielu chorób. Czy to borelioza?"

Joga z pewnością nie jest uniwersalną dyscypliną, jednak warto zaznaczyć, że według badań naukowców istnieje spore prawdopodobieństwo, że ćwiczenia te mogą być pomocne w leczeniu bólu pleców. Ta dolegliwość najczęściej leczona jest przez samych pacjentów - stosowane są metody rehabilitacyjne, które nie zawsze wykonywane są we właściwy sposób.

Kolejnym sposobem na walkę z bólem jest stosowanie leków, które najczęściej dostępne są bez recepty. Kiedy ból nie ustępuje przez 3 miesiące, możemy mówić, że jego występowanie ma charakter przewlekły. Według badań prowadzonych przez Cochrane, istnieje szansa, że praktykowanie jogi przyniesie wymierne korzyści w redukcji bólu pleców.

Czy joga może zmniejszać ból pleców?
Czy joga może zmniejszać ból pleców?

Wnioski powstały na skutek przeprowadzonych badań, w których wzięło udział 1080 osób w wieku 34 – 48 lat, którzy cierpieli na przewlekły (trwający ponad 3 miesiące) ból pleców. Uczestników podzielono na 12 grup - ideą badania było porównanie jak brak ćwiczeń, ćwiczenia skoncentrowane na partiach mięśni pleców, a także samokontrola w przeprowadzanych ćwiczeniach wpływają na osoby biorące udział w doświadczeniu.

Wyniki przeprowadzonego eksperymentu nie napawają optymizmem fanów jogi – w porównaniu do braku ćwiczeń, korzyści płynące z uprawiania tej formy aktywności są bardzo niewielkie i na pierwsze efekty można liczyć po 6-12 miesiącach. Jak zaznaczają badacze, konieczne jest wykonanie także innych eksperymentów, które dokładnie określą, jak długotrwałe praktykowanie jogi będzie oddziaływało na nasz organizm.

Joga dla początkujących
Joga dla początkujących [19 zdjęć]

O zaletach jogi nikogo nie trzeba przekonywać. Joga jest dla wszystkich i zawsze możesz zacząć ją ćwiczyć,...

zobacz galerię

Co więcej u 5 procent uczestników odnotowano znaczne zwiększenie uczucia bólu pleców, co może mieć podobny efekt jak w przypadku ćwiczeń, które skoncentrowane są na partiach mięśni w obrębie pleców. Jak zaznaczają naukowcy, konieczne jest przeprowadzenie dalszych badań, których czas trwania będzie znacznie dłuższy w porównaniu do tego, które zostało przeprowadzone przez Cochrane.

Poprawa stanu zdrowia w okresie 6-12 miesięcy nie jest imponująca, jednak daje nadzieje na wystąpienie efektów jednak nie od razu. Należy również zauważyć, że osoby, które brały udział w ćwiczeniach jogi, odbywały się na zajęciach zorganizowanych, prowadzonych przez wykwalifikowanego trenera.

To warta podkreślenia kwestia, bowiem bardzo często próbujemy wykonywać ćwiczenia na własną rękę, bez kontroli doświadczonej osoby.

Wykwalifikowany trener zwróci uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń, a także ich dopasowanie do naszej kondycji. To kluczowa kwestia, która tyczy się wszystkich dyscyplin sportowych. Ból pleców w którym może pomóc właśnie joga jest często spotykanym problemem w praktyce lekarskiej.

Należy pamiętać, że odpowiednio prowadzona rehabilitacja lub ćwiczenia fizyczne mogą przynieść bardzo dobre efekty w wielu schorzeniach układu kostno-stawowego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy