Dieta orientalna

Mity na temat grzybów powstały w wyniku połączenia założeń amerykańskiego lekarza Haya z tradycyjną dalekowschodnią filozofią Yin-Yang. Zdrowa dieta pomaga schudnąć 2-3 kilogramy w ciągu tygodnia. Poza tym regeneruje organizm, zmniejsza zmęczenie, wzmacnia odporność i poprawia nastrój. Podczas prowadzenia diety orientalnej nie trzeba liczyć kalorii ani przygotowywać dokładnych ilości produktów. Można nawet wypić kieliszek czerwonego wina, co poprawi trawienie i podziała relaksująco na ciało. Dieta odchudzająca zapewnia szczupłą sylwetkę, długie życie, a przede wszystkim chroni organizm przed chorobami.

1. Zasady diety orientalnej

Czytaj więcej

Zobacz film: "Jedz to, co kochasz i chudnij"

Istotą diety orientalnej jest zachowanie równowagi pomiędzy trzema rodzajami przyjmowanych produktów – białkowych, węglowodanowych i neutralnych. Dania białkowe najlepiej łączyć z warzywami i owocami (szczególnie soczystymi) i spożywać koło południa. Dań węglowodanowych nie powinno się spożywać z białkami - szczególnie wieczorem, natomiast produkty neutralne możesz do woli łączyć z produktami białkowymi i węglowodanowymi.

Do produktów białkowych zalicza się: ryby, jaja, mięso, soję, nabiał, owoce morza. Należy je jeść każdego dnia, najlepiej koło południa, i łączyć je z warzywami i soczystymi owocami.

Produkty węglowodanowe to: ryż, makarony, chleb, słodkie (m.in.: rodzynki, banany, figi) i soczyste owoce (m.in.: jabłka, cytryny, kiwi, truskawki, maliny). One także powinny być jedzone codziennie, ale nie wolno ich łączyć z białkami.

Produkty neutralne. W skład produktów neutralnych wchodzą: warzywa, produkty pełnomleczne, grzyby, oleje, orzechy, przyprawy.

Produkty w diecie orientalnej:

  • kiełki wszelkiego rodzaju (sojowe, rzodkiewki) – można hodować je samemu lub kupić gotowe
,
  • makaron sojowy,

  • sojowe tofu (można zastąpić je mięsem, np. wołowiną),
  • chińskie grzyby suszone lub polskie
,
  • olej sezamowy (ew. słonecznikowy czy oliwa z oliwek),
  • sos rybny, sos chili, jasny sos sojowy,
  • przyprawy (chili, curry, imbir).

Podczas diety należy pić dziennie co najmniej 6 szklanek wody mineralnej, najlepiej niegazowanej. Do posiłków wolno popijać czerwone wytrawne wino oraz piwo w rozsądnych ilościach.

2. Przepisy diety orientalnej

Przykładowy jadłospis zdrowej diety odchudzającej:

Dzień I

  • Śniadanie: filiżanka herbaty, świeże owoce;
  • Drugie śniadanie: jabłko lub gruszka, maślanka lub sok bez dodatku cukru;
  • Obiad z produktów białkowych: ryba z jarzynami i imbirem;
  • Podwieczorek: rodzynki, suszone owoce, świeże warzywa (np. kalarepka), orzechy, kefir, sok pomidorowy;
  • Kolacja na bazie węglowodanów – mieszanka warzyw uduszona na oleju sezamowym, podana na makaronie ryżowym.

Dzień II

  • Śniadanie: sok marchwiowo-jabłkowo-pomarańczowy (niskosłodzony), gruszka;
  • Drugie śniadanie: Sok pomidorowy, seler naciowy;
  • Obiad: Filet z dorsza w jarzynach zapiekany w folii, wino białe półwytrawne (120 ml);
  • Podwieczorek: Sałatka z garści rodzynek, orzechów włoskich, banana;
  • Kolacja: Warzywne risotto doprawione chili, imbirem, pieprzem i solą do smaku.

