Kalistenika – podstawowe ćwiczenia, metody, mity

Kalistenika to trening siłowy, który wykorzystuje masę ciała. Pomimo braku przyrządów, technika w kalistenice jest bardzo ważna. Nawet najmniejsze błędy obniżają skuteczność kalisteniki i prowadzą do kontuzji i urazów. Dlatego bardzo ważne jest, aby poznać dokładnie technikę kalinistyki.

spis treści

Zobacz film: "Ćwiczenia z obciążeniem"

1. Kalistenika – podstawowe ćwiczenia

Kalistenika nie wymaga dodatkowych ciężarów. Aby kalistenika była efektywna potrzeba techniki i odpowiedniej częstotliwości treningu. Odpowiedni plan treningowy kalisteniki to podstawa.

Aby wzmocnić mięśnie w wyniku kalisteniki, wystarczy wykonywać 6 prostych ćwiczeń. Podstawowy program kalisteniki obejmuje wykonywanie: pompek, dzięki czemu wzmacniamy mięśnie klatki piersiowej i tricepsów; podciągania na drążku, co buduje mięśnie pleców i bicepsów; przysiadów, które wzmacniają mięśnie nóg, unoszeń nóg, aby wzmocnić brzuch, mostka, który wzmacnia mięśnie kręgosłupa; pompek na poręczach, dzięki czemu trenujemy mięśnie obręczy barkowej.

Najskuteczniejsze ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej
Najskuteczniejsze ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej [6 zdjęć]

Oto lista ćwiczeń (w kolejności od najmniej do najbardziej efektywnych), podczas których spalisz najwięcej...

zobacz galerię

2. Kalistenika – metody

W kalistenice najistotniejsza jest technika. Kalistenika polega na wykonywaniu odpowiedniej liczby powtórzeń, w odpowiedniej częstotliwości oraz stopniowym zwiększaniu intensywności treningu.

Osoby rozpoczynające przygodę z kalisteniką, mogą zacząć nawet od 1-2 treningów w tygodniu. W kalistenice ważna jest regularność treningów, dlatego na początku warto podzielić ćwiczenia na poszczególne dni.

Dla osób zaawansowanych kalistenika ma wiele ciekawych opcji. Osoby ćwiczące kalistenikę mogą zdecydować się np. na trening tabata, który składa się z 8 serii, ale najważniejsze jest, aby stopniowo zwiększać liczbę powtórzeń w każdej serii.

Jednak na początku trenowania kalisteniki, warto wykorzystać gotowe plany treningowe, które zakładają 3 dni kalisteniki w tygodniu.

3. Kalistenika – mity

Na temat kalisteniki krąży wiele mitów. Niektórzy krytykują kalistenikę za zbyt lekkie ćwiczenia, aby zwiększyć siłę mięśni. Jednak wymienione wyżej ćwiczenie są tylko punktem wyjścia. Kalistenika obejmuje wiele wariacji w zależności od stopnia zaawansowania osoby ćwiczącej.

Dlatego kalistenika jest doceniana przez wielu kulturystów (w tym Arnolda Schwarzenegera) oraz osoby, które chcą wyrzeźbić sylwetkę.

Kolejnym mitem na temat kalisteniki jest możliwość budowania większej siły niż w treningu ciężarami. Kalistenika ma ponoć budować siłę funkcjonalną, a nie sztuczną jak w przypadku treningu z ciężarami. Jednak takie stwierdzenie na temat kalisteniki jest spowodowane niezrozumieniem pojęcia trening funkcjonalny.

Kalistenika jest bardziej naturalna i powoduje mniej kontuzji. Według tego mitu kalistenika to naturalny trening naszego ciała, bo kalistenika wykorzystuje je w treningach. Jest to nieprawdą, ponieważ jest wiele innych bardziej naturalnych ćwiczeń dla ludzkiego ciała i nie ma tu znaczenia czy są wykonywana z obciążeniem, czy bez.

ZOBACZ TAKŻE:

Z kolei stwierdzenie, że kalistenika nie powoduje kontuzji i przeciążeń, może zachęcić osoby początkujące do intensywniejszych treningów, które mogą doprowadzić do przeciążeń i urazów. Ponadto każdy sport jest związany z ryzykiem kontuzji, ale zależy to w dużej mierze od osób trenujących.

Niektóre osoby uważają, że kalistenika i street workout to to samo. Jednak założenia wydają się podobne, są to dwie różne formy treningu. Kalistenika polega na wykorzystaniu w treningu masy swojego ciała.

Musisz to wiedzieć

Street workout jest to natomiast trening z wykorzystaniem masy własnego ciała, ale przede wszystkim wszystkiego, co można znaleźć na ulicy. Poza tym, zarówno kalistenika, jak i street workout ma swoje zasady i metody treningu.

Ostatni mit dotyczy tego, że kalistenika jest dla osób szczupłych. Wynika to z tego, że osoby o dużej wadze uważają, że będą mieć problem np. z podciąganiem na drążku, jednak nie należy patrzeć na ilość powtórzeń, czy trudność danego ćwiczenia. W kalistenice chodzi o regularne treningi, a nie ich intensywność.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy