Właściwości witaminy K

Witamina K jest jedną z najważniejszych witamin, o których nie możemy zapominać, planując zdrowe posiłki. Poniżej dowiesz się, co to jest witamina K, jak działa, a także w jakich produktach można ją znaleźć.

1. Co to jest witamina K?

Witamina K to nie jest pojedynczą substancją: to raczej cała grupa substancji o podobnej budowie i działaniu nazywanych dla ułatwienia "witaminą K". Ta grupa witamin jest rozpuszczalna w tłuszczach. Część związków zaliczanych do grupy witamin K jest wytwarzana przez rośliny, a pozostałe są produkowane przez bakterie. 90% przyjmowanej przez nas witaminy K, to ta wytwarzana przez rośliny.

2. Działanie witaminy K

Witamina K jest nam niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Jej funkcje to przede wszystkim:

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

  • wspomaganie prawidłowego krzepnięcia krwi,
  • ochrona kości przed złamaniami,
  • zapobieganie wapnieniu żył.

Zaleca się stosowanie witaminy K w przypadku chorób i problemów takich jak:

3. Występowanie witaminy K

Witamina K występuje w największych ilościach w poniższych produktach:

Witamina K całkiem dobrze znosi gotowanie i wszelkie przetwarzanie, jednak jeśli chodzi o soki warzywne i owocowe - zazwyczaj niewiele jej w nich pozostaje.

Oprócz świeżych lub gotowanych warzyw, dobrym źródłem witaminy K są produkty fermentowane. Zawartość witaminy K podczas fermentacji się zwiększa. Na szczególną uwagę, ze względu na wyjątkowo dużą ilość witaminy K, zasługują:

  • produkty fermentowane z soi (fermentowane za pomocą bakterii Bacillus natto),
  • niektóre rodzaje sera: ementaler i jarlsbergost (fermentowane za pomocą bakterii Proprioni).

Witamina K to witamina rozpuszczalna w tłuszczach. W związku z tym, w produkcie zagęszczonym (pozbawionym wody) jest więcej witaminy K na gram niż w świeżym. Dzieje się tak na przykład w przypadku przecierów pomidorowych.

Witaminy K jest często więcej na zewnętrznych liściach kapusty czy sałaty. Dlatego warto, po dokładnym umyciu pod bieżącą wodą, wykorzystywać te zewnętrzne liście zamiast je wyrzucać.

4. Normy przyjmowania witaminy K

W zależności od płci i wieku, norma spożycia witaminy K jest inna:

  • niemowlęta do 6. miesiąca życia - 2 mikrogramy,
  • niemowlęta 7-12 miesięcy - 2,5 mikrograma,
  • dzieci 1-3 lat - 30 mikrogramów,
  • dzieci 4-8 lat - 55 mikrogramów,
  • dzieci 9-13 lat - 60 mikrogramów,
  • młodzież 14-18 lat - 75 mikrogramów,
  • mężczyźni powyżej 19. roku życia - 120 mikrogramów,
  • kobiety powyżej 19. roku życia - 90 mikrogramów,
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią poniżej 18. roku życia - 75 mikrogramów,
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią powyżej 19. roku życia - 90 mikrogramów.

5. Niedobór witaminy K

Czy cierpisz na niedobór witaminy K? Prawdopodobnie tak, jeśli cierpisz na poniższe dolegliwości:

6. Nadmiar witaminy K

Witamina K, nawet w nadmiarze, nie prowadzi do zatrucia organizmu. Dotyczy to zarówno witaminy w jej naturalnej formie, jak i w suplementach.

Jest jednak jeden wyjątek: jest to tzw. witamina K3, a dokładnie 2-metylo-1,4-naftochinon, syntetycznie otrzymywana prowitamina. W zbyt dużych ilościach może wywołać:

  • stres oksydacyjny,
  • uszkodzenie komórek, szczególnie tych budujących nerki i wątrobę.
spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!