2.1. Ryba w folii z jarzynami

Składniki: filet z dorsza, 1 łyżeczka soku cytrynowego, 1 łyżeczka sosu rybnego, 100 g kiełków sojowych, 4 chińskie grzybki suszone, 1 dymka, 1 łyżeczka oleju słonecznikowego, kawałek korzenia imbiru, kawałek strąka chili, 3 łyżki soku pomidorowego, łyżeczka octu.

Wykonanie: wymieszać sok cytrynowy i sos rybny, zalać filet i odstawić na pół godziny. Grzyby namoczyć. Rybę zawinąć w folię aluminiową i piec ok. 15 min w temperaturze 225°C. Marchewkę, kalarepkę i namoczone grzyby pokroić w bardzo cienkie paseczki. Ugotować w lekko osolonej wodzie na półmiękko, odcedzić. Dymkę pokroić w małą kostkę, dodać sok pomidorowy, utarty imbir i rozdrobnione chili, chwilę razem gotować, następnie dodać ocet i zagotować. Podawać rybę posypaną jarzynami i polaną sosem.

2.2. Wołowina w jarzynach

Składniki: 125 g wołowiny, kilka kropli oleju sezamowego, kawałek korzenia imbiru, 2 łyżki oleju słonecznikowego, 2 dymki, 200 g bakłażana, dyni lub ugotowanej fasolki szparagowej, 1 łyżeczka sosu rybnego, pól szklanki bulionu warzywnego, sól, pieprz, świeża lub ****suszona bazylia.

Wykonanie: zdrowe mięso pokroić w cienkie paski, posypać utartym imbirem i skropić olejem sezamowym, odstawić pod przykryciem na 5 minut. Olej rozgrzać na patelni, usmażyć mięso. Dodać pokrojoną cebulę i bakłażan, doprawić solą, pieprzem i sosem rybnym, zalać bulionem. Gotować pod przykryciem 10 min na bardzo małym ogniu. Przed podaniem posypać bazylią.

2.3. Tofu z bazylią

Składniki: 250 g tofu, łyżeczka posiekanej świeżej lub pół łyżeczki suszonej bazylii, 1 ząbek czosnku, 200 g białej fasolki z puszki, 2 łyżki sosu rybnego, 2 łyżki oleju słonecznikowego, sól.

Wykonanie: olej rozgrzać na dużej patelni, czosnek posiekać lub rozgnieść i krótko podsmażyć, dodać fasolę, smażyć 3 minuty, mieszając. Dodać tofu osączone z zalewy i pokrojone w kostkę, smażyć dalsze 2 minuty, doprawić sosem rybnym i solą. Dusić około 3 minuty. Przed podaniem posypać bazylią i zamieszać.

2.4. Sałatka tajska

Składniki: 150 g mięsa z piersi kurczaka, 1 łyżeczka oleju sezamowego, 1 łyżeczka oleju słonecznikowego, 1 dymka, kilka liści zielonej sałaty, 1 łyżka jasnego sosu sojowego, sól, pieprz, sok cytrynowy.

Wykonanie: mięso natrzeć dwoma rodzajami oleju, solą i pieprzem. Włożyć do małego garnka, podlać kilkoma łyżkami wody i dusić na małym ogniu do miękkości. Następnie mięso pokroić w cienkie paseczki. Dymkę i chili pokroić, dodać do mięsa, przyprawić sosem sojowym, sokiem cytrynowym i pieprzem. Serwować na liściach zielonej sałaty.

2.5. Cielęcina słodko-kwaśna

Składniki: 100 g cielęciny, 1 łyżeczka jasnego sosu sojowego, kilka kropli oleju sezamowego, 2 łyżki oleju słonecznikowego, 1 pomidor, 1 łyżeczka soku cytrynowego, 1 dymka, pół strąka zielonej papryki, 2 plastry ananasa świeżego lub z puszki, sól, pieprz.

