Specjalistyczna pielęgnacja i ochrona skóry przy nietrzymaniu moczu

Nietrzymanie moczu jest wstydliwym problemem, dlatego osobom dotkniętym inkontynencją szczególnie zależy na tym, by zachować tę chorobę w sekrecie. Niestety, nie jest to proste. Niekontrolowane oddawanie moczu może bowiem nastąpić w dowolnym momencie i nie zawsze można się przed nim uchronić.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Mimowolne wycieki moczu sprawiają, że chorzy czują się niehigienicznie, a utrzymanie czystości i świeżości okolic intymnych przy inkontynencji stanowi dla nich niemałe wyzwanie. Jak dbać o higienę przy nietrzymaniu moczu?

spis treści

1. Higiena osobista przy inkontynencji

Zdrowa skóra jest niezbędna dla dobrego samopoczucia człowieka jak i ogólnej jakości życia. Wraz z wiekiem traci swoje właściwości i staje się bardziej podatna na podrażnienia, otarcia czy stany zapalne. Ochronę zdrowej skóry zapewnia kwaśny płaszcz, który działa jak tarcza i odpiera potencjalne zagrożenia. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać jego mechanizmy obronne poprzez odpowiedni dobór kosmetyków do oczyszczania czy pielęgnacji.

Takie kosmetyki powinny mieć pH najbardziej zbliżone do naturalnego skóry, czyli wartość 4,5-5,5, które nie narusza bariery ochronnej. Ważne, aby kosmetyki posiadały jak największą ilość komponentów naturalnych, aminokwasy, nienasycone kwasy tłuszczowe. Składniki, które regenerują, wzmacniają, nawilżają skórę zarówno tę normalną, jak i wrażliwą.

Osoby zmagające się z nietrzymaniem moczu powinny przede wszystkim zadbać o utrzymanie skóry w czystości. Popuszczanie moczu może bowiem prowadzić do podrażnień skóry oraz infekcji okolic intymnych. Warto korzystać ze specjalistycznych kosmetyków przeznaczonych do oczyszczania, pielęgnacji czy ochronny stref intymnych jak i pozostałych partii ciała. Wygodną formą są chusteczki oczyszczające do stref intymnych, które pozwalają każdorazowo w delikatny sposób oczyścić skórę, bez konieczności używania wody i mydła. 

Prawidłowa pielęgnacja skóry jest szczególnie istotna dla chorych, którzy są unieruchomieni. Są oni bowiem w większym stopniu narażeni na wystąpienie odparzeń i odleżyn . Dzięki specjalistycznym preparatom (np. z tlenkiem cynku lub argininą) można znacząco zmniejszyć ryzyko problemów skórnych.

Dla osób dotkniętych inkontynencją kluczowe jest także neutralizowanie przykrego zapachu moczu . Zmniejszenie natężenia zapachu moczu można osiągnąć poprzez przyjmowanie większych ilości wody. W żadnym wypadku nie należy ograniczać ilości wypijanych płynów w nadziei, że częstotliwość wycieków moczu będzie mniejsza!

Organizm człowieka potrzebuje określonej ilości płynów, a redukowanie podaży wody może mieć groźne następstwa dla zdrowia. Gdy zmniejszamy ilość spożywanych płynów, zagęszczony mocz drażni tkanki wyściełające cewkę moczową i pęcherz. W takiej sytuacji może dojść do nasilenia objawów nietrzymania moczu. Warto uświadomić sobie, że zagęszczony mocz ma silniejszy zapach.

Jedyne ograniczenie dotyczące spożywania płynów przez osoby z inkontynencją dotyczy picia wody wieczorem. Zaleca się wypicie ostatniej porcji płynu 2-4 godziny przed położeniem się do łóżka. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które doświadczają epizodów nietrzymania moczu w czasie snu.

2. Jak radzić sobie z inkontynencją?

Higiena osobista powinna być priorytetem osób zmagających się z nietrzymaniem moczu. Warto zadbać również o właściwą dietę. Niektóre produkty mogą nasilać objawy schorzenia, dlatego zaleca się ograniczenie ich spożycia. Na czarnej liście znajdują się napoje alkoholowe i zawierające kofeinę.

Wskazane jest natomiast spożywanie zdrowych produktów bogatych w błonnik, zaparcia mogą bowiem zwiększać objawy nietrzymania moczu. Duże znaczenie ma również utrzymywanie prawidłowej wagi ciała. U kobiet mięśnie dna miednicy (tak zwane mięśnie Kegla) ulegają osłabieniu przy nadwadze i otyłości. Zrzucenie zbędnych kilogramów może znacząco zredukować symptomy inkontynencji.

Osoby dotknięte problemem nietrzymania moczu często unikają wykonywania czynności, które dawniej sprawiały im przyjemność. Typowym tego przykładem jest rezygnacja z ćwiczeń fizycznych, które nierzadko powodują niekontrolowany wyciek moczu. Chęć uniknięcia krępującej sytuacji jest zrozumiała, ale nie powinna być powodem zaniechania ćwiczeń. Dzięki kilku prostym wskazówkom można uniknąć wycieku moczu w czasie treningu:

  • Przed ćwiczeniami ogranicz ilość przyjmowanych płynów – zachowaj jednak rozsądek, odwodnienie nie jest twoim sprzymierzeńcem!
  • Często oddawaj mocz, koniecznie opróżnij pęcherz tuż przed treningiem.
  • Na czas ćwiczeń nałóż wkładkę urologiczną, która błyskawicznie pochłonie wilgoć w razie wycieku moczu.

Osoby doświadczające nietrzymania moczu dotkliwie odczuwają dyskomfort związany z inkontynencją. Niekontrolowane oddawanie moczu utrudnia prowadzenie normalnego życia i zniechęca do utrzymywania kontaktów towarzyskich. Dzięki starannej higienie można poprawić jakość życia i poczuć się pewnie. Drobne modyfikacje w diecie i stylu życia również nie pozostają bez wpływu na komfort życia osób dotkniętych inkontynencją.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy