Dlaczego warto uprawiać nordic walking?

By uprawiać nordic walking, niewiele trzeba. Wystarczą sportowe buty, wygodny strój, kijki i odrobina dobrych chęci.

Widok osób maszerujących z kijkami już nikogo nie dziwi. Pasją do nordic walking łatwo się zarazić. Nic w tym dziwnego, bo sport ten ma wiele zalet. Angażuje do pracy więcej grup mięśniowych niż inne formy rekreacji, a przy tym nie obciąża kości i stawów. Jest to świetny sposób na codzienną aktywność dla osób chcących zadbać o zdrowie, ale też dla tych, którzy chcą pozbyć się zbędnych kilogramów.

Trening nordic walking na świeżym powietrzu wpływa na poprawę krążenia krwi w naszym organizmie, a tym samym dotlenienie mózgu, co przekłada się na jego wydajniejszą pracę. Dzięki temu poprawia się nasza koncentracja, a także pamięć.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

Wśród zalet tego rodzaju aktywności wymienić warto również to, że nordic walking wpływa na korygowanie wad postawy. Problem ten obecnie jest dość powszechny i dotyczy coraz młodszych osób. Siedzący tryb życia nie sprzyja naszemu kręgosłupowi, który każdego dnia wykonuje tytaniczną pracę. W takiej postawie mięśnie rąk, szyi i barków są mocno obciążone, co powoduje ich napięcie, a w konsekwencji ból. Spacer z kijkami w znacznym stopniu minimalizuje ten problem i powoduje rozluźnienie mięśni.

Niektórzy lubią samotność, inni wręcz przeciwnie – są towarzyscy i chętni do wspólnego trenowania. O ile w czasie biegania o rozmowę trudno, o tyle w czasie treningu nordic walking można nie tylko energicznie maszerować, ale też porozmawiać. Wspólne maszerowanie z kijkami mobilizuje ponadto do treningu. Trudniej z niego zrezygnować, gdy na nasze towarzystwo liczy druga osoba.

1. Sport dla każdego

KONKURS

Weź udział w konkursie i wygraj jeden z 50 zestawów kijów do nordic walking!

Dla wielu osób barierą w podjęciu regularnych treningów jest obawa przed przeciążeniem i zbyt intensywnym wysiłkiem fizycznym. Słusznie, bo nie ma nic gorszego od źle przeprowadzonych ćwiczeń, które zamiast pomóc – szkodzą. W przypadku nordic walking, nie trzeba martwić się o przetrenowanie czy kontuzje.

Specjalne kijki minimalizują ryzyko potknięcia, a także stanowią dodatkowy punkt oparcia, który umożliwia odciążenie kręgosłupa oraz stawów. Jest to aktywność o umiarkowanej intensywności. Po kijki ponadto sięgnąć może każdy: osoby starsze, po przebytych urazach, kobiety w ciąży, sportowcy czy dzieci. Tego rodzaju sport jest również polecany pacjentom po zawale serca jako forma rehabilitacji kardiologicznej. Dzięki niemu poprawia się krążenie, a tym samym zwiększa tolerancja na wysiłek.

2. Dobra technika to podstawa

Efekty nordic walking można zauważyć już po kilku tygodniach regularnego spacerowania z kijkami. By tak się jednak stało, maszerować powinno się co najmniej trzy razy w tygodniu przez minimum 40 minut. Bardzo ważna jest również prawidłowa technika marszu. Tylko w ten sposób możliwe jest odciążenie stawów i wzmocnienie mięśni.

Nordic walking nie jest dyscypliną trudną do opanowania. Jednak zaczynając przygodę z tym sportem, w celu wyrobienia odpowiednich nawyków, warto być nadzorowanym przez instruktora. Pozwoli to na uniknięcie błędów i przyswojenia niewłaściwej techniki chodu. W wielu miejscowościach w Polsce organizowane są bezpłatne zajęcia, podczas których pod okiem fachowca możemy stawiać pierwsze kroki z kijkami. Okazją do nauki mogą być np. darmowe zajęcia w ramach Akademii Zdrowia Santandera, które prowadzą certyfikowani trenerzy z Polskiej Federacji Nordic Walking.

Jeżeli w naszej miejscowości nie mamy możliwości skorzystania z bezpłatnych zajęć, możemy wspomóc się specjalnymi poradnikami opracowanymi przez specjalistów. Tego rodzaju szkolenie można odbyć bez wychodzenia z domu, korzystając m.in. z materiałów przygotowanych w ramach Akademii Zdrowia Santandera. W bezpłatnym poradniku można znaleźć instrukcję techniki chodzenia. Zapoznanie się z nią to pierwszy krok do lepszej sprawności i zdrowia.

3. Sport na każdą kieszeń

Wiele osób przed regularnymi treningami powstrzymują ograniczenia finansowe. Ta wymówka jednak zupełnie nie sprawdza się w przypadku nordic walking. Dlaczego? Otóż do podjęcia regularnych treningów wystarczy para dopasowanych do wzrostu kijków, buty sportowe i wygodny strój. Z czasem można zainwestować w lepszy sprzęt, ale nie jest to konieczne. W tym przypadku najważniejsza jest chęć zadbania o własne zdrowie i aktywny odpoczynek na świeżym powietrzu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.