Wykonanie: mięso pokroić w małą kostkę, skropić sosem sojowym, olejem sezamowym, posypać solą i pieprzem, odstawić na 10 min. Następnie obsmażyć na oleju na dużym ogniu, dodać pomidora (sparzonego wrzątkiem, obranego ze skórki i pokrojonego w drobną kostkę), sok cytrynowy i gotować razem 10 min na małym ogniu. Dodać drobno pokrojoną dymkę i ananas, podgrzać.

2.6. Jarzyny z pikantnym sosem

Składniki: 250 g jarzyn do wyboru (kiełki bambusowe, fasolka szparagowa, bakłażany, cukinie, brokuły, kalafior, kalarepka, marchewka), 25 g makaronu sojowego, 1 żółtko, sos rybny, olej słonecznikowy, pół ogórka, 4 łyżeczki sosu chili, 1 dymka, 1 ząbek czosnku.

Wykonanie: jarzyny pokroić na nieduże kawałki, ugotować na parze na półmiękko (w sitku ustawionym na garnku z wrzątkiem; marchewkę i fasolkę szparagową trzeba przedtem podgotować w osolonej wodzie). Żółtko wymieszać z łyżką sosu rybnego, w powstałym sosie maczać jarzyny i smażyć na bardzo gorącym oleju. Makaron zalać wrzątkiem i gotować na małym ogniu 10-15 min. Wymieszać składniki sosu: posiekaną dymkę, czosnek, sos chili i łyżkę sosu rybnego. Połową sosu polać makaron. W pozostałym sosie maczać gorące jarzyny.

2.7. Ryż z jarzynami

Składniki: pół szklanki ryżu, 1 szklanka wody, strąk zielonej i strąk czerwonej papryki, 1 dymka, 2 łyżki oleju słonecznikowego, 25 g chińskich grzybów suszonych, 2 łyżki bulionu warzywnego, 2 łyżki jasnego sosu sojowego, szczypta bazylii.

Wykonanie: brązowy ryż włożyć na gęste sitko, wypłukać zimną wodą. Włożyć do garnka, zalać wodą i zagotować. Następnie przykryć i zmniejszyć ogień. Po 14 minutach zamieszać, zdjąć z ognia i wystudzić. Grzyby namoczyć. Posiekaną dymkę i drobno pokrojoną paprykę podsmażyć na niezbyt gorącym oleju, dodać odsączone grzyby pocięte w paski i ryż, zwiększyć ogień i krótko smażyć, mieszając. Przyprawić bulionem, sosem sojowym i bazylią.

2.8. Curry jarzynowe

Składniki: 1 mały kalafior, 1 dymka, 1 strąk chili, kawałek imbiru, 1 łyżeczka przyprawy curry w proszku, 100 g kwaśnej śmietanki, 1 łyżka oleju słonecznikowego, pół szklanki ryżu, 1 szklanka wody, sól, siekana natka, szczypta kminku.

Wykonanie: ryż zalać wodą, ugotować, wystudzić. Kalafior podzielić na małe różyczki. Dymkę i chili posiekać, usmażyć, dodać utarty imbir i kalafior. Przyprawić curry i kminkiem, dodać śmietankę i wymieszać. Dusić pod przykryciem na małym ogniu ok. 10 min. Przed podaniem posypać natką.

2.9. Soczewica ze szpinakiem

Składniki: 100 g czerwonej soczewicy, szczypta szafranu (curry lub kurkumy), 1 dymka, pół szklanki bulionu warzywnego, kawałek imbiru, kawałek strąka chili, 200 g szpinaku (mrożonego), 1 łyżeczka oleju, 100 g kwaśnej śmietanki, sól.

Wykonanie: soczewicę gotować z szafranem i bulionem 15 min na małym ogniu pod przykryciem. Posiekaną dymkę, chili i utarty imbir podsmażyć na niezbyt gorącym oleju. Dodać szpinak, przykryć i dusić do miękkości. Soczewicę odcedzić, dodać do szpinaku, posolić. Przed podaniem polać śmietanką.

Zdrowa dieta orientalna powinna przypaść do gustu miłośnikom egzotycznych smaków. Jej największą zaletą jest możliwość poznania nowych trendów w kuchni, przy zachowaniu odpowiedniej równowagi.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!