Owoce a dieta

Owoce to obowiązkowy składnik diety każdego człowieka. Stanowią cenne źródło witamin, soli mineralnych, a także substancji antyoksydacyjnych, które zwalczają wolne rodniki tlenowe. Owoce to także kalorie, dlatego należy spożywać je z umiarem.

spis treści

1. Właściwości owoców

Owoce w diecie
Owoce w diecie

Owoce powinny na dobre zagościć w naszych jadłospisach. Wybierając owoce sezonowe w rozsądnych ilościach,...

zobacz galerię

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Owoce zawierają wiele związków wykazujących właściwości prozdrowotne. Należą do nich witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych A, C, E, które zwalczają wolne rodniki tlenowe. Nadmiar rodników uszkadza tkanki i komórki. Ponadto

witamina C wzmacnia odporność organizmu oraz wpływa korzystnie na tkankę kostną i łączną, gdyż warunkuje syntezę włókien kolagenowych. Najwięcej witaminy C znajduje się w czarnych porzeczkach, malinach, truskawkach, poziomkach, a także agreście. Owoce o barwie czerwonej i pomarańczowej zawierają β-karoten (prowitamina A), który jest niezbędny dla wzrostu u dzieci, warunkuje płodność , a także reguluje procesy widzenia. Dobrym źródłem witaminy A są morele, brzoskwinie i pomarańcze.

Kwas foliowy (witamina B9) jest niezbędny w procesie syntezy DNA oraz tworzenia krwinek czerwonych w szpiku kostnym. Foliany regulują podziały komórek oraz wpływają na pracę układu nerwowego. W przypadku niedoboru kwasu foliowego u kobiet w ciąży występują wady cewy nerwowej płodu. Ponadto leki antykoncepcyjne zwiększają zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Niedobór kwasu foliowego powoduje niedokrwistość megaloblastyczną, a także może przyczyniać się do siwienia. Najwięcej kwasu foliowego jest w bananach i owocach cytrusowych.

Owoce są także źródłem potasu i magnezu, które wpływają na pracę serca i mięsni szkieletowych.

2. Kaloryczność owoców

Owoce oprócz witamin i soli mineralnych dostarczają kalorii, które pochodzą głównie z węglowodanów (proste i złożone). Niektóre owoce, jak np. awokado, są również bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w związku z tym powinny być spożywane w małych ilościach, zwłaszcza przez osoby z nadwagą i otyłością, a także odchudzające się.

Produkt Kalorie w 100 g Produkt Kalorie w 100 g
Jabłko 46 Banan 95
Gruszka 54 Pomarańcza 44
Brzoskwinia 46 Grejpfrut 36
Arbuz 36 Truskawki 28
Śliwki 45 Awokado 160
Czarna porzeczka 35 Winogrona 69

Owoce cytrusowe stanowią częstą przyczynę alergii pokarmowych, w związku z czym powinny być ostrożnie wprowadzane do diety dziecka. Pierwszymi owocami, które wprowadza się do diety niemowlęcia są jabłka oraz banany, a następnie maliny i brzoskwinie.

Suszone owoce – winogrona, jabłka, morele, banany – powinny być spożywane zamiast słodyczy pomiędzy posiłkami, zwłaszcza wtedy, kiedy mamy ochotę na coś słodkiego. Jednakże ilość owoców suszonych nie powinna być większa niż ta, która mieści się w garści.

Owoce to doskonałe źródło błonnika i wody. W związku z tym korzystnie wpływają na pracę jelit, chroniąc przed zaparciami oraz schorzeniami jelithemoroidy, nowotwory. Dieta bogata w owoce sprawia, że czujemy się lżej oraz mamy lepsze samopoczucie. Niektóre owoce, jak arbuz, pomarańcze, grejpfrut, ze względu na dużą zawartość wody skutecznie gaszą pragnienie.

Warzywa i owoce najlepiej jest spożywać na surowo, ponieważ w takiej formie zachowują najwyższą wartość odżywczą.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy