Jadłospis odchudzający

Odchudzanie jest długim procesem mającym na celu sukcesywne pozbywanie się zbędnych kilogramów, aż do momentu osiągnięcia pożądanej wagi. Czas procesu zależy od wielu czynników, takich jak stopień nadwagi lub otyłości czy nasz styl życia. Poprzez odchudzanie dostarczamy swojemu organizmowi mniej kalorii, co powoduje spadek naszej wagi. Warto dodać, że dieta odchudzająca jest zestawem zaleceń, czyli jadłospisem, który ma na celu pozbycie się nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Takie kuracje powinny być przeprowadzone pod kontrolą zarówno lekarza, jak i dietetyka.

1. Zalecenia jadłospisu odchudzającego

Jadłospis w diecie odchudzającej powinien zawierać odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczów, a także minerałów i witamin. Błonnik też jest cennym elementem diety. Absolutnym błędem jest głodówka, która nie pomoże nam zrzucić zbędnych kilogramów, a jedynie może przysporzyć kłopotów w postaci np. niedożywienia i efektu jojo. Dietę należy opracować tak, aby waga spadała powoli. Powinno to nastąpić w wyniku spalania tłuszczów, a nie z powodu odwodnienia czy utraty masy mięśniowej. Aby dieta miała najlepsze efekty, należy połączyć ją z wykonywaniem ćwiczeń.

Zobacz film: "Jedz to, co kochasz i chudnij"

Do odchudzania należy „dojrzeć”, postawić sobie realny cel i uzbroić się w cierpliwość. Warto wybrać odpowiedni czas, ponieważ nadmierny stres, brak snu i przemęczenie nie sprzyjają redukcji wagi. Powoduje to, że szybko tracimy motywację i porzucamy dietę. Każda kolejna próba odchudzania staje się trudniejsza, a stosowanie wielu diet zwalnia przemianę materii. Nie możemy nastawiać się na „diety cud”, pożyczać diety od przyjaciółek czy korzystać z jadłospisów dostępnych w Internecie. Każdy organizm jest inny i ma inne zapotrzebowanie energetyczne, z tego względu dieta powinna być dobrana indywidualnie. Dieta nie może kojarzyć się z głodówką, łykaniem suplementów diety, być męcząca, zbyt czasochłonna (chyba że bardzo lubimy gotować i mamy na to czas), a powinna stać się nowym, zdrowym stylem życia. Musimy zmienić myślenie na temat diety. Należy przygotować się do odchudzania i drogą małych kroków wprowadzać prawidłowe nawyki żywieniowe, które powinny pozostać do końca życia. Warto również zadbać o aktywność fizyczną.

Dieta jest ratunkiem w sytuacji, kiedy nic innego nie pomaga. A czy przyniesie ona rezultaty, to zależy tylko i wyłącznie od nas samych. Jadłospis odchudzający jest stosowany szczególnie u osób, które cierpią na różnego rodzaju schorzenia i taka dieta odchudzająca jest dla nich niezbędna. Inną grupą są ludzie przewlekle chorzy, np. na cukrzycę. Bez odpowiedniego planu żywieniowego nie mogliby normalnie funkcjonować, gdyż uniemożliwia im to choroba. Podobnie osoby z otyłością czy nadwagą. Warto dodać, że taki jadłospis jest układany indywidualnie w zależności od potrzeb każdego człowieka.

Zdrowa dieta orzechowa
Zdrowa dieta orzechowa

Dietetycy już od dawna wskazują, że regularne włączanie orzechów do codziennej diety może mieć wręcz...

zobacz galerię

2. Zasady układania jadłospisu odchudzającego

Poniżej zostały przedstawione zasady przygotowywania jadłospisu. Jest to bardzo ważne, ponieważ menu układa się indywidualnie dla każdej osoby. Oto kilka zasad:

  • Prawidłowo przygotowany jadłospis zawiera wszystkie składniki odżywcze w ilościach zalecanych dla danej grupy ludności.
  • Jadłospis powinien być ułożony na dłuższy czas, minimum 7 dni.
  • Przerwy pomiędzy posiłkami nie mogą być dłuższe niż 4 godziny.
  • Istotną rzeczą jest ilość posiłków w ciągu dnia. Najczęściej jest to od 4 do 5 posiłków.
  • Należy znać dzienne zapotrzebowanie danej grupy ludności na energię i składniki odżywcze. Pod uwagę bierze się płeć, stan fizjologiczny i rodzaj wykonywanej pracy. Ma to wpływ na liczbę posiłków i ich jakość. Młodzież powinna spożywać posiłki często i o małych objętościach, zaś ludzie ciężko pracujący powinni spożywać więcej produktów bogatoenergetycznych.
  • Każdy posiłek ma uwzględniać różne produkty, aby mógł dostarczyć organizmowi wszystko to, co niezbędne.
  • Potrawy zestawia się pod względem smaku, barwy i konsystencji w sposób zachęcający do ich spożywania i urozmaica się je dodatkiem warzyw i owoców.
  • Istotne jest dbanie o estetykę podawania potraw. Estetyczny wygląd posiłku pobudza apetyt i przyczynia się do lepszego wykorzystania poszczególnych składników przez organizm.
  • W każdym dniu powinna znajdować się jedna potrawa ciepła.

3. Przykładowy jadłospis odchudzający

Poniżej został przedstawiony przykładowy jadłospis odchudzający na 3 dni.

  • Dzień 1

Śniadanie 1: rano na dietetyczne śniadanie preferowane są kanapki z chleba graham z polędwicą sopocką, pomidorem i ogórkiem. Do tego szklanka herbaty lub mleka.

Śniadanie 2: na drugie śniadanie najlepszy będzie jogurt z musli lub owoc, np. jabłko.

Obiad: na dietetyczny obiad odpowiednia będzie pierś kurczaka z kaszą jęczmienną. Jako dodatek surówka z pomidora i szczypiorku oraz sałaty, czerwona herbata.

Podwieczorek: galaretka owocowa.

Kolacja: dzień zakończymy pastą z sera twarogowego, chlebem graham ze słonecznikiem, z dodatkiem czerwonej papryki, gorąca herbata zielona.

  • Dzień 2

Śniadanie 1: płatki musli z jogurtem naturalnym oraz brzoskwinią, gorąca herbata zielona.

Śniadanie 2: serek ziarnisty z wkrojonym małym pomidorem.

Obiad: gotowana ryba morska, brokuły gotowane na parze, dziki ryż, sok pomarańczowy.

Podwieczorek: surówka z jabłka i marchewki z 1 łyżką oliwy z oliwek.

Kolacja: bułka grahamka z szynką, sałatka z sałaty, pomidora, ogórka, herbata.

  • Dzień 3

Śniadanie 1: kanapki z tuńczykiem oraz pomidorem, herbata zielona.

Śniadanie 2: jogurt naturalny z łyżką musli.

Obiad: zupa warzywna, pierś kurczaka z fasolką szparagową i sok pomarańczowy.

Podwieczorek: kefir z 5 truskawkami.

Kolacja: 2 jajka na miękko z grahamką i gorąca herbata.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!