Najlepsze i najgorsze posiłki, po które możesz sięgnąć, będąc chorym

Nawet jeżeli bardzo się staramy, ciężko uniknąć jesiennych infekcji. W pewnym momencie musimy zmierzyć się z cieknącym nosem, kaszlem lub gorączką. Najlepszym rozwiązaniem jest wówczas pozostanie w domu i wygrzewanie się w ciepłym łóżku. Warto wcześniej zaopatrzyć się w żywność i napoje, które pomogą powrócić do szczytowej formy.

1. To musisz wiedzieć

Kiedy zmagamy się z chorobą, nasz organizm potrzebuje większej ilości kalorii, by normalnie funkcjonować. Aby zwalczyć infekcję, musi pracować ciężej niż zwykle, zwłaszcza wtedy, gdy towarzyszy jej wysoka temperatura. W związku z tym, że nasz apetyt zazwyczaj słabnie, ważne jest regularne jedzenie niewielkich posiłków, które zapewnią stały dopływ energii. Zmuszanie się do przyjmowania zbyt dużych porcji może odnieść skutek odwrotny do zamierzonego – przyczyni się do nasilenia objawów choroby i wydłużenia czasu jej trwania. Najlepszym sposobem na szybkie pozbycie się infekcji jest odpowiednie nawodnienie oraz przyjmowanie pokarmów, które pozytywnie wpływają na odporność. Oto najlepsze z nich.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

2. Przekąski, po które warto sięgnąć

2.1. Rosół

Zbawienne działanie ciepłego rosołu z makaronem nie jest mitem wymyślonym przez babcie chcące nakłonić niesfornego wnuczka do jedzenia. Okazuje się, że jest on pomocny nie tylko na dolegliwości będące efektem suto zakrapianej imprezy. Mięso z kurczaka, na którego bazie jest przyrządzany, zawiera aminokwas o nazwie cysteina, która zwalcza zalegającą w płucach wydzielinę. Podawany na gorąco pomaga utrzymać odpowiednie nawilżenie nosa, zapobiega odwodnieniu i zwalcza stan zapalny gardła.

2.2. Gorąca herbata

Ciepłe płyny łagodzą ból gardła oraz zmniejszają uczucie dyskomfortu związanego z zatkanym nosem. Świeżo parzona zielona herbata stanowi świetne źródło przeciwutleniaczy pomocnych w walce z infekcjami. Gorący napój z cytryną wesprze nasz system odpornościowy i nawodni organizm.

123RF
123RF

2.3. Owoce cytrusowe

Chociaż nie ma przekonujących naukowych dowodów na to, że zawarta w owocach cytrusowych witamina C może skutecznie zmniejszyć nasilenie objawów przeziębienia i skrócić czas trwania choroby, okazuje się, że miękkie, białe warstwy skórki, które znajdziemy na pomarańczach, cytrynach, grejpfrutach czy limonkach, zawierają cenne flawonoidy. Wpływają one na lepszą pracę układu odpornościowego i pomagają organizmowi szybciej odzyskać zaburzoną na skutek infekcji równowagę.

2.4. Lody na patyku

Odpowiednie nawodnienie jest niezwykle istotne dla szybkiego powrotu do zdrowia. Chociaż najlepszym sposobem jest jedzenie owoców i przyjmowanie dużych ilości płynów, alternatywę mogą stanowić lody na patyku, które dodatkowo świetnie łagodzą objawy podrażnienia gardła. Najlepsze są te zrobione w stu procentach z soków owocowych.

2.5. Ostre przyprawy

Chociaż jedzenie ostrych przypraw może wywołać łzawienie, stanowią one skuteczne, a co ważniejsze – naturalne leki obkurczające naczynia krwionośne. Spożywanie papryczki chilli, wasabi czy chrzanu może pomóc załagodzić skutki zatkanego nosa. Rozcieńczają one nagromadzoną wydzielinę, co pomaga odblokować przewody nosowe. Związki odpowiedzialne za ostry smak papryki czy pieprzu pozytywnie wpływają na naszą odporność. Mają też właściwości rozgrzewające, przeciwzapalne i przeciwbakteryjne.

3. Czego lepiej unikać?

Nasz organizm jest podczas choroby bardzo osłabiony, dlatego najlepiej unikać pokarmów, które narażają go na dodatkowy dyskomfort. Jedzenie niektórych pokarmów może sprawić, że będziemy czuć się jeszcze gorzej. Oto produkty, które podczas choroby należy omijać szerokim łukiem.

3.1. Pikantne i kwaśne potrawy

Chociaż ostre przyprawy przynoszą ulgę, kiedy zmagamy się z katarem, mogą także wywołać kłopoty trawienne i ból brzucha. Jeżeli mamy wyjątkowo wrażliwy żołądek, najlepiej będzie zrezygnować na czas choroby z posiłków doprawionych pikantnymi dodatkami. Dobroczynny wpływ ma natomiast imbir, który koi nudności i łagodzi szereg innych dolegliwości żołądkowych, takich jak zaparcia, wymioty czy wzdęcia.

3.2. Produkty o wysokiej zawartości tłuszczów i cukru

Nadmierne spożywanie cukru może niekorzystnie wpłynąć na pracę naszego układu odpornościowego i przyczynić się do nasilenia nieprzyjemnych objawów choroby. Tłuszcze z kolei spowalniają procesy trawienne, co dodatkowo osłabia nadwątlony infekcją organizm. Zamiast tego sięgnijmy po lekkostrawne krakersy, które pomogą ustabilizować rozchwiany metabolizm, co jest szczególnie przydatne, jeżeli chorobie towarzyszą np. wymioty.

3.3. Nabiał

Istnieje ryzyko, że spożywanie nabiału może przyczynić się do zwiększenia ilości produkowanego śluzu powodującego zatory. Chociaż badania wskazują, że w rzeczywistości jest to jedynie efekt placebo, nieprzyjemne wrażenie pozostaje, dlatego nie zaszkodzi unikać picia dużych ilości mleka czy spożywania nadmiernych ilości tłustego sera podczas choroby. W niektórych przypadkach może to powodować ociężałość i uczucie senności.

123RF
123RF

Kiedy następnym razem grypa lub przeziębienie rozłoży cię na łopatki, rozważ wspomożenie kuracji lekami dołączeniem do swojej diety tych zdrowych produktów spożywczych. Dzięki nim szybciej zażegnasz uciążliwe dolegliwości i odzyskasz pełnię sił.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.