Żywność dla diabetyków

Osoby chore na cukrzycę często popełniają błędy dietetyczne. Wiele z nich nie wie, co to indeks glikemiczny, czy można podawać mleko na śniadanie, czy żywność dla diabetyków powinna być niskowęglowodanowa, a także tego, jakie owoce i warzywa można jeść.

1. Indeks glikemiczny

Chorzy na cukrzycę (bez względu na to, czy jest to cukrzyca typu I, czy cukrzyca typu II) powinni wybierać produkty żywnościowe na podstawie ich wpływu na poziom glukozy we krwi. Poziom ten mierzony jest po 2-3 godzinach od spożycia posiłku. To właśnie jest indeks glikemiczny (IG). Należy pamiętać, że im wyższa jest wartość indeksu glikemicznego jakiegoś produktu, tym zwiększa się poziom glukozy we krwi po zjedzeniu tego pokarmu. Oczywiście IG produktu zależy od jego odporności na trawienie i wchłanianie, a także od sposobu przyrządzenia posiłku i zawartości w nim innych składników odżywczych. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne rekomenduje produkty o indeksie poniżej 50 gramów. Jednak trzeba wiedzieć, że nie zawsze to co rekomendowane jest zdrowe i polecane. Dobrym przykładem jest czekolada – swój niski indeks zawdzięcza wysokiej zawartości tłuszczów, ale nie jest produktem, który może być spożywany przez cukrzyków (muszą ograniczać słodycze i pokarmy wysokotłuszczowe).

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

2. Mleko na śniadanie

Tak. Mleko można pić na śniadanie, ale trzeba zwrócić uwagę z czym go łączymy. Ważne, abyśmy pamiętali, że rano skok glukozy jest największy, dlatego powinniśmy wybierać takie artykuły spożywcze, które nie podniosą go zbyt wysoko. Mleka nie powinniśmy łączyć z płatkami kukurydzianymi na śniadanie, gdyż ten artykuł spożywczy szybko się wchłania i podnosi poziom glukozy we krwi. Ten posiłek możemy podać później, kiedy skok glukozy będzie mniejszy.

3. Węglowodany

Tak. Produkty dla diabetyków powinny zawierać cukry złożone, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ stanowią główne źródło energii. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne informuje, że zawartość węglowodanów w diecie powinna wynosić 45-50% zapotrzebowania energetycznego. To nie duża różnica w stosunku do ilości węglowodanów zalecanej osobom zdrowym (50-60%). Chorzy na cukrzycę muszą wiedzieć, że są w grupie ryzyka chorób naczyniowo-sercowych i dieta przez nich stosowana nie może być oparta na samych białkach i tłuszczach.

4. Warzywa i owoce

Tak. Diabetycy powinni jeść warzywa i owoce, ale powinni wiedzieć, które są szczególnie zalecane, a których powinni się wystrzegać. Żywność dla diabetyków nie może składać się z węglowodanów prostych, więc trzeba unikać jedzenia buraków, kukurydzy, groszku zielonego, bananów, winogron, ananasa oraz ananasa z puszki, brzoskwiń z puszki, czereśni, gruszek i picia soków owocowych.

5. Produkty zastępujące cukier

Nie. Unikaj zamienników cukru. Miód zawiera wiele wartościowych składników, ale stanowi takie samo źródło kalorii jak cukier. Podobnie jest z cukrem trzcinowym czy brązowym. Jeżeli chcemy używać specjalnych słodzików, to zawsze powinniśmy stosować się do zaleceń podanych na opakowaniu. Chorzy na cukrzycę muszą nosić przy sobie parę kostek cukru na wypadek za niskiego poziomu glukozy we krwi. Czasem można podnieść poziom glukozy pijąc soki owocowe lub kolorowe napoje gazowane, chodzi o spożycie cukru prostego. Cukrzykom nie poleca się picia napojów „light”, ponieważ zawierają sztuczne środki słodzące. Po spadku cukru należy spożyć posiłek. Po jednorazowym wyrównaniu poziomu glukozy we krwi, trzeba zjeść posiłek, który dostarczy naszemu organizmowi węglowodanów złożonych.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Owoce w cukrzycy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!