Rola kampanii edukacyjnych w leczeniu depresji (WIDEO)
Wpływ kampanii społecznych na leczenie depresji
Postęp w wielu dziedzinach naszego życia pozwala nam rozumieć i poznawać coraz więcej otaczających nas zjawisk. Jednak nadal występują problemy, które nas krępują czy budzą w nas lęk. Do takiej grupy możemy zaliczyć zaburzenia psychiczne.
Pomimo poszerzenia się wiedzy, nadal wiele osób boi się lekarza psychiatry czy psychologa. Problemy dotyczące psychiki są maskowane, leczone u innych lekarzy lub całkowicie negowane. Jednak ludzie od wieków cierpią na różne schorzenia, w tym także na choroby psychiczne. W takiej sytuacji ważne jest, aby społeczeństwo było odpowiednio edukowane w tej kwestii.
Informacje na temat chorób i chorych psychicznie są przekazywane w kampaniach medialnych, w artykułach, ulotkach i szeroko zakrojonych akcjach promocyjnych. Organizują je fundacje oraz organizacje. Mają one na celu uświadomienie społeczeństwu, że choroby psychiczne są zaburzeniami, które należy leczyć u specjalisty. Poprzez takie akcje ludzie uczą się, czym są zaburzenia psychiczne i w jaki sposób się je leczy. Dowiadują się, że osoby chore nie mogą być wyśmiewane i odrzucane, gdyż nadal są równoprawnymi członkami społeczeństwa. Poznanie problemu i zrozumienie go pozwoli na poprawę statusu chorych w społeczeństwie, a także będzie wpływało na poprawę świadomości w zakresie leczenia chorób. Dlatego tak ważne jest, żeby kształcić społeczeństwo w tym zakresie. Kampanie edukacyjne, fundacje, organizacje non-profit mają ogromny wpływ na leczenie oraz profilaktykę chorób często mało nagłaśnianych lub dla niektórych nadal wstydliwych, takich jak depresja czy nerwica.
O ważnej roli kampanii społecznych dotyczących depresji opowiada prof. dr hab. Marek Jarema.