Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Czy masło może chronić przed zawałem?

 Katarzyna Krupka
30.12.2018 18:36
Czy masło może chronić przed zawałem?
Czy masło może chronić przed zawałem?

Do tej pory nie cieszyło się zbyt dobrą sławą. Większość z nas skutecznie go unikała i wykorzystywała właściwości prozdrowotne innych źródeł tłuszczu. Najnowsze badania wskazują jednak, że masło może zmniejszać ryzyko ataku serca. Musi jednak spełniać jeden warunek – mleko, z którego jest wytwarzane powinno pochodzić od krów karmionych trawą.

1. Dlaczego boimy się masła?

Masło to tłuszcz pochodzenia zwierzęcego. Wiele publikacji wskazuje na jego negatywny wpływ na zdrowie. Jednak najnowsze badania mogą sprawić, ze przekonania dotyczące tego produktu ulegną zmianom.

Warto pamiętać, że tłuszcze trans znajdujące się w maśle są pochodzenia naturalnego. Ich działania nie można porównywać ze szkodliwością izomerów trans, które powstają podczas utwardzania tłuszczu. Wystąpują np. w margarynie i to właśnie one są późniejszym składnikiem wyrobów cukierniczych czy jedzenia typu fast food, których należy unikać.

2. Masło – właściwości odżywcze

Masło to źródło witaminy A, która wpływa pozytywnie na zdrowie i wygląd naszej skóry. Wzmacnia włosy i paznokcie, a także wspomaga prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Jej brak przyczynia się do rozwoju tzw. kurzej ślepoty, czyli problemów z widzeniem po zmroku.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Bez jej obecności w organizmie nie byłby również możliwy metabolizm białek i hormonów steroidowych. Witamina A (retinol) występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

W maśle znajdziemy również witaminę E, popularnie nazywaną eliksirem młodości, która dzięki silnym właściwościom antyoksydacyjnym przeciwdziała zbyt wczesnemu starzeniu się skóry.

Witamina hamuje utlenianie cholesterolu LDL, a to sprawia, że przeciwdziała tworzeniu się blaszki miażdżycowej. Chroni również przed powstawaniem skrzepów w naczyniach krwionośnych, zmniejsza komórkowy stres oksydacyjny oraz normalizuje poziom glukozy we krwi.

Mówi się, że jest to witamina płodności.  Jej brak powoduje u mężczyzn produkcję plemników niskiej jakości – mało ruchliwych i pozbawionych witek. Z kolei dostarczana regularnie, zapobiega wadom cewy nerwowej płodu oraz warunkuje prawidłowy przebieg ciąży.

To jednak nie koniec. Masło to także źródło sprężonego kwasu linolowego (CLA) oraz kwasu masłowego. Te dwa składniki chronią komórki przed uszkodzeniem oraz niszczą powstałe już komórki rakowe i zmniejszają ich namnażanie się. CLA ma ogromne znacznie dla organizmu - zapobiega rozwojowi miażdżycy, powstawaniu nowotworów, a także przyczynia się do redukcji masy ciała. To jeden z najważniejszych pokarmów odżywczych dla serca.

Jak się okazauje, mleko krów karmionych trawą zawiera aż 500 proc. więcej sprężonego kwasu linolowego niż to pochodzące od zwierząt karmionych paszą czy ziarnami zbóż. Ma również znacznie wyższe ilości kwasów omega-3 oraz witaminy K2. Jest zdrowsze i bardziej pożywne.

Informacje opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition wskazują, że związek pomiędzy chorobami serca, a konsumpcją produktów mlecznych zależy od kraju, w którym były przeprowadzone badania.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Waszyngton przebadali setki tysięcy ludzi. Zmierzyli poziom CLA w tkance tłuszczowej pacjentów, którzy doświadczyli ataku serca, ale nie zakończył się on zgonem i porównali jego skład u osób, które nigdy nie przeżyły ataku.

Badania zostały przeprowadzone m.in. na Kostaryce i Australii, czyli tam, gdzie karmienie krów trawą jest wyjątkowo popularne.

Na Kostaryce, ci którzy spożywali duże ilości masła od krów karmionych trawą byli o 40 proc. mniej narażeni na ryzyko zgonu w wyniku ataku serca niż pozostali. W Australii z kolei ryzyko było niższe aż o 69 proc.

Gdzie znaleźć taki produkt? Szukaj masła z napisem "grass-fed" w sklepach ze zdrową żywnością, jak również w popularnych supermarketach. W wielu przypadkach jest to masło irlandzkie, ale zanim je kupisz, sprawdź co jest napisane na jego opakowaniu.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze