Polityka etykietowania fast-foodów z informacją o ilości kalorii motywacją do wybieranie zdrowszego pożywienia

Naukowcy z Uniwersytetu w Nowym Jorku ogłosili w nowym badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Journal of Public Policy & Marketing”, że liczba kalorii, jakie zawierają produkty typu fast-food nie pomaga konsumentom w dokonywaniu zdrowych wyborów, jeśli chodzi o ich odżywianie.

Według naukowców, tylko niewielka część osób mających nawyk jedzenia fast-foodów są w stanie dokonywać trafnych ocen w liczeniu i określaniu prawidłowych ilości kalorii. Badanie to zostało opublikowane na sześć miesięcy przed wejściem w życie w Stanach Zjednoczonych wymogu oznaczania produktów należących do szeroko rozumianych fast-foodów pod względem ilości kalorii.

Polityka wprowadzania ilości kalorii przy produktach w menu w restauracjach może przyczynić się do dokonywania lepszych wyborów zywnościowych
Polityka wprowadzania ilości kalorii przy produktach w menu w restauracjach może przyczynić się do dokonywania lepszych wyborów zywnościowych (123RF)

„Polityka zdrowotna skorzystałyby z tego wymogu ze względu na to jaka jest świadomość społeczeństwa na temat nawyków dotyczących zdrowego odżywiania. Osiągnięcie zamierzonego sukcesu płynącego z etykietowania produktów fast-food zależy od wielu warunków, nie tylko od obecności informacji o ilości kalorii" – wypowiedział się główny autor badania Andrew Breck, doktorant na Uniwersytecie w Nowym Yorku.

Program etykietowanie kalorii przy produktach fast-food w menu restauracji  został zaprojektowany, aby nakłonić konsumentów do zmiany swoich wyborów żywieniowych dla poprawy ich stanu zdrowia. Jednak pomimo szybkiego i powszechnego przyjęcia polityki okazało się, że nastąpiła mała zmiana w zachowaniu konsumentów.

Scot Burton z Uniwersytetu w Arkansas w Stanach Zjednoczonych i Jeremy Kees stworzyli pięć warunków, które muszą być spełnione, aby poprawiła się świadomość społeczności na temat zdrowego odżywiania. Brzmią one następująco:

  1. Konsumenci muszą być świadomi obecności etykiet z ilością kalorii.
  2. Konsumenci muszą mieć motywację, aby jeść zdrowo.
  3. Muszą znać liczbę kalorii, które muszą być spożywane codziennie, aby utrzymać zdrową wagę.
  4. Oznakowanie musi dostarczyć informacji, które różni się od oczekiwań konsumentów o tym, ile kalorii pokarmy zawierają.
  5. Oznakowanie musi docierać do regularnych konsumentów fast-food.
Nowy dietetyczny trend. Liczenie kęsów zamiast kalorii
Nowy dietetyczny trend. Liczenie kęsów zamiast kalorii [4 zdjęcia]

Zapomnij o liczeniu kalorii – naukowcy wykazali, że wystarczy liczyć liczbę kęsów, aby schudnąć. Nie...

zobacz galerię

W badaniu wykorzystuje te warunki, aby lepiej zrozumieć, dlaczego polityka etykietowania menu produktów w restauracjach w tym momencie nie wywiera dużego wpływu na konsumentów.

W badaniu naukowcy wykorzystali dane zebrane w Filadelfii krótko po wprowadzeniu polityki etykietowania kalorii. W 2008 roku przeanalizowano odpowiedź 699 konsumentów w 15 restauracjach typu fast-food w całej Filadelfii, a także odpowiedzi 702 ankiet telefonicznych mieszkańców miasta.

Na podstawie tych badań, naukowcy odkryli, że niewielka mniejszość konsumentów fast-food spełnia wszystkie warunki wymienione wyżej. Tylko 8 procent badanych w restauracjach typu fast-food, a 16 procent badanych przez telefon spełnia wszystkie pięć warunków.

15 produktów, które prawie nie mają kalorii
15 produktów, które prawie nie mają kalorii [15 zdjęć]

Ogórki zawierają bardzo dużo wody (która oczywiście nie jest kaloryczna), przez co zajmują sporą przestrzeń...

zobacz galerię

"Wiemy, że osoby regularnie jedzące fast-foody wybiera taką formę żywności, ponieważ są one pożywne, tanie i jest to również kwestia wygody” – mówi autor badania Beth Weitzman, profesor zdrowia publicznego i polityki na Uniwersytecie w Nowym Yorku.

„Jednakże, wymagania stawiane restauracjom dotyczące tego, aby zawartość kalorii poszczególnych pozycji w menu była bardzo  widoczna, może przyczynić się do dodawania nowych, zdrowych opcji, aby ich menu było bardziej atrakcyjne" – podsumowuje Weitzman.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy