Naukowcy odkryli, jak ludzki mózg może decydować o tym, co jest ważne
Naukowcy postanowili przeprowadzić badanie, które mialo na celu sprawdzenie, jak ludzie uczą się i podejmują decyzje w sytuacjach, gdy coś może zakłócać naszą uwagę.
Odkrycia mogą ostatecznie przyczynić się do poprawy metod uczenia się oraz w leczeniu zaburzeń psychicznych i uzależnień.
Badanie pojawiło się w czasopiśmie „Neuron”.
Naukowcy badali, na co najlepiej zwracać uwagę, aby nauczyć się więcej skutecznie, to znaczy, aby tworzyć wiele życiowych doświadczeń, przy założeniu, że w rzeczywistych sytuacjach większość z nich się wydarzyło i wyciągać z nich wnioski na przyszłość.
Na przykład, kiedy zamawiasz coś nowego w restauracji, należy dowiedzieć się, czy lubisz tę potrawę czy nie po skonsumowaniu jej.
Albo podczas przekraczania ulicy, należy zwrócić uwagę na prędkość i kierunek nadjeżdżających pojazdów, podczas gdy kolory samochodów można zignorować. Uczestnicy badania przeszli wieloetapowe zadanie uczenia się metodą prób i błędów, a naukowcy zeskanowali ich mózgi za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI).
Badacze stwierdzili, że selektywną uwagę stosuje się do określenia wartości poszczególnych opcji. Wyniki badań także wskazują, że selektywna uwaga kształtuje to, czego uczymy się, gdy dzieje się coś nieoczekiwanego.
Na przykład, jeśli zamówiona pizza jest lepsza lub gorsza niż oczekiwaliśmy, można stwierdzić, że jest to nasza nauka na przyszłość i wiemy, że gdy kolejny raz będziemy zamiawiać potrawę z tego samego miejsca, nie będziemy już zwracać uwagi na tę pizzę, która nam nie smakowała.
Wreszcie naukowcy odkryli, że to, czego uczymy się z codziennych czynności wskazuje nam, na co powinniśmy zwracać uwagę w życiu.
Dzięki temu tworzy się cykl sprzężenia zwrotnego, przez co zwracamy uwagę na to, czego się nauczyliśmy i uczymy się tego, na co zwróciliśmy uwagę.
"Jeśli chcemy zrozumieć naukę, nie możemy ignorować faktu, że uczenie się prawie zawsze odbywa się jako proces wielowymiarowego zaśmiecania swojej głowy” - mówi główny autor Yael Niv, profesor psychologii w Princeton Neuroscience Institute.
"Chcemy, aby dzieci w szkole słuchając nauczyciela, nie zwracały uwagi na to co innego dzieje się w klasie i za oknem. Ważne jest zrozumienie tego, na co należy zwrócić szczególną uwagę i skoncentrować się, a co można zignorować. Należy pojąć, jak interakcje uwagi i uczenia się kształtują się wzajemnie” – tłumaczą autorzy badań.
Większość badań wzięła pod uwagę rzeczy, które dzieją się obok nas i mogą zakłócić naszą koncentrację automatycznie, takie jak błysk światła lub hałas. Ale NIV i współpracownicy mają też zamiar przeprowadzić badania polegające na sprawdzeniu tego, w jaki sposób inne czynniki z zewnątrz mogą wpływać na to, jak uczymy się i na co zwracamy uwagę.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.