Polityka etykietowania fast-foodów z informacją o ilości kalorii motywacją do wybieranie zdrowszego pożywienia
Naukowcy z Uniwersytetu w Nowym Jorku ogłosili w nowym badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Journal of Public Policy & Marketing”, że liczba kalorii, jakie zawierają produkty typu fast-food nie pomaga konsumentom w dokonywaniu zdrowych wyborów, jeśli chodzi o ich odżywianie.
Według naukowców, tylko niewielka część osób mających nawyk jedzenia fast-foodów są w stanie dokonywać trafnych ocen w liczeniu i określaniu prawidłowych ilości kalorii. Badanie to zostało opublikowane na sześć miesięcy przed wejściem w życie w Stanach Zjednoczonych wymogu oznaczania produktów należących do szeroko rozumianych fast-foodów pod względem ilości kalorii.
„Polityka zdrowotna skorzystałyby z tego wymogu ze względu na to jaka jest świadomość społeczeństwa na temat nawyków dotyczących zdrowego odżywiania. Osiągnięcie zamierzonego sukcesu płynącego z etykietowania produktów fast-food zależy od wielu warunków, nie tylko od obecności informacji o ilości kalorii" – wypowiedział się główny autor badania Andrew Breck, doktorant na Uniwersytecie w Nowym Yorku.
Program etykietowanie kalorii przy produktach fast-food w menu restauracji został zaprojektowany, aby nakłonić konsumentów do zmiany swoich wyborów żywieniowych dla poprawy ich stanu zdrowia. Jednak pomimo szybkiego i powszechnego przyjęcia polityki okazało się, że nastąpiła mała zmiana w zachowaniu konsumentów.
Scot Burton z Uniwersytetu w Arkansas w Stanach Zjednoczonych i Jeremy Kees stworzyli pięć warunków, które muszą być spełnione, aby poprawiła się świadomość społeczności na temat zdrowego odżywiania. Brzmią one następująco:
- Konsumenci muszą być świadomi obecności etykiet z ilością kalorii.
- Konsumenci muszą mieć motywację, aby jeść zdrowo.
- Muszą znać liczbę kalorii, które muszą być spożywane codziennie, aby utrzymać zdrową wagę.
- Oznakowanie musi dostarczyć informacji, które różni się od oczekiwań konsumentów o tym, ile kalorii pokarmy zawierają.
- Oznakowanie musi docierać do regularnych konsumentów fast-food.
W badaniu wykorzystuje te warunki, aby lepiej zrozumieć, dlaczego polityka etykietowania menu produktów w restauracjach w tym momencie nie wywiera dużego wpływu na konsumentów.
W badaniu naukowcy wykorzystali dane zebrane w Filadelfii krótko po wprowadzeniu polityki etykietowania kalorii. W 2008 roku przeanalizowano odpowiedź 699 konsumentów w 15 restauracjach typu fast-food w całej Filadelfii, a także odpowiedzi 702 ankiet telefonicznych mieszkańców miasta.
Na podstawie tych badań, naukowcy odkryli, że niewielka mniejszość konsumentów fast-food spełnia wszystkie warunki wymienione wyżej. Tylko 8 procent badanych w restauracjach typu fast-food, a 16 procent badanych przez telefon spełnia wszystkie pięć warunków.
"Wiemy, że osoby regularnie jedzące fast-foody wybiera taką formę żywności, ponieważ są one pożywne, tanie i jest to również kwestia wygody” – mówi autor badania Beth Weitzman, profesor zdrowia publicznego i polityki na Uniwersytecie w Nowym Yorku.
„Jednakże, wymagania stawiane restauracjom dotyczące tego, aby zawartość kalorii poszczególnych pozycji w menu była bardzo widoczna, może przyczynić się do dodawania nowych, zdrowych opcji, aby ich menu było bardziej atrakcyjne" – podsumowuje Weitzman.
Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.