Witamina A – właściwości, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

Witamina A nazywana jest także retinolem, beta-karotenem, akseroftolem oraz prowitaminą A. Występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego, natomiast w produktach roślinnych odnajdujemy prowitaminę A, którą tworzy grupa związków określanych mianem karotenoidów. Witamina A odgrywa niezwykle ważną rolę w naszym organizmie, dlatego niezbędne jest włączenie do zdrowej diety produktów, będących źródłem tej witaminy.

1. Witamina A – właściwości

Witamina A jest niezbędnym składnikiem wielu procesów zachodzących w naszym organizmie. Bez udziału tej witaminy niemożliwy byłby metabolizm białek i hormonów steroidowych. Właściwości witaminy A powodują, że możliwe jest tworzenie rodopsyny - substancji, która umożliwia dobre widzenie. Jej brak powoduje tzw. "kurzą ślepotę", czyli niemożność widzenia po zmierzchu. Witamina A uczestniczy także w budowaniu naturalnej odporności organizmu oraz jest niezbędna do prawidłowego tworzenia szkliwa nazębnego.

Zobacz film: "Pochodne witaminy A - retinoidy"

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Witamina A – skutki niedoboru

Niedobór witaminy A możesz łatwo zauważyć, obserwując swój organizm. Daje on wyraźne znaki, że brakuje mu tej witaminy. Oto niektóre ze skutków niedoboru witaminy A:

Zaburzenia widzenia również są charakterystycznym niedoborem witaminy A.

Najlepsze źródła witaminy A
Najlepsze źródła witaminy A [6 zdjęć]

Nie bez przyczyny witamina A stoi na czele "alfabetu witaminowego". Uczestniczy ona bowiem w wielu zasadniczych...

zobacz galerię

3. Witamina A – skutki nadmiaru

Nie tylko niedobór, ale także nadmiar witaminy A może spowodować poważne konsekwencje dla twojego zdrowia. Objawami hiperwitaminozy, czyli nadmiaru witaminy A, są:

Zobacz także

4. Witamina A – źródła

Aby uniknąć niedoboru, należy spożywać produkty, które są cennym źródłem witaminy A. Podane w naturalnej postaci mają o wiele lepsze działanie niż te, które przyjmujemy w suplementach. Dlatego też warto dowiedzieć się, gdzie występuje witamina A i włączyć produkty z jej wysoką zawartością do zdrowej diety. Oto przykłady występowania witaminy A:

Źródłem prowitaminy A są głównie produkty pochodzenia roślinnego, do których zaliczamy:

Zdrowa dieta wymaga, by posiłki były urozmaicone i bogate w witaminy i składniki mineralne. Nie zapominaj więc o włączeniu do niej produktów zawierających witaminę A.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy