Śniadanie bogate w węglowodany zwiększa pewność siebie

W badaniach wykazano, że ludzie, którzy na śniadanie jedzą dużo chleba, płatków i innych produktów bogatych w węglowodany są mniej skłonni, aby pójść na ustępstwa. Osoby te są bardziej pewne siebie i rzadziej akceptują warunki, które im nie odpowiadają.

Zastanawiasz się co warto zjeść na śniadanie? Obejrzyj nasz film:

Zobacz film: "Jak powinno wyglądać zdrowe śniadanie?"

Natomiast ludzie, którzy jedzą śniadania o wysokiej zawartości białka, są o wiele bardziej skłonni, aby zaakceptować propozycję, która nie odpowiada im w 100 proc. Są mniej asertywni. Osoby biorące udział w eksperymencie, które zjadły na śniadanie produkty bogate w białko, takie jak szynka lub ser były o 23 proc. bardziej skłonne, aby zaakceptować niższą ofertę w grze komputerowej symulującej zawieranie interesu.

W celu wyjaśnienia, dlaczego żywność może wpłynąć na nasze nastroje, badacze dokonali pomiaru poziomu substancji chemicznych we krwi osób, które spożywały śniadania o wysokiej i niskiej zawartości węglowodanów.

Odkryto, że ci, którzy jedli więcej węglowodanów na śniadanie, mieli wyższy poziom dopaminy, substancji chemicznej w mózgu, która sprawia, że czujemy się bardziej "nagradzani" i szczęśliwsi.

Mając wyższe poziomy dopaminy jesteśmy na tyle pewni siebie, że potrafimy zrezygnować z niekorzystnej dla nas oferty, bo uważamy, że na pewno trafi nam się lepsza. Jednocześnie w badaniu zasugerowano, że niskie poziomy dopaminy sprawiają, że częściej zgadzamy się na to, co nam ktoś proponuje. Jesteśmy mniej asertywni.

Świeże bułeczki na śniadanie mogą pomóc nam w podejmowaniu korzystnych dla nas decyzji
Świeże bułeczki na śniadanie mogą pomóc nam w podejmowaniu korzystnych dla nas decyzji (123rf)

Inne badania również potwierdzają tę teorię. Osoby o niskim poziomie dopaminy są bardziej narażone na uzależnienia, ponieważ odczuwają potrzebę natychmiastowej nagrody.

Aby przetestować tę teorię, naukowcy z Uniwersytetu Lubeck w Niemczech poprosili ludzi, aby dokładnie opisali to, co jedli na śniadanie. Następnie zostali poproszeni o udział w "Ultimatum", grze komputerowej, w której jeden z graczy otrzymuje propozycję otrzymania części określonej kwoty od drugiego.

Podział pieniędzy nigdy nie jest równy, co oznacza, że osoba, która składa taką propozycję zawsze zachowuje większą część sumy. Odbiorca ma zatem dwie możliwości: zaakceptowanie niesprawiedliwego podziału kwoty i otrzymanie jakiejkolwiek gotówki lub odrzucenie jej w całości, nie otrzymując nic.

Czego nie jeść na śniadanie?
Czego nie jeść na śniadanie? [10 zdjęć]

Śniadanie często nazywane jest najważniejszym posiłkiem dnia, ale ciągle je pomijamy w związku z brakiem...

zobacz galerię

Naukowcy odkryli, że 53 proc. osób w grupie śniadania bogatego w węglowodany odrzuciło ofertę w porównaniu do 24 proc. pozostałych osób.

W dalszych badaniach kolejnym grupom uczestników podano już kontrolowane śniadanie. Jedna grupa zjadła śniadanie o zawartości 80 proc. węglowodanów, 10 proc. tłuszczów i 10 proc. białek. Drugiej grupie podano śniadanie o zawartości 50 proc. węglowodanów, 25 proc. tłuszczów i 25 proc. białka. Oba śniadania zawierały 850 kalorii.

Badania opublikowano w "Proceedings of the National Academy of Sciences".

W kontrolowanym eksperymencie laboratoryjnym 69 proc. osób po śniadaniu wysokowęglowodanowym odrzuciło złą ofertę, w porównaniu do 60 proc. po śniadaniu o małej zawartości węglowodanów.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Poprzednie badania wykazały, że spadek cukru we krwi może prowadzić do obniżenia samokontroli. Autorzy twierdzą, że udało im się wykazać, że poziom składników odżywczych w żywności wywiera silny wpływ na nasze decyzje społeczne. Według nich, wyniki rzucają nowe światło na znaczenie spożycia określonych pokarmów. Umożliwia to szersze spojrzenie na takie problemy jak zachowanie antyspołeczne, a także globalny problem złego żywienia.

Śniadanie o dużej zawartości węglowodanów może nam pomóc w podejmowaniu ważnych decyzji. Dlatego warto o nim pamiętać. Jeśli chcemy wesprzeć naszą pewność siebie w czasie podejmowania ważnych decyzji, sięgnijmy o poranku po porządną porcję naleśników ze słodkim syropem i owocami lub burgera z omletem i szynką. Inną propozycją śniadania bogatego w węglowodany jest tradycyjna owsianka z miodem i owocami, która doda nam energii na cały dzień.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!