Jak wzmocnić odporność zimą?

spis treści
rozwiń

Jak wzmocnić odporność? W czasie zimy nasz organizm nagromadził wiele niepotrzebnych kilogramów, ale też nabawił się wielu infekcji. Wiosna więc jest czasem nie tylko na porządki domowe, ale i na te w naszym organizmie. W czasie wiosny w środowisku zewnętrznym zachodzi wiele zmian, które nie są obojętne naszemu organizmowi. Dlatego warto się zastanowić, jak przetrwać zmiany zachodzące w środowisku, tak aby nasze zdrowie i samopoczucie nie uległy pogorszeniu, a może nawet się poprawiły.

1. Profilaktyka grypy i przeziębienia

Pierwsze dni wiosny na pewno zafundują nam skoki temperatury, dłuższe dni, alergizujące pyłki roślin w powietrzu. W dalszej części tego okresu nasz organizm przystosuje się do ciepłych, słonecznych dni, również dzięki świeżym owocom i nowalijkom zregeneruje siły i odzyska energię. Jednak na początku będziemy musieli zmierzyć się z wirusami wywołującymi grypę i przeziębienie.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Stosowanie leków bez recepty
Stosowanie leków bez recepty

Wywiadu udziela ekspert centrum Informacji o Przeziębieniu i Grupie – Katarzyna Mikulska. Zdecydowanie...

zobacz galerię

Według Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, wiosna niesie ze sobą czterokrotnie wyższe ryzyko zachorowania na przeziębienie lub grypę niż okres jesienny. Na wiosnę nasz organizm jest zmęczony obroną przed infekcjami zimowymi – inaczej niż w okresie jesiennym, kiedy to po okresie wakacyjnym nasz organizm jest wypoczęty i ma ogromne możliwości obrony przed czyhającymi infekcjami. Brak ruchu, niezdrowa dieta (potrawy przede wszystkim smażone, kaloryczne i słodkie przekąski) powodują, że w okresie zimowym nasz organizm jest bardziej narażony na infekcję niż w okresie jesiennym czy letnim.

Współczesny styl życia nie sprzyja naszemu zdrowiu – brak ruchu, nieodpowiednia dieta, stres oraz zanieczyszczone środowisko powodują, że nasza odporność zaczyna szwankować. Człowiek przychodzi na świat z odpornością nieswoistą (genetyczną), która posiada wrodzone mechanizmy obronne. W dalszej części życia, wraz z kontaktami z czynnikami chorobotwórczymi, nabywa odporność swoistą (nabytą). Dzięki tym mechanizmom obronnym często nawet nie zdajemy sobie sprawy z infekcji panujących w naszym organizmie, gdyż nasz organizm sam je zwalcza. Obecny styl życia niszczy naszą odporność, powodując, że nasz organizm nie może sam się bronić przed infekcjami. Przykładem może być schorzenie zwane dysbakteriozą – polegające na zmianie mikroflory jelitowej w taki sposób, że przestaje ona być optymalna dla prawidłowego metabolizmu i prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Każdy z nas jest narażony na infekcje. Jednak nie należy martwić się małymi przeziębieniami, gdyż jest to rodzaj „gimnastyki” dla naszego organizmu. Kiedy jednak już długi czas walczymy z jednym zachorowaniem bądź infekcje zdarzają się pod rząd – to znak, aby rozpocząć pracę nad swoją odpornością. Co zrobić, aby wzmocnić odporność?

2. Dieta na wzmocnienie odporności

System odpornościowy jest uzależniony od dostarczanych mu pełnowartościowych składników odżywczych. Dlatego w naszym codziennym posiłku powinny znaleźć się warzywa i owoce. Powinniśmy pamiętać, aby warzywa i owoce były dodawane do każdego posiłku, a więc powinny być spożywane przynajmniej 5 razy dziennie. Najlepiej, aby pochodziły one z upraw ekologicznych – wtedy będziemy mieli pewność, że posiadają witaminy i nie są skażone środkami chemicznymi.

Zaraz po owocach i warzywach w piramidzie zdrowego żywienia znalazły się produkty zbożowe, a więc ciemny ryż, płatki owsiane, chleb razowy, pełnoziarnista kasza, które zawierają dużo błonnika regulującego pracę naszych jelit. Na trzecim miejscu znajduje się białko zawarte w białym mięsie, rybie, nabiale. Ważne, aby w naszej diecie znalazły się również rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica) oraz orzechy. Dietetycy ostrzegają przed nadmiernym spożywaniem mleka i przetworów mlecznych. Na ostatnim miejscu piramidy żywieniowej znalazły się tłuszcze, które powinny być spożywane nie więcej niż raz w tygodniu.

Nasz układ immunologiczny do sprawnego funkcjonowania potrzebuje regularnej aktywności fizycznej, ale również odpoczynku. Ważne jest, aby pamiętać, że nagła zmiana trybu życia nie wpłynie dobrze na nasz organizm, dlatego jeżeli do tej pory byliśmy leniuchami, to zacznijmy na początek od spacerów, lekkiej gimnastyki i dopiero po pewnym czasie wprowadźmy bardziej forsowny trening. Należy pamiętać również o odpowiedniej odzieży dopasowanej do pogody, aby nasz organizm nie uległ wyziębieniu lub przegrzaniu.

3. Suplementy diety na odporność

Aby wesprzeć przemęczony zimą organizm, warto sięgnąć po dostepne bez recepty preparaty wspomagające odporność. Pamiętać należy, aby ich skład był naturalny. Do bezpiecznych środków immunostymulujących należą suplementy diety zawierające laktoferynę i beta-glukan. Laktoferyna zawarta jest w mleku matki i zapewnia odporność karmionemu dziecku. Białko to jest zawarte w wydzielinach śluzowych człowieka i stanowi pierwszą linią obrony przed zarazkami i wirusami. Natomiast drugi składnik aktywuje układ odpornościowy do fagocytozy – pożerania bakterii i mikroorganizmów powodujących choroby. Nasz układ odpornościowy jest narażony na wiele niekorzystnych czynników wynikających ze stylu życia, zanieczyszczenia środowiska, złej diety – dlatego możemy mu pomóc w walce z infekcjami poprzez zmianę naszych codziennych przyzwyczajeń i wspomaganie go różnymi suplementami diety.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!