Trwa ładowanie...

Zimą też trzeba dużo pić!

Czy wiesz, że nie tylko latem trzeba dużo pić, aby nie odwodnić organizmu? Przegrzane pomieszczenia powodują znaczą utratę wody w naszym ciele, przez co cierpimy na bóle głowy i ogólne przemęczenie. Ponadto zimowa aura może przyczynić się do przesuszenia skóry i włosów. Pod względem odwodnienia mroźna zima jest równie niebezpieczna dla naszego organizmu, co upalne lato. Kto jest szczególnie narażony na odwodnienie organizmu w chłodne dni i co najlepiej pić, aby do tego nie dopuścić?

1. Odwodnienie organizmu może nastąpić także zimą

Jak podaje Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) – woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Zapotrzebowanie na nią jest uzależnione od wieku, płci, codziennej aktywności i środowiska, w którym żyjemy. EFSA poleca wypijanie 2-2,5 l wody dziennie. Kiedy powinniśmy pić więcej? W upalne oraz mroźne dni. Chociaż przy niskich temperaturach powietrza odczuwamy mniejsze pragnienie, nie oznacza to, że nasz organizm potrzebuje mniej płynów. Jest wręcz odwrotnie.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Zimą częściej oddajemy mocz. Dzieje się tak dlatego, że naczynia krwionośne kurczą się, co sprawia, że krew odpływa z zewnętrznych warstw skóry do narządów wewnętrznych, aby poprawić ukrwienie, co pobudza pracę nerek.

Ponadto, mimo iż zimą mniej się pocimy niż latem, podczas mroźnych dni oddychamy mroźnym i suchym powietrzem absorbującym wewnątrz organizmu wilgoć, którą następnie wydychamy, co dodatkowo nas odwadnia.

2. Co pić zimą?

Zimą, tak jak i latem, przede wszystkim pijmy wodę mineralną. Poza tym zwracajmy uwagę na to, aby przygotowane napoje były ciepłe, ale nie gorące – to mogłoby uszkodzić błony śluzowe, co dodatkowo naraża na infekcje. W chłodne dni przygotowujmy sobie rozgrzewające koktajle z dodatkiem cytryny, imbiru, cynamonu czy żurawiny – produktów bogatych w witaminy i składniki mineralne, które wzmocnią naszą odporność. Świetnie sprawdzą się także rozgrzewające zupy i buliony, które można popijać w ciągu dnia.

Pamiętajmy również, aby nie przegrzewać pomieszczeń, w których spędzamy czas – biur, domów. Temperatura w pokoju nie powinna przekraczać 21 st. C. Już powyżej 23 st. C powietrze staje się wysuszone, co sprawia, że bakterie szybciej się rozmnażają. Ponadto nasze błony śluzowe są bardziej wysuszone, co sprzyja rozwojowi wirusów.

Zimą na odwodnienie organizmu szczególnie powinny uważać dzieci i osoby starsze – to one są najbardziej wrażliwe na niską temperaturę. Starsze osoby mają zwykle gorsze krążenie, z kolei dzieci do 5. roku ****życia nie mają jeszcze w pełni ukształtowanej zdolności termoregulacyjnej organizmu. Szczególnie powinniśmy zadbać o to, aby maluchy nosiły czapkę, która jak najbardziej będzie osłaniała ich twarz. To przez głowę – jak obliczyli naukowcy z Indiana University – tracimy najwięcej ciepła (40-45 proc.).

Dr Akiko Iwasaki z Yale University udowodnił, że aby uchronić się przed przeziębieniem, trzeba ochronić przed wychłodzeniem nasz... nos! Jak ustalił badacz, kiedy nos jest zimny i zaczerwieniony, a temperatura w nim spada np. do 33 st. C (zamiast mieć 37 st. C), rhinowirusy – drobnoustroje wywołujące zakażenia górnych dróg oddechowych – łatwiej się rozmnażają.

_– Im niższa temperatura ciała, tym gorzej na zakażenie reaguje system immunologiczn_y – podkreśla dr Akiko Iwasaki na łamach czasopisma naukowego „Proceedings of the National Academy of Sciences".

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

 Eliza Gosławska
Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza