Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Szczepionki na COVID-19. Sputnik V jest lepszy niż AstraZeneca? Dr Dzieciątkowski: Istnieje ryzyko uodpornienia się na sam wektor

Avatar placeholder
21.02.2021 17:56
Czy można uodpornić się na adenowirus ze szczepionki?
Czy można uodpornić się na adenowirus ze szczepionki? (Getty Images)

Producenci szczepionek wykorzystują unieszkodliwione adenowirusy jako wektory. Mają one rozprowadzać w naszym organizmie białko koronawirusa, w odpowiedzi na które zaczyna się produkcja przeciwciał. Istnieje ryzyko, że już po pierwszej dawce szczepionki uodpornimy się na samego adenowirusa i wtedy druga dawka okaże się mniej skuteczna. To będzie kolejny cios dla szczepionki AstraZeneca?

spis treści

1. Szczepionki wektorowe. Jak działają?

Obecnie w Unii Europejskiej jest dopuszczona do użytku tylko jedna szczepionka na COVID-19 oparta na technologii wektorowej. Jest to preparat opracowany przez firmę AstraZeneca oraz Uniwersytet Oksfordzki.

Niebawem jednak rejestrację mogą otrzymać kolejne dwie szczepionki – rosyjski Sputnik V oraz preparat firmy Johnson&Johnson. Eksperci szacują, że obie szczepionki mają duże szanse otrzymać zielone światło od Europejskiej Agencji Leków (EMA).

kolejny cios dla szczepionki AstraZeneca?
kolejny cios dla szczepionki AstraZeneca? (Getty Images)
Zobacz film: "Dr Paweł Grzesiowski o powrocie obostrzeń"

Wszystkie szczepionki wektorowe działają na tej samej zasadzie – zawierają adenowirusa, który został "okrojony", a co za tym idzie, nie jest w stanie namnażać się w ludzkich komórkach, ale może do nich dostarczyć potrzebną informację. W tym przypadku w genom adenowirusa "wbudowano" gen kodujący białko S koronawirusa SARS-CoV-2, dzięki czemu układ immunologiczny zaczyna produkować przeciwciała ochronne.

Jednak każdy z producentów wykorzystał inny serotyp (rodzaj) adenowirusa. Przykładowo Johnson&Johnson wykorzystuje ludzki adenowirus typu 26, ale AstraZeneca użyła adenowirusa szympansiego typu 1. Rosjanie natomiast wykorzystali dwa różne stereotypy wirusa – pierwsza dawka jest oparta na AD26, a druga na AD5. Jak twierdzą rosyjscy naukowcy, ma pomagać to w uniknięciu sytuacji, że po pierwszej dawce szczepionki może utworzyć się odporność na samego adenowirusa. Czy to oznacza, że takie ryzyko istnieje w przypadku szczepionki AstraZeneca?

2. Czy można uodpornić się na adenowirus ze szczepionki?

- Nie ma twardych dowodów na to, że uodpornienie się na wektor jest możliwe, ponieważ na ten temat nie było żadnych badań klinicznych. Niemniej jednak istnieje szereg czynników, które wskazują na to, że szczepionka, której obie dawki są oparte na tym samym serotypie adenowirusa, może mieć mniejszą skuteczność - opowiada dr hab. Tomasz Dzieciątkowski, wirusolog z Katedry i Zakładu Mikrobiologii Lekarskiej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

- Dlaczego tak się dzieje, można wytłumaczyć w prosty sposób: kiedy podczas podania pierwszej dawki szczepionki adenowirus, nawet bez zdolności do replikacji, trafia do organizmu, ten traktuje go jako obcego. Powstaje wówczas odpowiedź immunologiczna. Istnieje ryzyko, że układ odpornościowy uruchomi tę odpowiedź w momencie podania drugiej dawki. Wówczas, zamiast wyłącznie produkować przeciwciała w odpowiedzi na białko kolca koronawirusa, układ immunologiczny będzie zajmował się także wektorem, czyli adenowirusem. W ten sposób może dojść do obniżenia skuteczności szczepionki - wyjaśnia dr Dzieciątkowski.

Zdaniem wirusologa niewykluczone, że z tego właśnie powodu szczepionka firmy Johnson&Johnson składa się tylko z 1 dawki. Gwarantuje ona 66 proc. ochrony w zapobieganiu COVID-19 o przebiegu umiarkowanym. Z kolei producenci Sputnika V twierdzą, że skuteczność ich preparatu po podaniu 2 dawek jest na poziomie 91 proc.

- Z pierwszych badań nad szczepionką AstraZeneca wynikało, że skuteczność preparatu była rzędu 60 proc. Dopiero kiedy zwiększono odstęp czasowy między podaniem dawek, skuteczność wzrosła do 82 proc. Na tej podstawie można wywnioskować, że obniżona skuteczność szczepionki mogła być uwarunkowana użyciem tego samego wektora. Być może większy odstęp czasowy spowodował, że odporność na adenowirusa spada i układ immunologiczny znowu skupił się na białku kolca koronawirusa - wyjaśnia dr Dzieciątkowski.

3. Sputnik V jest dobry, ale...

Zdaniem dra Dzieciątkowskiego niewykluczone, że pomysł rosyjskich naukowców, aby użyć dwa różne serotypy adenowirusa, był bardziej słuszny. Nie oznacza to jednak, że Sputnik V jest lepszą szczepionką niż AstraZeneca.

- Rosja ma bardzo dobrych mikrobiologów i sama technologia może być na wysokim poziomie. Problemem jest sama produkcja i kontrola jakości. Z tego co wiadomo, Rosja zamierza produkować swoją szczepionkę w Kazachstanie, Chinach i Indiach, gdzie nie zawsze jest zapewniona odpowiednia kontrola jakości. Istnieje więc ryzyko, że poszczególne partie preparatu mogą być nierówne - opowiada dr Dzieciątkowski.

Okazało się, że serotyp 5. adenowirusa okazał się bardzo kapryśny, przez to ciężko jest utrzymać stabilną jakość szczepionki. I bez tego rosyjska szczepionka nie zyskała zaufania na arenie międzynarodowej. Zaufanie podminowała ekspresowa rejestracja Sputnika V w Rosji, jako pierwszej na świecie szczepionki na COVID-19. Część ekspertów zwraca uwagę, że podczas badań klinicznych innych szczepionek dochodziło do wystąpienia silnych skutków ubocznych, w tym wstrząsu anafilaktycznego. Tymczasem w Rosji donoszono tylko o sukcesach, co zrodziło podejrzenia o tuszowaniu takich przypadków.

Zobacz także: #SzczepSięNiePanikuj. Do Polski może trafić nawet pięć szczepionek przeciw COVID-19. Czym się będą różnić? Którą wybrać?

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze